Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Så då hände det till slut...

Har rest otroligt mycket genom åren, men detta är otroligt nog första gången jag missar en Connecting flight, därav frågeställningen här!

TAP , ARN-LIS-TNG (Tangier) där flyget från Stockholm till Lissabon var försent, vi blev ombokade via Madrid dagen efter, vilket ledde till 16 timmar försening totalt.

Samt Y klass på MAD-TNG
(biljetter är C klass revenue)

Förlorade därmed första hotel natten.
(fick även nergraderat rum pga no show) , men tack o lov rätt rum dagen efter.

Och inte nog med det, min väska har fortfarande inte dykt upp (frökens väska kom med)

Har jag förstått det rätt så kommer jag att få bråka med TAP gällande EU/261

Är det 400€ som gäller?

Får shoppa kläder för tiden utan väska? (betalade med SAS MC)
Är det MC , TAP eller hemförsäkring som man ska ta detta med?

Lite OT: Hade tidigare i sommar en snarlik historia med TAP. Vi skulle också till Tanger (från Madeira) men drabbades både av inställt flyg (på grund av oväder) samt försenad väska. Ovädret gjorde att det inte blev ett äkta EU 261/2004-case men väl försenat bagage samt ombokning,

Tvärtemot vad som har rapporterats i andra trådar så var TAP ganska enkla att ha att göra med. Det blev två separata ärenden, dels för bagage och dels för hotell och ny biljett (som vi fick köpa själva eftersom det var omöjligt att komma fram till kundtjänst). TAP erbjöd 200 euro var för våra inköp och resten tog kortförsäkringen. De erbjöd ersättningen i voucher men läser man det finstilta kan man få samma summa i cash - ett enkelt val. Vi har fått pengarna för det ena ärendet men inväntar från bagageärendet, jag var tvungen att skicka en skärmdump från banken med IBAN-nummer så lite omständlig byråkrati.

Som andra har sagt: Spara alla kvitton, börja med TAP och ta resten via kortförsäkring/hemförsäkring beroende på vilken som är bäst.

Hej.

Har en SAS poängbokning till Catania den 27e juli. Fick precis nu i appen en notifiering om att SAS ställt in det flyget och att de istället använder samma flygnummer fast de flyger oss till Palermo istället. Detta blir heltokigt då jag har bilhyra som väntar på mig i Catania och hotellnatt m.m. Förstår att det har med branden att göra men flygplatsen förväntas öppna igen den 24e juli så varför har de redan nu ställt in och bokat om? Hur ser ni på EU261 här? Ska jag redan nu ringa SAS och be dem boka om oss till andra flyg som går till Catania? Om de flyger oss till Palermo fast Catania är öppet, kan jag då kräva den sedvanliga kompensationen?

Hej.

Har en SAS poängbokning till Catania den 27e juli. Fick precis nu i appen en notifiering om att SAS ställt in det flyget och att de istället använder samma flygnummer fast de flyger oss till Palermo istället. Detta blir heltokigt då jag har bilhyra som väntar på mig i Catania och hotellnatt m.m. Förstår att det har med branden att göra men flygplatsen förväntas öppna igen den 24e juli så varför har de redan nu ställt in och bokat om? Hur ser ni på EU261 här? Ska jag redan nu ringa SAS och be dem boka om oss till andra flyg som går till Catania? Om de flyger oss till Palermo fast Catania är öppet, kan jag då kräva den sedvanliga kompensationen?
Flygbolaget är skyldig att transportera dig till din destination. Skulle gissa att de eventuellt fixar bussar eller liknande.
Att en flygplats "brinner ner" får ju klassas som extraordinärt så ersättning kan du troligtvis glömma. Även om flygplatsen öppnar kan det vara restriktioner på antal flyg per dag mm.

Ring SAS och fråga hur de tänkt transportera dig till Catania när ni landat i Palermo.

Hej.

Kommer ni även att tvingas flyga hem från Palermo? Kan ju vara läge att kolla om det går att flytta hyrbilshyran dit istället.

Kommer ni även att tvingas flyga hem från Palermo? Kan ju vara läge att kolla om det går att flytta hyrbilshyran dit istället.
Vi flyger frivilligt hem från Palermo på separat bokning. Flyttade bilhyran dit i stället. Blir längre att åka första sträckan och vi var tvungna att lägga ut för en extra hotellnatt.

Frågade förresten SAS hur de hade tänkt att transportera mig till Catania. Svaret var att jag skulle TESTA att skicka in claim för utlägg till customer care efter resan men att de inte kunde garantera något. Classic SAS hehe.

Vi flyger frivilligt hem från Palermo på separat bokning. Flyttade bilhyran dit i stället. Blir längre att åka första sträckan och vi var tvungna att lägga ut för en extra hotellnatt.

Frågade förresten SAS hur de hade tänkt att transportera mig till Catania. Svaret var att jag skulle TESTA att skicka in claim för utlägg till customer care efter resan men att de inte kunde garantera något. Classic SAS hehe.
Inte mycket att göra när ankomsthallen på en flygplats blir brandskadad. Fint av SAS att styra om till Palermo och inte bara ställa in och avboka.

Inte mycket att göra när ankomsthallen på en flygplats blir brandskadad. Fint av SAS att styra om till Palermo och inte bara ställa in och avboka.
Jo absolut. Dock beräknas flygplatsen öppna igen nu på måndag och det går exempelvis att boka biljetter dit den 27e med Lufthansa så SAS borde kanske haft lite is i magen. Fast iofs vet vi ju inte om de var tvungna att fatta beslut baserat på andra omständigheter som slot-tider exempelvis. Det löser sig hur som.

Jo absolut. Dock beräknas flygplatsen öppna igen nu på måndag och det går exempelvis att boka biljetter dit den 27e med Lufthansa så SAS borde kanske haft lite is i magen. Fast iofs vet vi ju inte om de var tvungna att fatta beslut baserat på andra omständigheter som slot-tider exempelvis. Det löser sig hur som.
Ja, läste att de kör max 2 ankomster/h just nu. Hoppas ni får en fin resa ändå, Sicilien med bil är otroligt! Glass, pizza och pasta

Har någon haft ett ärende som avsett försenat flyg CDG–ARN och kan berätta hur mycket ni kompenserades med? Hallå konsuments flygkalkylator beräknar avståndet till 1 530 km, alltså strax över gränsen från 250 € till 400 € i kompensation?

Toppen