Ni med mer erfarenhet. Jag har kört fast med SAS i ett case där de var försenade från OSD till ARN, så att jag missade min flight mellan ARN och GOT och blev försenad med nästan 4 timmar. Planet var lite sent in till OSD, men den stora förseningen berodde på att de skulle byta personal i OSD, vilket tog väl lång tid. Jag kontaktade SAS för att få ersättning för förseningen, men deras svar var:
"Please be informed that your flight SK 2065 operating on 08 February 2023 was delayed due to de-icing and de-snowing from prior journey, hence your connecting flight SK 165 got missed. Delays/cancellation due to weather conditions are considered as extraordinary circumstances hence, we cannot fulfil your request of EU compensation."
Dock, följer man flygplanet och ser vilka städer den varit den aktuella dagen, har flygplanet inte varit i någon stad där det varit snö, vilket jag upplyste SAS om enligt under (där jag här uteslutet alla väderprognoser från den aktuella dagen)
"Below you can see history for EI-SIH the 8th of Februari. Flight was delayed from Oslo to Stockholm. The weather in Oslo were as can be seen below. No snow at al in Oslo, and no deiceing! The flight then flew to STHLM were there were rain (see below), so no snow and no deiceing. Thereafter the flight flew to Umeå, where there were no snow or rain. Thereafter it was my flight from Östersund, which cased the delay for me. As can be seen below there were no snow at all. Yet, there was a change of cabin crew, which was the main reason why we were as late as we were from Östersund."
SAS envisas med att säga att det beror på snö och deiceing och säger också att de ser caset som avslutat från deras sida. Har SAS fel och är det värt att driva det till ARN (eller annan instans om det finns bättre)?