1: Klargöra gråzoner
Information om försenade eller inställda flyg
I den nuvarande förordning 261/2004 föreskrivs att lufttrafikföretag ska informera passagerarna om deras rättigheter, men det saknas krav på omedelbar information om själva händelsen. Genom förslaget införs en uttrycklig skyldighet att hålla resenärerna informerade om läget när det gäller deras försenade eller inställda flyg så snart som detta är möjligt.
Flygbolaget ska informera passagerarna om läget så snart som möjligt och under alla omständigheter senast 30 minuter efter den tidtabellsenliga avgångstiden.
De måste informera passagerarna om den förväntade avgångstiden så snart som dessa uppgifter är tillgängliga.
Extraordinära omständigheter
Termen ”extraordinära omständigheter” är mycket viktig, eftersom flygbolag inte är skyldiga att betala ersättning till passagerarna under dessa omständigheter. Termen är inte tydligt definierad i nuvarande förordning 261/2004.
Nu klargörs huvudprincipen för vilken typ av omständigheter som kan betecknas som extraordinära. (...)
Kraftiga förseningar och förseningar på plattan
Idag har passagerare rätt till assistans vid förseningar på 2, 3 eller 4 timmar beroende på hur lång flygningen är. Till följd av en dom i EU-domstolen kan de kräva ersättning vid förseningar på tre timmar eller mer (utom under extraordinära omständigheter).
I händelse av försening behöver passagerarna framför allt få tydlig information och omvårdnad och assistans medan de väntar. Förutom de nya informationskrav (se ovanstående avsnitt) som införs genom förslaget stärks därför även passagerarnas rättigheter till omvårdnad och assistans – så att dessa rättigheter alltid aktiveras efter två timmars dröjsmål, oavsett hur lång flygningen är.
Men den verkliga prioriteten för strandsatta passagerare är att så fort som möjligt komma fram till sitt hemland eller det land de vill åka till. När det gäller ekonomisk ersättning bekräftar förslaget till förordning EU-domstolens dom men fastställer tidsfristen för ersättning till fem timmar för alla flygningar inom EU och för korta internationella flygningar på mindre än 3 500 km. För övriga internationella flygningar är tidsfristen nio timmar för flygningar under 6 000 km och tolv timmar för flygningar längre än 6 000 km. Syftet är att ge flygbolaget rimlig tid att lösa problemet och uppmuntra det att utföra flygningen i stället för att bara ställa in den. Tröskeln på tre timmar är i de flesta fall för kort för att reservdelar eller ett ersättande flygplan ska hinna flygas in, särskilt när det gäller tekniska fel på en flygplats som ligger långt från flygbolagets hemmabas. De nuvarande bestämmelserna tenderar att uppmuntra flygbolagen att ställa in flygningarna (eftersom problemet inte kan åtgärdas inom en mycket kort tidsfrist) till förfång för passagerarna.
Dagens regler om assistans gäller implicit också förseningar på plattan, dvs. där passagerarna väntar ombord på flygplanet. Detta inbegriper rätten till förfriskningar och måltider och rätten att avstå från flygningen efter fem timmar. Förslaget gör dessa rättigheter explicita och ger dessutom passagerna rätt till luftkonditionering och tillgång till toaletter, läkarvård och dricksvatten när förseningen på plattan överstiger en timme. För att rätten att avstå från resan ska bli tillämplig i praktiken får passageraren begära avstigning efter en försening på fem timmar.
Ombokning
I dag kan passagerare bli strandsatta under lång tid i avvaktan på ombokning till en annan flygning med samma flygbolag. Vid vilken tidpunkt flygbolaget måste tillåta resenären att boka om resan via ett annat flygbolag är inte tydligt och har lett till flera tvister mellan flygbolag och passagerare.
Det införs nödvändiga förtydliganden genom att det i förslaget anges att om flygbolaget inte kan garantera en ombokning inom tolv timmar via sina egna flygningar, måste det erbjuda ombokning med andra flygbolag eller andra transportmedel, om sådana finns tillgängliga.
Anslutande flygförbindelser
Rätten till assistans och ersättning om en passagerare missar ett anslutande flyg, eftersom hans första flygning är försenad är för närvarande inte klart definierade. Förslaget definierar tydligt dessa rättigheter, dvs. assistans efter 2 timmar och ersättning vid förseningar vid ankomsten på mer än fem timmar för alla flygningar inom EU och korta internationella flygningar på mindre än 3 500 km. För övriga internationella flygningar är tidsfristen nio timmar för flygningar under 6 000 km och tolv timmar för flygningar längre än 6 000 km.