Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nemo

Medlem
Viktigt att tänka på är att det är den slutliga förseningen som räknas, och verklig flygtid är oftast kortare än den tidtabellsenliga, så även om ni kanske kommer iväg 4,5 timme sent så kanske ni flyger in en timme och landar 3,5 timme sent = ingen 261/2004-ersättning. Däremot om ni landar mer än 4 timmar efter tidtabell så kan man börja forska i 261/2004-möjligheter.
OT: Sedan finns det ersättning via VISA/MC som ger ersättning vid försenad avresa, inte vid försenad ankomst. Ersättnigsnivån täcker ju sedan inte heller mer än en måltid. :p
http://www.seb.se/pow/content/produkter/kort/resefors_privat_r3956.pdf
image.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Viktigt att tänka på är att det är den slutliga förseningen som räknas, och verklig flygtid är oftast kortare än den tidtabellsenliga, så även om ni kanske kommer iväg 4,5 timme sent så kanske ni flyger in en timme och landar 3,5 timme sent = ingen 261/2004-ersättning. Däremot om ni landar mer än 4 timmar efter tidtabell så kan man börja forska i 261/2004-möjligheter.

I regelverket står det som följande text nedan, därför trodde jag att ersättning/stöd för passagerare gäller när avgångstiden försenas med viss tidramar (2, 3, 4 timmar beroende på flygavstånd).

EU skrev:
Försening

1. När det lufttrafikföretag som utför flygningen har rimlig anledning att anta att en flygning kommer att försenas i förhållande till den tidtabellsenliga avgångstiden
Källa: EUR-Lex - 32004R0261 - SV
 

Nemo

Medlem
I regelverket står det som följande text nedan, därför trodde jag att ersättning/stöd för passagerare gäller när avgångstiden försenas med viss tidramar (2, 3, 4 timmar beroende på flygavstånd).

Källa: EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Citatet du skriver ut (artikel 6 "Artikel 6 Försening 1. När det lufttrafikföretag som utför flygningen har rimlig anledning att anta att en flygning kommer att försenas i förhållande till den tidtabellsenliga avgångstiden") gäller rätten till assistans (mat, rum, telsamtal), inte rätten till ersättning/kompensation (artikel 7 "När avståndet beräknas skall utgångspunkten vara den sista bestämmelseort där nekad ombordstigning eller inställd flygning kommer att leda till att passagerarens ankomst i förhållande till tidtabell försenas.")
 

Dr. Miles

Expert
Citatet du skriver ut (artikel 6 "Artikel 6 Försening 1. När det lufttrafikföretag som utför flygningen har rimlig anledning att anta att en flygning kommer att försenas i förhållande till den tidtabellsenliga avgångstiden") gäller rätten till assistans (mat, rum, telsamtal), inte rätten till ersättning/kompensation (artikel 7 "När avståndet beräknas skall utgångspunkten vara den sista bestämmelseort där nekad ombordstigning eller inställd flygning kommer att leda till att passagerarens ankomst i förhållande till tidtabell försenas.")

Men gäller artikel 7 inte för försening som orsakats av nekad ombordstigning eller inställt flyg?
 

FLarsson

Medlem
Tack för svaren.
Jag glömde skriva att resan påbörjades imorse i Köpenhamn och har alltså endast en mellanlanding i ZRH vilket nog på verkar det som var möjligt att få med avgångstid. Sen får vi se när jag kommer fram och hur stor förseningen är då.
 

Nemo

Medlem
Men gäller artikel 7 inte för försening som orsakats av nekad ombordstigning eller inställt flyg?
Så sant, därför har vi Sturgeon-fallet som jämställer lång försening med inställd flygning. Se paragraf 40-69, ssk paragraf 54.

"54 Consequently, passengers whose flights have been cancelled and passengers affected by a flight delay suffer similar damage, consisting in a loss of time, and thus find themselves in comparable situations for the purposes of the application of the right to compensation laid down in Article 7 of Regulation No 261/2004."

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?isOldUri=true&uri=CELEX:62007CJ0402
(Joined Cases C-402/07 and C-432/07
Christopher Sturgeon and Others
v. Condor Flugdienst GmbH and Stefan Böck and Cornelia Lepuschitz
v. Air France SA)
 

FLarsson

Medlem
Då är man framme i Singapore. Blev tillslut drygt 5,5 timmar sena till Changi.
Har läst lite mer i denna tråden och några andra och tycker att det inte ser så ljust ut för mig för att kunna få någon ersättning enligt 261/2004. Utomeuropeiskt flygbolag (SIA) från/till en flygplats ej inom EES (Zürich/Changi).
Tänker jag rätt, och i så fall, finns det någon annan möjlighet?
 

jumbooze

Medlem
Då är man framme i Singapore. Blev tillslut drygt 5,5 timmar sena till Changi.
Har läst lite mer i denna tråden och några andra och tycker att det inte ser så ljust ut för mig för att kunna få någon ersättning enligt 261/2004. Utomeuropeiskt flygbolag (SIA) från/till en flygplats ej inom EES (Zürich/Changi).
Tänker jag rätt, och i så fall, finns det någon annan möjlighet?
Nej, Schweiz har hakat på detta så ZRH är samma som FRA eller andra!
Välkommen på nästa Skåneträff!
 

Dr. Miles

Expert
Då är man framme i Singapore. Blev tillslut drygt 5,5 timmar sena till Changi.
Har läst lite mer i denna tråden och några andra och tycker att det inte ser så ljust ut för mig för att kunna få någon ersättning enligt 261/2004. Utomeuropeiskt flygbolag (SIA) från/till en flygplats ej inom EES (Zürich/Changi).
Tänker jag rätt, och i så fall, finns det någon annan möjlighet?

Som du kan läsa några tidigare inlägg, betalas ersättningen inte ut för förseningar (om det inte likställs som inställt flyg).
 

FLarsson

Medlem
Nej, Schweiz har hakat på detta så ZRH är samma som FRA eller andra!
Välkommen på nästa Skåneträff!

Dar ser man, hade for mig att Schweiz var med men dom sidor jag hittade visade att Schweiz inte var med.
Kommer vara i Singapore tills december (ska plugga) men har nagon vagarna forbi...
 
Toppen