Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Halloj! Har liksom flera andra nyttjat info från businessclass innan vad gäller bonusresor osv! Infon har dock alltid funnits där och några frågor har inte behövts ställas egentligen. Har googlat och kikat runt på forumet (och har säkert missat något) men kan inte hitta något glasklart svar på följande fråga:

När vi skulle åka hem från New York så blev planet ståendes och väntade på att få taxa ut, vi väntade i 2h vilket ledde till att vi blev försenade till Köpenhamn och att jag och frugan således missade det anslutande flyget. Vi blev ombokade av SAS till ett nytt flyg som gick 3h och 15min efter den tid vi egentligen skulle ha åkt, det vill säga vi åkte 11:35 istället för 08:20 från Köpenhamn. Således så blev vi mer än 3h försenade och efter att ha läst igenom regelverket så skickade jag in en claim till SAS. Fick följande svar:

"Dear Andreas,

Thank you for getting in touch with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan. I fully understand your disappointment and frustration.

The reason for the cancelation/delay was due to Air Traffic restrictions. To give a short explanation, when the air traffic is too intense, we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision.

Delays due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.

You are a valued customer and I hope that you will choose SAS for your future travel."

Stämmer detta? Efter att jag läst igenom regelverket så tror jag visst att jag har rätt till ersättning?
En annan fundering är även vilken ersättning jag (ifall jag har rätt till den) kan få, är det 250EURO per person eller 600EURO per person, dvs om förseningen är applicerbar på hela resan eller bara på rutten mellan Köpenham och Göteborg.

Tar tacksamt emot hjälp!

//Andreas
 
Halloj! Har liksom flera andra nyttjat info från businessclass innan vad gäller bonusresor osv! Infon har dock alltid funnits där och några frågor har inte behövts ställas egentligen. Har googlat och kikat runt på forumet (och har säkert missat något) men kan inte hitta något glasklart svar på följande fråga:

När vi skulle åka hem från New York så blev planet ståendes och väntade på att få taxa ut, vi väntade i 2h vilket ledde till att vi blev försenade till Köpenhamn och att jag och frugan således missade det anslutande flyget. Vi blev ombokade av SAS till ett nytt flyg som gick 3h och 15min efter den tid vi egentligen skulle ha åkt, det vill säga vi åkte 11:35 istället för 08:20 från Köpenhamn. Således så blev vi mer än 3h försenade och efter att ha läst igenom regelverket så skickade jag in en claim till SAS. Fick följande svar:

"Dear Andreas,

Thank you for getting in touch with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan. I fully understand your disappointment and frustration.

The reason for the cancelation/delay was due to Air Traffic restrictions. To give a short explanation, when the air traffic is too intense, we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision.

Delays due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.

You are a valued customer and I hope that you will choose SAS for your future travel."

Stämmer detta? Efter att jag läst igenom regelverket så tror jag visst att jag har rätt till ersättning?
En annan fundering är även vilken ersättning jag (ifall jag har rätt till den) kan få, är det 250EURO per person eller 600EURO per person, dvs om förseningen är applicerbar på hela resan eller bara på rutten mellan Köpenham och Göteborg.

Tar tacksamt emot hjälp!

//Andreas

Hej,
Om du har en genomgående biljett (vilket det låter som) är det din ankomsttid till Göteborg som avgör hur sen du blev, inget annat. Om du är mer än tre, men mindre än fyra timmar sen till din slutdestination har du rätt till EUR 300 per resenär om inga extraordinära skäl friar flygbolaget från ansvar.
ATC-restriktioner räknas som extraordinärt och du kommer sannolikt få svårt att få ut något i det här fallet.
 
Hej,
Om du har en genomgående biljett (vilket det låter som) är det din ankomsttid till Göteborg som avgör hur sen du blev, inget annat. Om du är mer än tre, men mindre än fyra timmar sen till din slutdestination har du rätt till EUR 300 per resenär om inga extraordinära skäl friar flygbolaget från ansvar.
ATC-restriktioner räknas som extraordinärt och du kommer sannolikt få svårt att få ut något i det här fallet.

Ok då är jag rökt låter det som. Segt. Det går ju inte att syna det här heller, de kan ju koka ihop vadsomhelst känns det som. Är det värt att se om AirHelp vill ta i det kanske?
 
Ok då är jag rökt låter det som. Segt. Det går ju inte att syna det här heller, de kan ju koka ihop vadsomhelst känns det som. Är det värt att se om AirHelp vill ta i det kanske?
Att ställa frågan till dem eller någon annan liknande aktör är ju relativt billigt, antar att de kan se om det var mycket sent ut från EWR den aktuella dagen och bedöma om det finns ett case eller ej.
 
Ok då är jag rökt låter det som. Segt. Det går ju inte att syna det här heller, de kan ju koka ihop vadsomhelst känns det som. Är det värt att se om AirHelp vill ta i det kanske?
Om det är så att ni boardade i tid och var redo att åka på utsatt tid men inte fick flyga pga ATC restrictions så är det rätt kört skulle jag säga.
Om ni skulle resa hem den 15e juni så stängdes den mesta av trafiken i någon timme pga att ett United-plan knäckte skrovet till planet vid landning och blev stående. Om det är detta som orsakade er försening skulle jag säga att ingen kommer ta i det med tång då det ligger helt utanför SAS kontroll.
SAS brukar inte bluffa om att det är ATC restrictions om det är så.
Men om ni nu boardade 1h sent av en anledning som sas kan rå för och missade er slott så kan du dock ha ett case i och med att atc restrictions kanske inte hade varit aktuellt om ni boardat i tid.
 
Hej!
Hoppas på lite hjälp av någon som är mer insatt än mig.
Blev igår (27/6) fast i Chicago p.g.a. dåligt väder på flygplatsen, och ombokad på flyg till idag (28/6). Pratade som snabbast med Uniteds groundstaff och de kunde inte hjälpa till med hotell då min försening orsakades av ATC (Air Traffic Control). Löste sig i alla fall så jag fick bokat mig ett hotellrum för 200 USD, och behöver givetvis göra lite inköp av kläder då jag inte heller kunde få ut min resväska här i Chicago. Min ordinarie flygrutt var LAS-ORD-CPH-GOT, där första flighten var med United och de övriga med SAS. Nu blir det ORD-ARN-GOT med SAS idag istället.
Är detta ett case för EU 261/2004?
 
Väder är extraordinärt, så nej till 600€ om du inte kan få bevis på att det inte var vädret som orsakade förseningen. Däremot så skall du få tillbaka dina 200 USD + klädutgifter från SAS då extraordinära omständigheter enbart gäller artikel 7. i förordningen som bestämmer ersättningarna i kontanter, inte kompensationen för kostnader som hotell och mat.

Citat artikel 5.3:
3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

Du har alltså rätt till ersättning för hotellet enligt artikel 5.1.b som hänvisar till artikel 9.1.b
 
Last edited:
Toppen