Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Sorry, menade inte att säga att jag själv tolkar det så, utan bara från hur det kan ha resonerats. Speciellt om man slarvat på flygbolaget och inte kollat upp var du påbörjat din resa.

Svårgooglat är ju detta, men hittar följande (gäller delays men bör vara applicerbart):




Men även den raka motsatsen:


Detta case handlade ju mest om hur man skulle räkna distansen, men jag skulle gärna ha sett ännu tydligare klarlagt att även en delay på leg 2 innebär kompensation för hela resans distans (men så great circle). Tekniskt sett tror jag kompensationstrappan talar om ”Flight distance” och inte ”itinerary/trip distance” vilket lämnar tolkningsutrymme.

Alla andra saker jag hittade frågar ifall man får kompensation vid delay av leg 1 om man då missar leg 2, vilket är ett mycket klarare case.
Vore kul att läsa lite svart på vitt kring försening/cancellation på leg 2.

En tolkning enligt att det är totalsträckan som räknas gör ju att man vid delays kan bli utan kompensation ifall man först haft ett långt ben som anlänt i tid. Medan någon som bara reser det korta benet får pengar.
Tack för ett bra inlägg. Jag mailade igårkväll och bifogade och hänvisade till det rättsfallet. Fick svar precis och fick övriga del av vouchern. Så totalt 1200Euro.

Faktiskt lite imponerad att jag slapp vänta 4 veckor till för att jag mailade och att de var såpass snabba! Trodde jag behövde bråka, men är lite imponerad av SAS!

Lite galet hur en bonusresa som kostade typ 1 000kr i skatter kan generera vouchers för 14 000kr.
 

Qraze

Medlem
En uppdatering på min claim.

Fått svar idag från SAS att flyget träffades av en s.k "bird strike" (detta alltså på ankommande flyg och inte på vår flygning).
De hänvisar till extra ordinära omständigheter och nekar ersättning. Har uppdaterat/återöppnat ärendet med att jag tolkar det annorlunda efter våra diskussioner här att det inte bör ses som extra ordinärt då det inte inträffade på vår flygning.
Återkopplar när jag fått svar, fortsätter de neka så skickar jag till ARN så kanske vi oavsett kan få lite klarhet i detta som kan vara användbart för andra medlemmar i liknande situationer framöver.
Uppdatering.
Fick avslag från ARN då slutdestinationen var Köpenhamn. Har nu skickat in det till danska motsvarigheten. :)
Återkommer med resultat.
 

Lokföraren

Medlem
Ok. En fråga som säkert har frågats innan i denna 600+ sidor långa tråd.

Åkte SK från Arlanda till London, skulle där med United till SAN Fransioco. Men missade anslutningen i London för vi var sena från Arlanda. Fick åka Virgin till USA och är framme 03:25 senare.

Får man ersättning från 261/EU eller hur fungerar det? Det är en resa betalas med poäng och Amex, men det spelar väl mindre eller ingen roll….
 

Tamas

Medlem
Ok. En fråga som säkert har frågats innan i denna 600+ sidor långa tråd.

Åkte SK från Arlanda till London, skulle där med United till SAN Fransioco. Men missade anslutningen i London för vi var sena från Arlanda. Fick åka Virgin till USA och är framme 03:25 senare.

Får man ersättning från 261/EU eller hur fungerar det? Det är en resa betalas med poäng och Amex, men det spelar väl mindre eller ingen roll….
 

SK989

Medlem
Ok. En fråga som säkert har frågats innan i denna 600+ sidor långa tråd.

Åkte SK från Arlanda till London, skulle där med United till SAN Fransioco. Men missade anslutningen i London för vi var sena från Arlanda. Fick åka Virgin till USA och är framme 03:25 senare.

Får man ersättning från 261/EU eller hur fungerar det? Det är en resa betalas med poäng och Amex, men det spelar väl mindre eller ingen roll….
I och med att det var en genomgående biljett (antar jag) och du blev mer än tre timmar sen har du rätt till 600 euro i ersättning om inte förseningen från Arlanda berodde på extraordinära omständigheter. I just ditt fall finns dock en särregel som säger att om man blir ombokad och når sin destination (för en flygning över 350 mil utanför EU) högst fyra timmar senare än ursprunglig biljett får flygbolaget minska ersättningen med 50%. D.v.s. du har rätt till 300 euro i ersättning. Det är SAS du ska framställa kravet mot.
 

t90tho

Medlem
Jag har försökt leta ett tag, men hittar inte svaret och ber om hjälp:
Case: flyg Dallas -> Heathrow -> Arlanda.
Biljetter köpta hos Finnair.
Operating Carrier American Airlines och British Airways för de 2 sträckorna.

Flyget LHR -> ARN inställt.
Ombokad till nya flyg, framme 5h senare.

Alt 1: vi har inte rätt till någon kompensation för första Operating Carrier var icke EU baserad
Alt 2: Vi har rätt för kompensation från LHR till ARN för det flyget ställdes in av en EU+ (UK) baserad carrier
Alt 3: (ej sannolikt) Vi har rätt till kompensation för hela resan för problemet orsakades av en EU+ carrier

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 

Lars J

Medlem
Jag har försökt leta ett tag, men hittar inte svaret och ber om hjälp:
Case: flyg Dallas -> Heathrow -> Arlanda.
Biljetter köpta hos Finnair.
Operating Carrier American Airlines och British Airways för de 2 sträckorna.

Flyget LHR -> ARN inställt.
Ombokad till nya flyg, framme 5h senare.

Alt 1: vi har inte rätt till någon kompensation för första Operating Carrier var icke EU baserad
Alt 2: Vi har rätt för kompensation från LHR till ARN för det flyget ställdes in av en EU+ (UK) baserad carrier
Alt 3: (ej sannolikt) Vi har rätt till kompensation för hela resan för problemet orsakades av en EU+ carrier

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
så lenge Dallas-Heathrow-Arlanda er på en billett/PNR - så har du krav på 600EUR så sant innstilngen LHR-ARN var innenfor Finnair's kontroll

34. The concept of “final destination” is defined in Article 2(h) of Regulation (EC) No 261/2004 as being the destination on the ticket presented at the check-in counter or, in the case of directly connecting flights, the destination of the last flight.
 

mrestes

Medlem
Har googlat i över en timme nu utan att hitta ett konkret svar. Om bagaget är försenat och man och vidare från flygplatsen och bor på hotell 4 timmar bort måste flygbolaget leverera till hotellet när bagaget kommer?
Finns det någon gräns i tid av avstånd från flygplatsen då flygbolaget kan vägra leverera bagaget, eller kräver att du åka tillbaka till flygplatsen för att hämta?
Hittade på flera flygbolags hemsida att de "kontaktar dig för att få bagaget levererat. ". Men inget om avståndsbegränsningar.
 
Toppen