Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Riktigt snabbt agerande av SAS på min försening till Hong Kong förra veckan. Claim in på lördagen. Besked idag om 1200 EUR i vouchers. Förvisso en no-brainer (tekniskt fel) men bra med denna snabba service. Vouchern används omgående.

Flög med LH från FRA-DEL förra helgen. Förseningen blev en timme vilket ledde till att vi missade vår nästa flight till PNQ. Vi blev ombokade och kom fram 6 timmar och 20 minuter efter utsatt tid. Förseningen till DEL berodde på att flighten måste ta en omväg pga av konflikten mellan Indien och Pakistan. Denna konflikt har pågått sedan slutet av februari vilket cabin crew bekräftade, men trots det verkar LH ändå boka passagerare med kort connection time i DEL. Vi köpte genomgående resa till PNQ från Lufthansa bara 10 dagar före avresa. Antar att vi har ett 261/2004 case? Men jag utgår ifrån att Lufthansa kommer att hänvisa till att konflikten är extraordinär. Ur mitt perspektiv är konflikten inte extraordinär då Lufthansa kände till detta när vi köpte våra biljetter. Vad säger expertisen på BC?

Fick precis ett samtal från Lufthansa där de erbjuder som goodwill 100 EUR. Enligt mig ett skambud. Jag accepterade inte budet. Fick också nedan mail:
————-
Dear Mr. Aruba1,

Thank you for accepting our phone call.

As per our discussion, your flight from Frankfurt to Delhi dated May 5, 2019 was delayed due to air traffic control.

The EC Regulation 261/04 states that we the airline cannot be held liable for such incidents such as air traffic control as they are circumstances beyond our control.

While we understand your wish to receive compensation for the inconvenience, please understand that in this case, Lufthansa is not liable for the delay.

As a gesture of goodwill however, we would like to offer you a dinner invitation amounting to EUR 100 accordingly per passenger. If you would be so kind to reconfirm your residential address that is linked to the bank account details provided in response to this email, we will have payments processed in the next several days.

We ask for your understanding of our position and hope that you can continue to enjoy flying with Lufthansa.
————-

Agenten som ringde ville också att vi skulle skicka selfie med ID-kort samt boardingkort. Vad tror ni om våra chanser? Antar att det är bara att stå på sig.

Fick precis ett samtal från Lufthansa där de erbjuder som goodwill 100 EUR. Enligt mig ett skambud. Jag accepterade inte budet. Fick också nedan mail:
————-
Dear Mr. Aruba1,

Thank you for accepting our phone call.

As per our discussion, your flight from Frankfurt to Delhi dated May 5, 2019 was delayed due to air traffic control.

The EC Regulation 261/04 states that we the airline cannot be held liable for such incidents such as air traffic control as they are circumstances beyond our control.

While we understand your wish to receive compensation for the inconvenience, please understand that in this case, Lufthansa is not liable for the delay.

As a gesture of goodwill however, we would like to offer you a dinner invitation amounting to EUR 100 accordingly per passenger. If you would be so kind to reconfirm your residential address that is linked to the bank account details provided in response to this email, we will have payments processed in the next several days.

We ask for your understanding of our position and hope that you can continue to enjoy flying with Lufthansa.
————-

Agenten som ringde ville också att vi skulle skicka selfie med ID-kort samt boardingkort. Vad tror ni om våra chanser? Antar att det är bara att stå på sig.
Intressant fall. Att de erbjuder 100 EUR är lite suspekt. Luktar som om de vill köpa sig fria från någonting. Var luftrummet stängt när ni bokade biljetterna?

Intressant fall. Att de erbjuder 100 EUR är lite suspekt. Luktar som om de vill köpa sig fria från någonting. Var luftrummet stängt när ni bokade biljetterna?
Ja, luftrummet var stängt mellan Pakistan och Indien i säkert två månader före vår avresa. Våra biljetter köpte vi enbart 10 dagar före avresan och det bör i princip ha varit känt för Lufthansa att vi inte kunde nå vår slutdestination enligt de biljetter de valda att sälja. Troligen var de i varje fall medvetna om riskerna. På väg mot DEL sa kabinpersonalen att det är samma sak på varenda flight, dvs. att många pax inte hinner med sina transfer, och de undrade själva varför LH fortsatte att sälja biljetter med transfer under två timmar trots vetskapen om att varje flight mot DEL var försenad.

Det var inte så att du blev ombokad till en flygning som gick högst en timme före den inställda flygningen och du kom fram högst två timmar efter den inställda flygningens ankomsttid? I så fall har du inte rätt till ersättning enligt EU 261.
Enligt guiden på Konsumentverkets sida har man alltid rätt till halv ersättning vilket blir 125 euro ARN-MMX även om det inte blir försenat alls egentligen . Jag fyllde i mindre än två timmar och hjälp med ombokning och ska få 125 euro enligt guiden. Har väldigt svårt att guiden är fel...

Screenshot_20190627-181836_Chrome.jpg

Enligt guiden på Konsumentverkets sida har man alltid rätt till halv ersättning vilket blir 125 euro ARN-MMX även om det inte blir försenat alls egentligen . Jag fyllde i mindre än två timmar och hjälp med ombokning och ska få 125 euro enligt guiden. Har väldigt svårt att guiden är fel...
Det är väl dock en del fel i den mig veterligen. Likväl som ARN inte alltid har rätt så har den där uträknaren fel också. Läser man förordningen om cancellerade flyg framgår det klart och tydligt att det finns undantag till ersättning vid inställda flighter. Airhelp och dessa bolag tar inte sådana case heller då de vet att de skulle förlora i domstol.

Du kommer bli förvånad men den räknar fel. Se inlägg 4246 och däromkring.

Toppen