Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Du har ju köpt en tur och retur biljett, så din destination blir då ATH i mina ögon. Att du sedan åker hem efter 50 minuter spelar mindre roll. Så ser jag på det i alla fall

Så så skulle man kunna plocka dubbel ersättning, en för försenad utresa och en för (följd)försenad hemresa?

Hej!
Den 14 december 2013 flög jag till Atlanta med mina eurobonuspoäng i businessclass.
Efter 3v så var det tidigt i morse dags för hemresa ATL-ORD-VIE-ARN. Resan till Chicago var med United och resten med Austrian. Då jag hade läst om väderproblemen så kollade jag Atlanta's flygplats hemsida för att undersöka statusen på mitt flyg och allt såg ut att vara i sin ordning. När jag väl kom till flygplatsen runt 06.30 dock jag veta att mitt flyg var inställt och att det inte fanns någon annan routing för mig. Kvinnan som skötte incheckning för United bad mig att ringa min booking agent för att få hjälp.
Då jag ringde till SAS blev jag ombokad på följande flyg: ATL-IAD-EWR-ARN. Endast den första flygningen skulle vara i business class och resan skulle ske först nu på fredag den 10! Ringde igen en halvtimme senare och fick då ett svar senare via mail om en eventuell ny routing ATL-FRA-CPH-ARN imorgon eftermiddag. Denna rutt hade skickats på manuell hantering. Då jag inte fick något svar efter några timmar ringde jag igen och fick svaret att den bokningen hade satts på kö och att det var något problem med eurobonus bokningssystem för tillfället så jag skulle återkomma imorgon. Kostnad för eventuell hotellvistelse skulle hanteras av United på plats men då jag bor hemma hos en kompis så är det inte så aktuellt för tillfället.
Bonusresans skatter och avgifter är för övrigt betald med mitt amex platinumkort.

Hur ska jag gå tillväga för att få ersättning dels för förseningen, eventuella kostnader på plats (tänker så klart äta mat pch dylikt) och om min nya rutt ej kommer genomföras i min ursprungliga kabinklass? Då jag tänkte checka in 3 väskor (2st för businessclass och 1st på mitt A3 guldkort) så undrar jag om det fortfarande går att göra om flygningen sker i economy.

Kan tilläggas att Deltas flygning ATL-ORD som avgick 25min innan min flygning med United ej blev inställd pga vädret i morse.

Hoppas ni kan hjälpa mig med tips om hur jag ska gå tillväga.

Med vänliga hälsningar

Kaellstroem

Eftersom ingen har svarat ger jag mig på ett försök, men observera att följande grundar sig på det jag har läst och inte egen erfarenhet. (jag har haft liknande problem, men då på ett leg där ticketing carrier även var operating)

Det knepiga här är väl att det är operating carrier som har ansvaret för dig vad gäller ersättning - så EU261/2004 går inte att hävda (United inrikes). Jag är tveksam om det ens är rätt att låta SAS/EB sköta ombokningen då det rör en flight som blivit inställd samma dag och då övertas ansvar från ticketing carrier till operating om jag minns rätt.

I vilket fall är det operating carrier som ersättningskrav ställs mot vad gäller försening och utlägg. Försök att spara så många kvitton som möjligt på mat/dryck då det alltid hjälper till. Börja med att höra med United CS tror jag är den bästa strategin.

edit: https://www.flyertalk.com/forum/us-...irways-miles-faq-help-thread-merged-1290.html (verkar hålla med mig att US är ansvariga och inte SAS, sen att de tenderar att bråka är en annan femma...)

Last edited:
Så så skulle man kunna plocka dubbel ersättning, en för försenad utresa och en för (följd)försenad hemresa?

Det bör inte vara några problem. Rent tekniskt bokas väl dessutom alla t/r inom europa som två enkelbiljetter på SAS (varför det går att slänga en utresa utan att få hemresan ogiltig).

Tack för svaret! Ska snarast försöka med United's CS. Blev middag på Hooter's och kvitto sparades. Talade med amex och dom skulle ersätta mat och logi för upp till 2000kr.
Hoppas på en snabb hemresa i rätt kabinklass nu i veckan.

Tack för svaret! Ska snarast försöka med United's CS. Blev middag på Hooter's och kvitto sparades. Talade med amex och dom skulle ersätta mat och logi för upp till 2000kr.
Hoppas på en snabb hemresa i rätt kabinklass nu i veckan.

Lycka till! Rapportera gärna hur det går.

Jag skulle tro att om United får hand om ombokningen är de minst lika bra som SAS på att routa om, troligen bättre... Allt beror ju på vad som passar dig bäst, är det kabinklassen som är viktig, routingen eller hem så snabbt som möjligt. Alla dessa options ger ju helt olika utfall för agenten. Något du kan roa dig med om du har tillgång till kvs/expertflyer är ju att för-kolla en rutt med availability i rätt klass som borde fungera inom *-alliance. Inte för att de har någon skyldighet att routa som du önskar, men ibland underlättar det då de slipper jobba och du får något som passar dig.

Kan det vara så att United skulle bry sig mindre om att det är en bonusresa och mer troligt skulle omboka till C på annat flygbolag, än SAS, som kanske väljer att hålla ner kostnaden när det är en bonusresa?

Efter att ha blivit ombokad ATL-FRA-CPH-ARN i economy onsdagen den 8 så försökte jag höra med sas om det gick att ändra kabinklass till business. Fick då höra att det är United som tagit över ansvaret för bokningen och att det är dom jag ska kontakta om jag vill ändra min kabinklass. Ny bokningsreferens fick jag också.
Försökte komma fram på deras amerikanska telefonnummer men fick bara höra ett automatiskt meddelnade om att jag skulle försöka senare. Testade då att ringa Uniteds svenska nummer och efter lång väntetid fick jag prata med en kvinna som sa att eftersom flygningen ATL-FRA är med Lufthansa så är det dom jag ska kontakta. Min amerikanska vän som hört hela samtalet sa åt mig att be att få tala med kvinnans supervisor.
Då min vän tyckte att jag är för artig med Uniteds CS så tog hon över luren. Nästa person sa att det inte gick att hitta någon möjlig rutt i business class innan fredag så kunde jag kompenseras med $175 för att flyga i economy. Min vän visade då prov på hur man ska handskas med ett amerikanskt CS :)
Efter diverse omkopplingar 1h och 24min senare så är jag nu bokad ATL-ORD-EWR-ARN med United för alla flygningar i Business First nu på torsdag den 9 januari. Noterade också att bokningsklassen inte längre är "I" utan i "D". Detta byter väl att jag får miles för dessa flygningar?

Skönt att få allt avklarat och nu ska jag njuta av den extra tiden i Atlanta! Tack för hjälpen nota bene!

Efter att ha blivit ombokad ATL-FRA-CPH-ARN i economy onsdagen den 8 så försökte jag höra med sas om det gick att ändra kabinklass till business. Fick då höra att det är United som tagit över ansvaret för bokningen och att det är dom jag ska kontakta om jag vill ändra min kabinklass. Ny bokningsreferens fick jag också.
Försökte komma fram på deras amerikanska telefonnummer men fick bara höra ett automatiskt meddelnade om att jag skulle försöka senare. Testade då att ringa Uniteds svenska nummer och efter lång väntetid fick jag prata med en kvinna som sa att eftersom flygningen ATL-FRA är med Lufthansa så är det dom jag ska kontakta. Min amerikanska vän som hört hela samtalet sa åt mig att be att få tala med kvinnans supervisor.
Då min vän tyckte att jag är för artig med Uniteds CS så tog hon över luren. Nästa person sa att det inte gick att hitta någon möjlig rutt i business class innan fredag så kunde jag kompenseras med $175 för att flyga i economy. Min vän visade då prov på hur man ska handskas med ett amerikanskt CS :)
Efter diverse omkopplingar 1h och 24min senare så är jag nu bokad ATL-ORD-EWR-ARN med United för alla flygningar i Business First nu på torsdag den 9 januari. Noterade också att bokningsklassen inte längre är "I" utan i "D". Detta byter väl att jag får miles för dessa flygningar?

Skönt att få allt avklarat och nu ska jag njuta av den extra tiden i Atlanta! Tack för hjälpen nota bene!
Underbart utfall!

Ja, SAS borde aldrig ens varit inblandade enligt regelverket (men det var ju iofs schysst att försöka hjälpa sin kund som bokat genom dom), och i och med det tippar jag på att de har mindre befogenhet (eller kompetens) än United att ta hand om re-routingen.

Ja, men kan behöva stå på sig rejält ibland! Fördelen med de Amerikanska bolagen är att de alltid riskerar att bli stämda på stora belopp om de t.ex. tvingar dig att flyga ekonomi utan skälig kompensation, det brukar göra att de är väldigt måna om att göra det bästa för kunden. Jag tycker att man hör en del klagomål i Sverige om att de amerikanska bolagen ska vara 'dåliga/svåra', men min erfarenhet är tvärtom! (Även om påtryckningar kan krävas)

Lufthansa övertar ansvaret 24 timmar innan avgång vad jag vet, och det är därmed totalt nonsens att det skulle vara någon idé att ringa dem - vet inte ens om de skulle kunna se att originalbokningen var i business, och än mindre skulle de försöka hjälpa till innan det var deras ansvar - de är ju tyskar!

Perfekt! Återstår att se om SAS svarar nekande igen, då klipper jag till med detta.

SAS fortsätter stoppa huvudet i sanden. Då blir det citat från domen som nämndes ovan.

SAS skrev:
Hej OliT!

Då den flighten du åkte med på kvällen den 12 december (SK0020) var samma flight som skulle gått tillbaka till Arlanda på morgonen den 13 december under beteckning SK0001 så står vårt beslut gällande EU-ersättningen fast, vi kan inte ersätta er enligt EU då anledningen till förseningen var vädret dagen innan. Vi kan dock fortfarande ersätta dig för de extrakostnader som jag talade om i mitt förra mail.

Mitt svar:

Hej SAS,

Det är tråkigt att vi inte ser på saken på samma sätt. Jag vill därför be att få hänvisa till Allmänna reklamationsnämndens avgörande 2012-08741. Där står följande att läsa:
"EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse "ett visst flygplan en viss dag", och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (se EU-domstolens dom den 4 oktober 2012 i mål C-22/11, Finnair, punkt 37)."
Referatet där jag har hämtat ovanstående citat finns här: Resor referat 2012-08741 - ARN

Jag anser att ARN och EU-domstolen är mycket tydliga och jag upprepar därför min begäran om ersättning i enlighet med EG 261/2004 på totalt 1600 EUR i resevouchers.

Toppen