Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

charmkurs

Medlem

Matore

Medlem​

När man ska claima hos Lufthansa, räcker det att regga på den här länken som en start;
https://www.lufthansa.com/et/en/compensation-in-the-event-of-flight-irregularities
Eller har ni skickat vanligt mail och i så fall till vilken adress?

Jag skulle använda en annan adress:


Där kan du skriva bakgrund till kravet i fritext samt skicka in filer du vill åberopa.

Jag hade läst här att LH ofta frågar efter mer information så att processen förhalas. När en LH-flight i december blev så försenad att jag missade anslutningsflyget och blev strandad en natt i Genève (och jag kom fram till destinationen mer än 20 timmar sent) krävde jag 400 Euro samt ersättning för utlägg för middag, taxi och frukost (måltider inom praxis på 50 Euro, ground service ordnade med hotellet).

Planet blev försenat i München där det verkade ont om markpersonal så att boarding började alldeles för sent. Sen fick vi lov att vänta på avisning. För att göra det enklare för LH skickade jag förutom kvitton, biljett, boardingpass mm med skärmdumpar från Flightradar för faktiska avgångs- och ankomsttider samt väderstatistik från Wunderground.com som visade att det varit kallt flera dagar och att avisning inte kunde komma som en överraskning. Jag försökte undvika att ge dem något att skylla på.

Och - efter knappt två veckor kom ett mycket vänligt mejl där de bad om ursäkt att jag behövt vänta på besked samt ett erbjudande om att betala 468 Euro som kompensation! De skrev dock att de inte fått fram mitt kontonummer via IBAN-uppgifterna jag lämnat utan bad om mitt svenska bankkonto med clearing- och kontonummer (med en länk där informationen kunde skickas säkert). De skrev också att det kunde ta några dagar, "some days", för betalningen att gå igenom.

Jag har dock inte sett någon betalning ännu (efter fem bankdagar) och skrivit tillbaka att jag sände kontonumret via länken för säkrare hantering. Jag väntar några bankdagar till innan jag skickar en påminnelse och i sista hand - vilket jag verkligen hoppas att jag slipper - skickar det vidare till Kronofogdemyndigheten då LH vidgått att de ska betala 468 Euro och därmed nu har en skuld till mig. Det låter enklast, men jag hoppas som sagt att pengarna trillar in på kontot kommande vecka!
 

Matore

Medlem
Jag skulle använda en annan adress:


Där kan du skriva bakgrund till kravet i fritext samt skicka in filer du vill åberopa.

Jag hade läst här att LH ofta frågar efter mer information så att processen förhalas. När en LH-flight i december blev så försenad att jag missade anslutningsflyget och blev strandad en natt i Genève (och jag kom fram till destinationen mer än 20 timmar sent) krävde jag 400 Euro samt ersättning för utlägg för middag, taxi och frukost (måltider inom praxis på 50 Euro, ground service ordnade med hotellet).

Planet blev försenat i München där det verkade ont om markpersonal så att boarding började alldeles för sent. Sen fick vi lov att vänta på avisning. För att göra det enklare för LH skickade jag förutom kvitton, biljett, boardingpass mm med skärmdumpar från Flightradar för faktiska avgångs- och ankomsttider samt väderstatistik från Wunderground.com som visade att det varit kallt flera dagar och att avisning inte kunde komma som en överraskning. Jag försökte undvika att ge dem något att skylla på.

Och - efter knappt två veckor kom ett mycket vänligt mejl där de bad om ursäkt att jag behövt vänta på besked samt ett erbjudande om att betala 468 Euro som kompensation! De skrev dock att de inte fått fram mitt kontonummer via IBAN-uppgifterna jag lämnat utan bad om mitt svenska bankkonto med clearing- och kontonummer (med en länk där informationen kunde skickas säkert). De skrev också att det kunde ta några dagar, "some days", för betalningen att gå igenom.

Jag har dock inte sett någon betalning ännu (efter fem bankdagar) och skrivit tillbaka att jag sände kontonumret via länken för säkrare hantering. Jag väntar några bankdagar till innan jag skickar en påminnelse och i sista hand - vilket jag verkligen hoppas att jag slipper - skickar det vidare till Kronofogdemyndigheten då LH vidgått att de ska betala 468 Euro och därmed nu har en skuld till mig. Det låter enklast, men jag hoppas som sagt att pengarna trillar in på kontot kommande vecka!
Jättebra info, tack så mycket! Jag hade redan reggat och fick svar efter en timme. Nein! Så här svarade de:

”Your flight was delay due to Flight Operations and Crewing. In this case, EU regulation 261/2004 does not provide for any compensation.”

Lite lustigt att de skjuter sig själva i foten med anledningen till förseningen haha
Vi var ca 13 timmar sena så inget gränsfall heller…
Så hur hade du svarat på denna?
 

charmkurs

Medlem
Jag glömde att skriva att jag pepprade mitt krav med hänvisningar till de tillämpbara artiklarna ner på detaljnivå för att underbygga det så bra som möjligt, i mitt fall artikel 7.1b och 9.1 i EU-direktivet, och upprepade vad som står där och visade (med den bevisning jag sände) hur dessa artiklar var tillämpbara på mitt fall.

Utan att vara expert på EU 261/2004 tycker jag att det låter konstigt att "Flight Operations och Crewing" skulle utgöra extraordinära omständigheter. Det låter mer som planering som ett flygbolag gör dagligdags för att få det hela att flyta.
Om jag vore du skulle jag lusläsa EU-direktivet och se vad de skriver om detta, och om det inte står något specifikt som du kan hänga upp din framställan på googla och gå till förarbeten och domar. Hallå Konsument har en del matnyttig info också. Om du inte hittar detta skäl till försening i rullorna, framför det och fråga var LH har läst detta i EU-förordningen.
Som flera andra har sagt här tidigare: Tänk på att det är flygbolaget som ska bevisa att det varit extraordinära omständigheter som gör att du inte kan få ersättning.
Men jag har en känsla att det inte skadar att med "tysk" nogrannhet och nit presentera sitt case fullständigt med all tänkbar bevisning för ens sak, för att göra det så svårt som möjligt för LH att skylla på något random - och med det hoppas på att man ger upp. Kör ett varv till och bättre lycka denna gång!
 

marbe166

Medlem
Jag glömde att skriva att jag pepprade mitt krav med hänvisningar till de tillämpbara artiklarna ner på detaljnivå för att underbygga det så bra som möjligt, i mitt fall artikel 7.1b och 9.1 i EU-direktivet, och upprepade vad som står där och visade (med den bevisning jag sände) hur dessa artiklar var tillämpbara på mitt fall.

Utan att vara expert på EU 261/2004 tycker jag att det låter konstigt att "Flight Operations och Crewing" skulle utgöra extraordinära omständigheter. Det låter mer som planering som ett flygbolag gör dagligdags för att få det hela att flyta.
Om jag vore du skulle jag lusläsa EU-direktivet och se vad de skriver om detta, och om det inte står något specifikt som du kan hänga upp din framställan på googla och gå till förarbeten och domar. Hallå Konsument har en del matnyttig info också. Om du inte hittar detta skäl till försening i rullorna, framför det och fråga var LH har läst detta i EU-förordningen.
Som flera andra har sagt här tidigare: Tänk på att det är flygbolaget som ska bevisa att det varit extraordinära omständigheter som gör att du inte kan få ersättning.
Men jag har en känsla att det inte skadar att med "tysk" nogrannhet och nit presentera sitt case fullständigt med all tänkbar bevisning för ens sak, för att göra det så svårt som möjligt för LH att skylla på något random - och med det hoppas på att man ger upp. Kör ett varv till och bättre lycka denna gång!
Litet, men ändå viktigt påpekande: 261/2004 är en EU-förordning, inte ett EU-direktiv. En förordning är direkt gällande lag i alla EU-länder från den dag den börjar att gälla. Ett direktiv måste först omsättas i nationell lagstiftning.
 

Vilhelm

Medlem
Är på skidresa med äldsta sonen (7) och min far. Vårt flyg från Geneve 12:35 imorgon blev inställt nu mitt i natten (sk2616) och så har de bokat om oss till flyg kl 11 (lx2809) istället med byte i Zurich och ankomstid som är ungefär som det första flyget. Största problemet är att det finns nog inte en chans att vi hinner med 11 flyget. Transfer bussen hämtar oss 8:25 och vi kommer nog tidigast 9:45 till Geneve. Känns rätt omöjligt att komma fram tidigare än så med en sjuåring som det krävs sittkudde för och två skidväskor. Vad gäller här?
 

andreas

Medlem
Är på skidresa med äldsta sonen (7) och min far. Vårt flyg från Geneve 12:35 imorgon blev inställt nu mitt i natten (sk2616) och så har de bokat om oss till flyg kl 11 (lx2809) istället med byte i Zurich och ankomstid som är ungefär som det första flyget. Största problemet är att det finns nog inte en chans att vi hinner med 11 flyget. Transfer bussen hämtar oss 8:25 och vi kommer nog tidigast 9:45 till Geneve. Känns rätt omöjligt att komma fram tidigare än så med en sjuåring som det krävs sittkudde för och två skidväskor. Vad gäller här?

Genève är annars en smidig flygplats och förhoppningsvis är det inte fullständig peak mitt på dagen. Incheckning stänger 45 minuter före avresa så om bussen inte landar in allt för sent så vill jag påstå att ni har en möjlighet.

Om inte det ombokade flyget passar er så kan ni kontakta SAS för ombokning till något annat. Sök gärna upp alternativ som du kan föredra med flightnummer och tider.

Hoppas allt går bra för er!
 

henke12

Medlem
Genève är annars en smidig flygplats och förhoppningsvis är det inte fullständig peak mitt på dagen. Incheckning stänger 45 minuter före avresa så om bussen inte landar in allt för sent så vill jag påstå att ni har en möjlighet.

Om inte det ombokade flyget passar er så kan ni kontakta SAS för ombokning till något annat. Sök gärna upp alternativ som du kan föredra med flightnummer och tider.

Hoppas allt går bra för er!
Håller också tummarna!

Min taktik hade varit att försöka hinna med LX2809,
Om det inte går, prata med flygplatspersonalen och berätta vad som hänt så tror jag de löser nåt till er :)
Annars ring SAS som plan B!
 

Vilhelm

Medlem
Tack! Bokade om till flyg 1340-1820 via Frankfurt med Lufthansa. Men det är inte bekräftat att det går igenom ännu. Till saken hör att det är en bonusresa så eurobonusavdelningen måste vara öppen innan det går igenom säger de. Ringer om 10 minuter för att bekräfta
 
Toppen