Halloj! Har liksom flera andra nyttjat info från businessclass innan vad gäller bonusresor osv! Infon har dock alltid funnits där och några frågor har inte behövts ställas egentligen. Har googlat och kikat runt på forumet (och har säkert missat något) men kan inte hitta något glasklart svar på följande fråga:
När vi skulle åka hem från New York så blev planet ståendes och väntade på att få taxa ut, vi väntade i 2h vilket ledde till att vi blev försenade till Köpenhamn och att jag och frugan således missade det anslutande flyget. Vi blev ombokade av SAS till ett nytt flyg som gick 3h och 15min efter den tid vi egentligen skulle ha åkt, det vill säga vi åkte 11:35 istället för 08:20 från Köpenhamn. Således så blev vi mer än 3h försenade och efter att ha läst igenom regelverket så skickade jag in en claim till SAS. Fick följande svar:
"Dear Andreas,
Thank you for getting in touch with us.
I am sorry that your trip did not go according to plan. I fully understand your disappointment and frustration.
The reason for the cancelation/delay was due to Air Traffic restrictions. To give a short explanation, when the air traffic is too intense, we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision.
Delays due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.
You are a valued customer and I hope that you will choose SAS for your future travel."
Stämmer detta? Efter att jag läst igenom regelverket så tror jag visst att jag har rätt till ersättning?
En annan fundering är även vilken ersättning jag (ifall jag har rätt till den) kan få, är det 250EURO per person eller 600EURO per person, dvs om förseningen är applicerbar på hela resan eller bara på rutten mellan Köpenham och Göteborg.
Tar tacksamt emot hjälp!
//Andreas
När vi skulle åka hem från New York så blev planet ståendes och väntade på att få taxa ut, vi väntade i 2h vilket ledde till att vi blev försenade till Köpenhamn och att jag och frugan således missade det anslutande flyget. Vi blev ombokade av SAS till ett nytt flyg som gick 3h och 15min efter den tid vi egentligen skulle ha åkt, det vill säga vi åkte 11:35 istället för 08:20 från Köpenhamn. Således så blev vi mer än 3h försenade och efter att ha läst igenom regelverket så skickade jag in en claim till SAS. Fick följande svar:
"Dear Andreas,
Thank you for getting in touch with us.
I am sorry that your trip did not go according to plan. I fully understand your disappointment and frustration.
The reason for the cancelation/delay was due to Air Traffic restrictions. To give a short explanation, when the air traffic is too intense, we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision.
Delays due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.
You are a valued customer and I hope that you will choose SAS for your future travel."
Stämmer detta? Efter att jag läst igenom regelverket så tror jag visst att jag har rätt till ersättning?
En annan fundering är även vilken ersättning jag (ifall jag har rätt till den) kan få, är det 250EURO per person eller 600EURO per person, dvs om förseningen är applicerbar på hela resan eller bara på rutten mellan Köpenham och Göteborg.
Tar tacksamt emot hjälp!
//Andreas