Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Min flickvän försöker skapa ett claim för ett försenat flyg (vi bor inte ihop och jag själv har skapat ett redan) men kommer inte förbi steget där man blir ombedd av SAS att ladda upp kvitton för utlägg. Jag behövde inte göra det.

Kan det ha att göra med att man bara får skapa ett claim per bokningsreferens? Vi varken bor ihop eller har samma efternamn och jag fyllde aldrig i fullmakten då jag tänkte att hon lika gärna kunde skapa ett eget claim.
 
Min flickvän försöker skapa ett claim för ett försenat flyg (vi bor inte ihop och jag själv har skapat ett redan) men kommer inte förbi steget där man blir ombedd av SAS att ladda upp kvitton för utlägg. Jag behövde inte göra det.

Kan det ha att göra med att man bara får skapa ett claim per bokningsreferens? Vi varken bor ihop eller har samma efternamn och jag fyllde aldrig i fullmakten då jag tänkte att hon lika gärna kunde skapa ett eget claim.
Testat annan webläsare?
 
Testat annan webläsare?
Felsökning 101 … Tack, löste sig nu!

Kan jag under payment details ange mitt namn som account holder på flickvännens claim också, så att pengarna sätts in direkt på mitt konto? Och sedan hennes kontaktuppgifter i det sista steget? Eller måste vi ange våra respektive kontouppgifter i dessa två claims?
 
Felsökning 101 … Tack, löste sig nu!

Kan jag under payment details ange mitt namn som account holder på flickvännens claim också, så att pengarna sätts in direkt på mitt konto? Och sedan hennes kontaktuppgifter i det sista steget? Eller måste vi ange våra respektive kontouppgifter i dessa två claims?

Det kan kanske skilja mellan bolag, men när jag för bara ett par veckor sedan hjälpte min hustru och dotter med deras claim så var Air France väldigt noga med att endast betala till deras konton. Jag försökte med mitt först men det kunde de bara gå med på om vi skrev ut och faxade(!!??) en underskriven fullmakt till dem.
 
Så då hände det till slut...

Har rest otroligt mycket genom åren, men detta är otroligt nog första gången jag missar en Connecting flight, därav frågeställningen här!

TAP , ARN-LIS-TNG (Tangier) där flyget från Stockholm till Lissabon var försent, vi blev ombokade via Madrid dagen efter, vilket ledde till 16 timmar försening totalt.

Samt Y klass på MAD-TNG
(biljetter är C klass revenue)

Förlorade därmed första hotel natten.
(fick även nergraderat rum pga no show) , men tack o lov rätt rum dagen efter.

Och inte nog med det, min väska har fortfarande inte dykt upp (frökens väska kom med)

Har jag förstått det rätt så kommer jag att få bråka med TAP gällande EU/261

Är det 400€ som gäller?

Får shoppa kläder för tiden utan väska? (betalade med SAS MC)
Är det MC , TAP eller hemförsäkring som man ska ta detta med?
 
Så då hände det till slut...

Har rest otroligt mycket genom åren, men detta är otroligt nog första gången jag missar en Connecting flight, därav frågeställningen här!

TAP , ARN-LIS-TNG (Tangier) där flyget från Stockholm till Lissabon var försent, vi blev ombokade via Madrid dagen efter, vilket ledde till 16 timmar försening totalt.

Samt Y klass på MAD-TNG
(biljetter är C klass revenue)

Förlorade därmed första hotel natten.
(fick även nergraderat rum pga no show) , men tack o lov rätt rum dagen efter.

Och inte nog med det, min väska har fortfarande inte dykt upp (frökens väska kom med)

Har jag förstått det rätt så kommer jag att få bråka med TAP gällande EU/261

Är det 400€ som gäller?

Får shoppa kläder för tiden utan väska? (betalade med SAS MC)
Är det MC , TAP eller hemförsäkring som man ska ta detta med?

Du får köpa nödvändigheter. Sen skickar du kvittona till TAP först. De ger dig en töntig summa, sen skickar du till eventuellt försäkringsbolag med resterande anspråk samt bifogar att TAP inte ger dig mer.

Går du till försäkringsbolaget först kommer de bara skicka dig till flygbolaget så gör det i rätt ordning.

Får du mot all förmodan full ersättning för utläggen från TAP så avslutar du processen där och går inte till försäkringsbolaget.
 
Så då hände det till slut...

Har rest otroligt mycket genom åren, men detta är otroligt nog första gången jag missar en Connecting flight, därav frågeställningen här!

TAP , ARN-LIS-TNG (Tangier) där flyget från Stockholm till Lissabon var försent, vi blev ombokade via Madrid dagen efter, vilket ledde till 16 timmar försening totalt.

Samt Y klass på MAD-TNG
(biljetter är C klass revenue)

Förlorade därmed första hotel natten.
(fick även nergraderat rum pga no show) , men tack o lov rätt rum dagen efter.

Och inte nog med det, min väska har fortfarande inte dykt upp (frökens väska kom med)

Har jag förstått det rätt så kommer jag att få bråka med TAP gällande EU/261

Är det 400€ som gäller?

Får shoppa kläder för tiden utan väska? (betalade med SAS MC)
Är det MC , TAP eller hemförsäkring som man ska ta detta med?
Gör det här testet bara så ser du exakt vad du har rätt till:

 
Du får köpa nödvändigheter. Sen skickar du kvittona till TAP först. De ger dig en töntig summa, sen skickar du till eventuellt försäkringsbolag med resterande anspråk samt bifogar att TAP inte ger dig mer.

Går du till försäkringsbolaget först kommer de bara skicka dig till flygbolaget så gör det i rätt ordning.

Får du mot all förmodan full ersättning för utläggen från TAP så avslutar du processen där och går inte till försäkringsbolaget.

Nödvändigheter? , har inga kläder & toalettartiklar och ingen väska (återstår att se vid hemgång)

Så att köpa dom kläderna jag behöver är väl inga konstigheter?
 
Nödvändigheter? , har inga kläder & toalettartiklar och ingen väska (återstår att se vid hemgång)

Så att köpa dom kläderna jag behöver är väl inga konstigheter?

Inga som helst konstigheter.

Däremot är det kanske inte rimligt att handla till 2 veckor på en gång, men några dagar. Likaså lär de inte vilja ersätta Armani, men du behöver inte ta absolut billigaste skräpet heller.
 
Inga som helst konstigheter.

Däremot är det kanske inte rimligt att handla till 2 veckor på en gång, men några dagar. Likaså lär de inte vilja ersätta Armani, men du behöver inte ta absolut billigaste skräpet heller.

Hoppas inte det ställer till det?, men medan jag stod och hoppades på det bästa vid bandet, så gick fröken och anmälde väskan.

Så PIR står i hennes namn, väsktaggen i mitt namn.
 
Toppen