Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Mr Carter

Medlem
Det är absolut något du kan hävda med hänvisning till EU-förordningen men det är långt ifrån säkert att SAS bryr sig om det. Det finns hur många exempel som helst på att SAS struntar i vad som står i EU-förordningen. Jag antar att detta ligger mer än 14 dagar framåt i tider?
Tack för svar. Det är värt ett försök med andra ord men jag sätter inte allt för stort hopp till det. Jag har ett case med SAS angående en claim från Juni förra året och det går minst sagt långsamt i deras hantering....
Ja, det är mer än 14 dagar framåt. Det verkar som att SAS har ställt in merparten av flygningar mellan ARN och ORD i Mars,
 

Davvelavve

Medlem
Austrian har bett mig att skapa en ett Excel dokument där jag specificerar kvitton till en väska de tappat bort. Ska det verkligen vara nödvändigt?
Jag har ju redan fyllt i allt i väskan med värde, bifogade även kvitton eftersom jag hade kvitto på allt i väskan. Alla kvitton står på ungerska så det är ju lite knepigt.
 

henke12

Medlem
Austrian har bett mig att skapa en ett Excel dokument där jag specificerar kvitton till en väska de tappat bort. Ska det verkligen vara nödvändigt?
Jag har ju redan fyllt i allt i väskan med värde, bifogade även kvitton eftersom jag hade kvitto på allt i väskan. Alla kvitton står på ungerska så det är ju lite knepigt.
Nä, det tycker jag inte!

Men enklast och snabbast torde vara att lägga 10 minuter och skapa ett Excelblad :)
 

ssh9721

Medlem
Får krypa till korset och medge det gäller en charter…. Dock inte fel med 7 x €600 efter vinterns Thailandsresa, då en cateringbil körde in i ordinarie plan i Köpenhamn. Dessutom aningens bättre säten hem då det blev Norse (gamla Norwegian-plan tror jag) i stället för TUIs dreamliner.
 

v00peter

Medlem
Ni med mer erfarenhet. Jag har kört fast med SAS i ett case där de var försenade från OSD till ARN, så att jag missade min flight mellan ARN och GOT och blev försenad med nästan 4 timmar. Planet var lite sent in till OSD, men den stora förseningen berodde på att de skulle byta personal i OSD, vilket tog väl lång tid. Jag kontaktade SAS för att få ersättning för förseningen, men deras svar var:

"Please be informed that your flight SK 2065 operating on 08 February 2023 was delayed due to de-icing and de-snowing from prior journey, hence your connecting flight SK 165 got missed. Delays/cancellation due to weather conditions are considered as extraordinary circumstances hence, we cannot fulfil your request of EU compensation."

Dock, följer man flygplanet och ser vilka städer den varit den aktuella dagen, har flygplanet inte varit i någon stad där det varit snö, vilket jag upplyste SAS om enligt under (där jag här uteslutet alla väderprognoser från den aktuella dagen)

"Below you can see history for EI-SIH the 8th of Februari. Flight was delayed from Oslo to Stockholm. The weather in Oslo were as can be seen below. No snow at al in Oslo, and no deiceing! The flight then flew to STHLM were there were rain (see below), so no snow and no deiceing. Thereafter the flight flew to Umeå, where there were no snow or rain. Thereafter it was my flight from Östersund, which cased the delay for me. As can be seen below there were no snow at all. Yet, there was a change of cabin crew, which was the main reason why we were as late as we were from Östersund."

SAS envisas med att säga att det beror på snö och deiceing och säger också att de ser caset som avslutat från deras sida. Har SAS fel och är det värt att driva det till ARN (eller annan instans om det finns bättre)?
 
261 verkar vara ett totalt jävla lotteri och chanserna att vinna blir mindre och mindre med tiden...

@v00peter du driver så långt du orkar. På egen hand med ARN eller släpp det till Airhelp (som tar hälften och du kan räkna med väntetid på minst ett år)

Jag har ett case mot Swiss hos Airhelp sedan Januari 2022 och ett med Lufthansa sedan i December 2022 (anmälde till ARN idag) - båda är förseningar över natten inom Europa och solklara..

Strategin att neka in i kaklet verkar gynna bolagen mer än att ta hand om sina kunder. Vi flyger ju ändå...

Edit: SAS verkar vara minst svåra....
 

Taggen

Medlem
Ni med mer erfarenhet. Jag har kört fast med SAS i ett case där de var försenade från OSD till ARN, så att jag missade min flight mellan ARN och GOT och blev försenad med nästan 4 timmar. Planet var lite sent in till OSD, men den stora förseningen berodde på att de skulle byta personal i OSD, vilket tog väl lång tid. Jag kontaktade SAS för att få ersättning för förseningen, men deras svar var:

"Please be informed that your flight SK 2065 operating on 08 February 2023 was delayed due to de-icing and de-snowing from prior journey, hence your connecting flight SK 165 got missed. Delays/cancellation due to weather conditions are considered as extraordinary circumstances hence, we cannot fulfil your request of EU compensation."

Dock, följer man flygplanet och ser vilka städer den varit den aktuella dagen, har flygplanet inte varit i någon stad där det varit snö, vilket jag upplyste SAS om enligt under (där jag här uteslutet alla väderprognoser från den aktuella dagen)

"Below you can see history for EI-SIH the 8th of Februari. Flight was delayed from Oslo to Stockholm. The weather in Oslo were as can be seen below. No snow at al in Oslo, and no deiceing! The flight then flew to STHLM were there were rain (see below), so no snow and no deiceing. Thereafter the flight flew to Umeå, where there were no snow or rain. Thereafter it was my flight from Östersund, which cased the delay for me. As can be seen below there were no snow at all. Yet, there was a change of cabin crew, which was the main reason why we were as late as we were from Östersund."

SAS envisas med att säga att det beror på snö och deiceing och säger också att de ser caset som avslutat från deras sida. Har SAS fel och är det värt att driva det till ARN (eller annan instans om det finns bättre)?
Nu är det väl så också att temperatur och luftfuktighet spelar också roll för de-icing och inte bara om det snöar eller regnar. Dock skriver de de-snowing vilket då är fel då om du hävdar att vädret inte varit sådant. Dessutom om du läser på flightright.com så är de-icing inte extraordinary circumstances. Claimcompass fortsätter att argumentera att vintern kan inte komma som en chock för vissa delar av världen och därmed är inte ett krav på de-icing extraordinärt där vinter är normalt. Mao. det är upp till flygbolaget att se till att tidtabell etc. reflekterar detta, alltså under flygbolagets operationella kontroll. Det finns tydligen ett rättsfall på detta från Tyskland där en distriktsdomstol dömde att de-icing inte är extraordinärt. Tänk också på att bevisbördan ligger hos flygbolaget att bevisa att det var extraordinära omständigheter. Du har ett case men det finns risk att du behöver hjälp.
 

jonten

Medlem
Skulle flugit ARN-LAX via CPH på fredag, avgång 10 isch framme 1530
idag 2 dagar inna, inställt flyg och ombokad
ARN-ORD med SAS och sen ORD-LAX United avgång 10 isch istort sett samma tid, framme 1810. 2.40 försenad.

Hur skall jag tolka https://www.sas.se/juridisk-information/eu-passagerares-rattigheter/ och delen
  • mindre än sju dagar före den planerade avgångstiden och du blir erbjuden omdirigering som ger dig möjlighet att avresa högst en timme före den planerade avgångstiden och komma fram till din slutliga destination mindre
    än två timmar efter planerade ankomsttiden.
Vi avgår i tid men kommer fram mer än 2 timmar sent, ger det ersättning?
 

SK989

Medlem
Skulle flugit ARN-LAX via CPH på fredag, avgång 10 isch framme 1530
idag 2 dagar inna, inställt flyg och ombokad
ARN-ORD med SAS och sen ORD-LAX United avgång 10 isch istort sett samma tid, framme 1810. 2.40 försenad.

Hur skall jag tolka https://www.sas.se/juridisk-information/eu-passagerares-rattigheter/ och delen
  • mindre än sju dagar före den planerade avgångstiden och du blir erbjuden omdirigering som ger dig möjlighet att avresa högst en timme före den planerade avgångstiden och komma fram till din slutliga destination mindre
    än två timmar efter planerade ankomsttiden.
Vi avgår i tid men kommer fram mer än 2 timmar sent, ger det ersättning?
Ja, du har rätt till ersättning. Eftersom du kommer fram mindre än 4 timmar sent på en flygning på över 350 mil utanför EU får dock SAS reducera ersättningen med 50%, d.v.s. du kan få 300 euro.
 
Toppen