Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har någon haft ett ärende som avsett försenat flyg CDG–ARN och kan berätta hur mycket ni kompenserades med? Hallå konsuments flygkalkylator beräknar avståndet till 1 530 km, alltså strax över gränsen från 250 € till 400 € i kompensation?
Enligt GCMap är det 1543km, så det är definitivt över 1500km

Lite OT: Hade tidigare i sommar en snarlik historia med TAP. Vi skulle också till Tanger (från Madeira) men drabbades både av inställt flyg (på grund av oväder) samt försenad väska. Ovädret gjorde att det inte blev ett äkta EU 261/2004-case men väl försenat bagage samt ombokning,

Tvärtemot vad som har rapporterats i andra trådar så var TAP ganska enkla att ha att göra med. Det blev två separata ärenden, dels för bagage och dels för hotell och ny biljett (som vi fick köpa själva eftersom det var omöjligt att komma fram till kundtjänst). TAP erbjöd 200 euro var för våra inköp och resten tog kortförsäkringen. De erbjöd ersättningen i voucher men läser man det finstilta kan man få samma summa i cash - ett enkelt val. Vi har fått pengarna för det ena ärendet men inväntar från bagageärendet, jag var tvungen att skicka en skärmdump från banken med IBAN-nummer så lite omständlig byråkrati.

Som andra har sagt: Spara alla kvitton, börja med TAP och ta resten via kortförsäkring/hemförsäkring beroende på vilken som är bäst.
Måste vara något nytt, har inte åkt sen 2019 då TAP envisades med voucher istället för pengar.

Har försökt få koll kring EU 261/2004 här på forumet och om jag tolkar det rätt så har jag inte rätt till någon ersättning enligt regelverket?

Flyg från Chicago - Köpenhamn med SAS.
Flyget ställs in två timmar efter beräknad avgång på grund av motorfel som inte går att åtgärda på plats.
Vi kommer fram till vår destination efter ombokning drygt 25 timmar efter den initiala ankomsttiden.

Har försökt få koll kring EU 261/2004 här på forumet och om jag tolkar det rätt så har jag inte rätt till någon ersättning enligt regelverket?

Flyget ställs in två timmar efter beräknad avgång på grund av motorfel som inte går att åtgärda på plats.
Vi kommer fram till vår destination efter ombokning drygt 25 timmar efter den initiala ankomsttiden.
Tänker du att motorfel skulle vara extraordinärt? Annars känns 25 timmar sent som väl över gränsen för ersättning.

Låter som ett klockrent fall av ersättning på 600€ per person.

Varför skulle du inte ha rätt till det?

Tänker du att motorfel skulle vara extraordinärt? Annars känns 25 timmar sent som väl över gränsen för ersättning.
Låter som ett klockrent fall av ersättning på 600€ per person.
Varför skulle du inte ha rätt till det?
Jag hittar inte informationen igen nu men någonstans läste jag att motorfel som inte orsakats av misskött service eller liknande går som extraordinär händelse.
Men kan inte hitta den texten nu.

Jag hittar inte informationen igen nu men någonstans läste jag att motorfel som inte orsakats av misskött service eller liknande går som extraordinär händelse.
För att motorfel ska klassas som en extraordinär händelse krävs i princip ett fabrikationsfel som drabbar alla flygplan av samma typ, enligt praxis från Eu-domstolen.

För att motorfel ska klassas som en extraordinär händelse krävs i princip ett fabrikationsfel som drabbar alla flygplan av samma typ, enligt praxis från Eu-domstolen.
Eller att man får en bird strike under flygning och tvingas gå ner någon stans och blir försenad pga det.
En bird strike på tidigare Flyg är dock inte extraordinärt.

Eller att man får en bird strike under flygning och tvingas gå ner någon stans och blir försenad pga det.
En bird strike på tidigare Flyg är dock inte extraordinärt.
Jag vet tyvärr inte orsaken till problemet men flyget stod på plats vid gaten vid normal avgångstid.
Om flyget råkade ut för en bird strike under tidigare flygning så är det inte extraordinärt för vår avgång?

Toppen