Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mbglo

Medlem
Wizz Air: Försening 2023-07-13. Utbetalning av kompensation för försening 2023-07-22.
Ethiopian Airlines: Inställt flyg 2022-04-15. Vinst i ARN 2023-01-12. Fortsatt vägran att betala. Stämning inlämnad 2023-04-27. Delgivning skickad av tingsrätten 2023-07-19. Kontaktad av flygbolaget 2023-09-05 för att settla utanför court (delgivning ej bekräftad av tingsrätten och således accepterade jag med villkor att ta tillbaka stämning när betalning erhållits). Fortfarande ingen betalning.

Vilken jäkla skillnad på bolag hur man hanterar det här. Väldigt imponerad av Wizz Airs hanterande.
 

henke12

Medlem
Jag har nu efter att ha läst @Jane Insane ´s inlägg ovan tagit min nekade claim vidare till ARN (allmänna reklamationsnämnden) idag.
I mitt fall påstår SAS nu att de missat slottid/alternativt blivit av med den på mitt flyg från ARN-CPH i Juni där jag sedan skulle vidare till AMS men missade connection.
SAS hävdar att Air Traffic restrictions = extraordinary circumstances. Dock vet jag inte alls om det finns några sådana prejudikat.

SAS bifogade denna bild som jag ej kan utläsa som root cause till förseningen som sedan ledde till missed connection. Total försening blev 3:02 h
Är EBD och har tidigare fått igenom claims snabbt och smidigt.

Visa bifogad bild 145862

Jag tycker SAS har rätt i detta fall,
"A-förseningar" såsom AS (=tror det är exempelvis kö i säkerhetskontrollen om jag minns rätt) och AT = Slot-tid


Dvs, saker som är utanför SAS kontroll! = Ingen EG261-kompensation
 
Har nu fått ett mail från SAS. Men väldigt osäker på vad jag skall göra
De skrev;


Detta var vad som var bokat på vägen hem;
BOS-CPH 17:15 - 06:45 (+1) SK0928
Skulle sedan ta
CPH-GOT 08:20 - 09:15 SK0434

De cancellerade flighten mellan CPH-GOT SK0434 och bokade om mig på;

SK1462 Copenhagen (CPH) 08:00 Oslo (OSL) 09:10
WF0334 Oslo (OSL) 12:05 Gothenburg (GOT) 13:05


Nu frågar de om jag gör en claim på SK0433? Jag vill ju ha ersättning för att deras ombokning skulle försena mig över 3h även om jag valde att inte ta deras ombokning. Hur skall jag svara de? Är claimen på SK0434 eller på SK1462+WF0334?
Slutade med att jag fick 250 EURO i kompensation. Då jag valde voucher fick jag 500 Euro!
Men stämmer det att en resa mellan USA-EU med försening över 4h skall ge 250 euro?
 

Davvelavve

Medlem
Igår fick jag ett trevligt samtal från Verbraucherschlichtung Austria som glatt meddelade att Austrian kommer gå med på mitt krav om 1300 euro för ett borttappat bagage som skedde i början på augusti förra året.

Efter att ha nekat och svarat ungefär en gång i halvåret så ger alltså Austrian med sig.

Verbraucherschlichtung Austria är typ Österrikes motsvarighet till ARN. Mycket proffsiga och ringde och mailade så fort något nytt hände i ärendet.

Sen är väl nästa problem hur Austrian tror att 13500kr motsvarar 1300 Euro, men det försöker jag lösa med att ange ett euro konto för utbetalning.
 

marbe166

Medlem
Fast min slutdestination var ju inte CPH? Är du säker på detta?
Jag flög ju från Boston och jag blev 4h1min sen. Måste ju vara irrelevant vilken del av resan det är?

Ja, det är irrelevant, det är hela resans försening till slutdestinationen som gäller, så 600 EUR cash ska du ha. Förutsatt att det är en genomgånde bokning, förstås.
 

Jannes

Medlem
Sorry, menade inte att säga att jag själv tolkar det så, utan bara från hur det kan ha resonerats. Speciellt om man slarvat på flygbolaget och inte kollat upp var du påbörjat din resa.

Svårgooglat är ju detta, men hittar följande (gäller delays men bör vara applicerbart):

The court also pointed out that the airport from which the delayed flight departs is the point of reference. This means that in cases where a passenger has made a booking consisting of three flight segments and the delay occurs on the second stopover, the relevant departure point would be the first stopover rather than the airport of departure of the first flight segment.


Men även den raka motsatsen:
“When determining the amount of the compensation, only the distance between the airport of the first departure and the destination should be considered, thus not taking any connecting flights into account”, the Court stated.

Detta case handlade ju mest om hur man skulle räkna distansen, men jag skulle gärna ha sett ännu tydligare klarlagt att även en delay på leg 2 innebär kompensation för hela resans distans (men så great circle). Tekniskt sett tror jag kompensationstrappan talar om ”Flight distance” och inte ”itinerary/trip distance” vilket lämnar tolkningsutrymme.

Alla andra saker jag hittade frågar ifall man får kompensation vid delay av leg 1 om man då missar leg 2, vilket är ett mycket klarare case.
Vore kul att läsa lite svart på vitt kring försening/cancellation på leg 2.

En tolkning enligt att det är totalsträckan som räknas gör ju att man vid delays kan bli utan kompensation ifall man först haft ett långt ben som anlänt i tid. Medan någon som bara reser det korta benet får pengar.
 

marbe166

Medlem
Sorry, menade inte att säga att jag själv tolkar det så, utan bara från hur det kan ha resonerats. Speciellt om man slarvat på flygbolaget och inte kollat upp var du påbörjat din resa.

Svårgooglat är ju detta, men hittar följande (gäller delays men bör vara applicerbart):




Men även den raka motsatsen:


Detta case handlade ju mest om hur man skulle räkna distansen, men jag skulle gärna ha sett ännu tydligare klarlagt att även en delay på leg 2 innebär kompensation för hela resans distans (men så great circle). Tekniskt sett tror jag kompensationstrappan talar om ”Flight distance” och inte ”itinerary/trip distance” vilket lämnar tolkningsutrymme.

Alla andra saker jag hittade frågar ifall man får kompensation vid delay av leg 1 om man då missar leg 2, vilket är ett mycket klarare case.
Vore kul att läsa lite svart på vitt kring försening/cancellation på leg 2.

En tolkning enligt att det är totalsträckan som räknas gör ju att man vid delays kan bli utan kompensation ifall man först haft ett långt ben som anlänt i tid. Medan någon som bara reser det korta benet får pengar.
Första exemplet kom från en regional domstol i Tyskland, andra exemplet kom från European Court of Justice, d.v.s. allra högsta instans som har tolkningsföreträde.
 
Toppen