Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

JimmyH

Medlem
Idag fick jag åter igen samma automatsvar med ett erbjudande om 250EUR och dessutom en survey där dom ville att jag skulle svara på hur jag upplevt supporten på mitt nyligen avslutade ärende...

Några tips om hur jag bör gå vidare ?
Känns som om det är dax att anlita hjälp men vet inte om jag bör anmäla till ARN först eller bör man anmäla ärende till tysklands motsvarighet ?

Efter att åter igen fått samma automatsvar från AB så anmälde jag det hela till LBA , bifogade all korspondans som jag haft med AB och skickade även en kopia av det hela till AB. I veckan som var fick jag till slut följade från AB som nu ger med sig !

Dear Mr. NN,

We acknowledge receipt your complaint dated 2014-07-01 conceming flight AB 7249 and AB 8102 on 2014-04-11/12.
It has been passed by the Luftfahrt-Bundesamt for further processing.

First of all, we would like to apologies for the inconveniences caused by the delayed flight.

For courtesy reasons and without acknowledgement of any legal obligation we will transfer the amount of 2400,00 EUR to the indicated bank account. Kindly allow up to two weeks for the transfer to be completed.

We will make every effort to provide you with the accustomed quality of service that you have come to expect and look forward to welcoming you on board a future airberlin group service.

Yours sincerely,


Väntar med spänning på att pengarna även ska komma in på kontot :)

Lite tips till er som råkar ut för liknande problem.

1. Kolla upp er rättighter till ersättning och tacka inte ja till något erbjudande innan ni vet vad som gäller.

2. Läs HELA tråden eller anlita någon av alla företag som hjälper till att driva ärenden mot flygbolag.

3. Var saklig och räkna med att ni får upprepa samma samma information flera gånger.

4. Spar all korrespondens , kvitton , boardingpass mm.

5. Ha tålamod

6. Ha tålamod ( I vårt fall har det tagit mer än 3 månader)

Mvh
Jimmy
 
Last edited:

marbe166

Medlem
Intressant formulering:

Air Berlin skrev:
For courtesy reasons and without acknowledgement of any legal obligation we will transfer the amount of 2400,00 EUR to the indicated bank account.

Alltså, de erkänner inte att de är skyldiga att betala ut ersättning enligt 261/2004, men de betalar av goodwill-skäl ut en ersättning på ett belopp som är just vad 261/2004 föreskriver. If it quacks like a duck...
 

NotRyan

Medlem
Hej!

Vad säger den samlade kunskapen här om följande fall:

Jag har en 10-legs USDM-award där ett av benen som jag bokat First Class, Hong Kong - Bangkok med Thai Airways blev föremål för ship-change till 2-kabins 777-300ER och jag blev alltså nedgraderad till Business Class (hemska tanke :D) Förhoppningsvis kommer dom inte att byta utt ut 380:n till Frankfurt i natt...

Vid incheckningen så kollade agenten om ersättning, men hävdade att då det är en bonusresa så skall jag ta det med US Airways och hon har skickat Telex(!) dit så får dom kreditera miles (detta är ju först och främst uteslutet när jag har 3 F-ben till i biljetten). Jag dividerade ju inte med agenten utan fick ett nedgraderingsintyg i form av utskrift av biljettsegmenten med bokningsklasser där dom skrivit att jag blivit nedgraderad.Sedan så önskade jag en fortsatt trevlig dag och gick till loungen.

Detta är alltså en flygning med ett utom-EU flygbolag mellan 2 platser i Asien (vilket gör att det är lite OT men...)

Vad tror ni om möjligheten att få nedgraderingskompensation?

Mvh
/NotRyan
 

NotRyan

Medlem
Liten korrigering till föregående inlägg. Jag utgick från att det var 77W från konfigurationen, men det visar sig vara en ny B787 Dreamliner :)
 
Jeg tror ikke der er noget at gøre, så skal det være en form for goodwill.

@VonMögen og @flying havde en downgrade med Cathay (HKG-SIN?)engang hvor det blev løst på stedet med $$$, men jeg kan ikke lige finde tråden...
 

jumbooze

Medlem
Nedgradering i asien ska man ta ersättning på plats, USDM debuiterar ju bara efter högsta klass. Så jag tror du har liten chans att få något men försök få lite goodwill
 

VonMögen

Medlem
Jeg tror ikke der er noget at gøre, så skal det være en form for goodwill.

@VonMögen og @flying havde en downgrade med Cathay (HKG-SIN?)engang hvor det blev løst på stedet med $$$, men jeg kan ikke lige finde tråden...

Åkte på en svidande downgrade F till C. Skillnaden är att jag och @flying hade paid F SIN-HKG. CX försökte boka om oss till SQ suite men det slutade med ett alltför tunt kuvert med SIN dollars...

Från himlen till Colombo och tillbaka i First och Business | BusinessClass.se
 
Om man vet med sig att man blivit drabbad av förseningar sedan detta regelverk kom till men exempelvis saknar bokningsnummer, datum osv. Vad har man då för rättigheter till att flygbolagen ger ut dessa uppgifter?

Vet med mig att jag har ett par flyg som är typiska ärenden men då det skedde kände jag inte alls till denna regeln och som jag förstått det är det 10 år bakåt I tiden man kan göra anspråk på så att saga, önskar om det finns någon paragraf/lagtext som jag kan gå efter.

Tacksam för svar!

Mvh Rickard
 

palmen

Moderator
Om du själv inte har något att komma med för att bevisa att du var försenad mm så blir det nog svårt att driva igenom.
 
Toppen