DanielSpecial
Medlem
Tack för ett bra inlägg. Jag mailade igårkväll och bifogade och hänvisade till det rättsfallet. Fick svar precis och fick övriga del av vouchern. Så totalt 1200Euro.Sorry, menade inte att säga att jag själv tolkar det så, utan bara från hur det kan ha resonerats. Speciellt om man slarvat på flygbolaget och inte kollat upp var du påbörjat din resa.
Svårgooglat är ju detta, men hittar följande (gäller delays men bör vara applicerbart):
![]()
Lexology
Lexology delivers the most comprehensive source of international legal updates, analysis and insights for law firms and in-house counsel.www.lexology.com
Men även den raka motsatsen:
![]()
European Court clarifies definition of “flight distance” | ECC Netherlands
For longer flight delays, passengers often have a right to financial compensation. The amount of the compensation is based on the flight distance, but does this mean the number of travelled kilometres or the shortest distance between the point of departure and arrival? The European Court ruled...www.eccnederland.nl
Detta case handlade ju mest om hur man skulle räkna distansen, men jag skulle gärna ha sett ännu tydligare klarlagt att även en delay på leg 2 innebär kompensation för hela resans distans (men så great circle). Tekniskt sett tror jag kompensationstrappan talar om ”Flight distance” och inte ”itinerary/trip distance” vilket lämnar tolkningsutrymme.
Alla andra saker jag hittade frågar ifall man får kompensation vid delay av leg 1 om man då missar leg 2, vilket är ett mycket klarare case.
Vore kul att läsa lite svart på vitt kring försening/cancellation på leg 2.
En tolkning enligt att det är totalsträckan som räknas gör ju att man vid delays kan bli utan kompensation ifall man först haft ett långt ben som anlänt i tid. Medan någon som bara reser det korta benet får pengar.
Faktiskt lite imponerad att jag slapp vänta 4 veckor till för att jag mailade och att de var såpass snabba! Trodde jag behövde bråka, men är lite imponerad av SAS!
Lite galet hur en bonusresa som kostade typ 1 000kr i skatter kan generera vouchers för 14 000kr.