Hej!
Den 14 december 2013 flög jag till Atlanta med mina eurobonuspoäng i businessclass.
Efter 3v så var det tidigt i morse dags för hemresa ATL-ORD-VIE-ARN. Resan till Chicago var med United och resten med Austrian. Då jag hade läst om väderproblemen så kollade jag Atlanta's flygplats hemsida för att undersöka statusen på mitt flyg och allt såg ut att vara i sin ordning. När jag väl kom till flygplatsen runt 06.30 dock jag veta att mitt flyg var inställt och att det inte fanns någon annan routing för mig. Kvinnan som skötte incheckning för United bad mig att ringa min booking agent för att få hjälp.
Då jag ringde till SAS blev jag ombokad på följande flyg: ATL-IAD-EWR-ARN. Endast den första flygningen skulle vara i business class och resan skulle ske först nu på fredag den 10! Ringde igen en halvtimme senare och fick då ett svar senare via mail om en eventuell ny routing ATL-FRA-CPH-ARN imorgon eftermiddag. Denna rutt hade skickats på manuell hantering. Då jag inte fick något svar efter några timmar ringde jag igen och fick svaret att den bokningen hade satts på kö och att det var något problem med eurobonus bokningssystem för tillfället så jag skulle återkomma imorgon. Kostnad för eventuell hotellvistelse skulle hanteras av United på plats men då jag bor hemma hos en kompis så är det inte så aktuellt för tillfället.
Bonusresans skatter och avgifter är för övrigt betald med mitt amex platinumkort.
Hur ska jag gå tillväga för att få ersättning dels för förseningen, eventuella kostnader på plats (tänker så klart äta mat pch dylikt) och om min nya rutt ej kommer genomföras i min ursprungliga kabinklass? Då jag tänkte checka in 3 väskor (2st för businessclass och 1st på mitt A3 guldkort) så undrar jag om det fortfarande går att göra om flygningen sker i economy.
Kan tilläggas att Deltas flygning ATL-ORD som avgick 25min innan min flygning med United ej blev inställd pga vädret i morse.
Hoppas ni kan hjälpa mig med tips om hur jag ska gå tillväga.
Med vänliga hälsningar
Kaellstroem
Så så skulle man kunna plocka dubbel ersättning, en för försenad utresa och en för (följd)försenad hemresa?
Tack för svaret! Ska snarast försöka med United's CS. Blev middag på Hooter's och kvitto sparades. Talade med amex och dom skulle ersätta mat och logi för upp till 2000kr.
Hoppas på en snabb hemresa i rätt kabinklass nu i veckan.
Underbart utfall!Efter att ha blivit ombokad ATL-FRA-CPH-ARN i economy onsdagen den 8 så försökte jag höra med sas om det gick att ändra kabinklass till business. Fick då höra att det är United som tagit över ansvaret för bokningen och att det är dom jag ska kontakta om jag vill ändra min kabinklass. Ny bokningsreferens fick jag också.
Försökte komma fram på deras amerikanska telefonnummer men fick bara höra ett automatiskt meddelnade om att jag skulle försöka senare. Testade då att ringa Uniteds svenska nummer och efter lång väntetid fick jag prata med en kvinna som sa att eftersom flygningen ATL-FRA är med Lufthansa så är det dom jag ska kontakta. Min amerikanska vän som hört hela samtalet sa åt mig att be att få tala med kvinnans supervisor.
Då min vän tyckte att jag är för artig med Uniteds CS så tog hon över luren. Nästa person sa att det inte gick att hitta någon möjlig rutt i business class innan fredag så kunde jag kompenseras med $175 för att flyga i economy. Min vän visade då prov på hur man ska handskas med ett amerikanskt CS
Efter diverse omkopplingar 1h och 24min senare så är jag nu bokad ATL-ORD-EWR-ARN med United för alla flygningar i Business First nu på torsdag den 9 januari. Noterade också att bokningsklassen inte längre är "I" utan i "D". Detta byter väl att jag får miles för dessa flygningar?
Skönt att få allt avklarat och nu ska jag njuta av den extra tiden i Atlanta! Tack för hjälpen nota bene!
Perfekt! Återstår att se om SAS svarar nekande igen, då klipper jag till med detta.
SAS skrev:Hej OliT!
Då den flighten du åkte med på kvällen den 12 december (SK0020) var samma flight som skulle gått tillbaka till Arlanda på morgonen den 13 december under beteckning SK0001 så står vårt beslut gällande EU-ersättningen fast, vi kan inte ersätta er enligt EU då anledningen till förseningen var vädret dagen innan. Vi kan dock fortfarande ersätta dig för de extrakostnader som jag talade om i mitt förra mail.
Hej SAS,
Det är tråkigt att vi inte ser på saken på samma sätt. Jag vill därför be att få hänvisa till Allmänna reklamationsnämndens avgörande 2012-08741. Där står följande att läsa:
"EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse "ett visst flygplan en viss dag", och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (se EU-domstolens dom den 4 oktober 2012 i mål C-22/11, Finnair, punkt 37)."
Referatet där jag har hämtat ovanstående citat finns här: Resor referat 2012-08741 - ARN
Jag anser att ARN och EU-domstolen är mycket tydliga och jag upprepar därför min begäran om ersättning i enlighet med EG 261/2004 på totalt 1600 EUR i resevouchers.