Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag flög den 12/12 hem med SK020 från ARN till LLA. På grund av dåligt väder (ishalka) i Luleå styrdes vi om till Skellefteå. Inga konstigheter kring detta beslut (bättre det än att glida av banan), och där kräver jag heller ingenting av SAS.
Dock: nästa morgon skulle samma flygmaskin föra mig och tjejen till Arlanda, då som SK001, för vidare anslutning till Linate. Jag anmälde detta till SAS och nämnde att jag varit med på samma plan kvällen före. Nu svarar SAS följande:

Detta är väl ändå inte korrekt? Det här svarade jag:

Har jag fel? Jag tycker mig minnas att en extraordinär omständighet inte kan spilla över på det sättet, särskilt inte när det är så långt mellan flighterna (8 timmar från den försenade ankomsttiden till ordinarie avgångstid för SK001). Vi förlorade hela fredagen i och med förseningen till Milano, och hamnade dessutom på Malpensa (du milde tid..).

Här, de som bråkar om Norwegian har hittat svaret åt dig;)

"Enligt bolaget försenades flygningen på grund av att en föregående flygning hade försenats p.g.a. flygplansbyte. EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse "ett visst flygplan en viss dag", och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (se EU-domstolens dom den 4 oktober 2012 i mål C-22/11, Finnair, punkt 37). "

Resor referat 2012-08741 - ARN

http://www.businessclass.se/forum/o...gian-verkar-aldrig-ta-slut-25.html#post203470

Här, de som bråkar om Norwegian har hittat svaret åt dig;)

"Enligt bolaget försenades flygningen på grund av att en föregående flygning hade försenats p.g.a. flygplansbyte. EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse "ett visst flygplan en viss dag", och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (se EU-domstolens dom den 4 oktober 2012 i mål C-22/11, Finnair, punkt 37). "

Resor referat 2012-08741 - ARN

http://www.businessclass.se/forum/o...gian-verkar-aldrig-ta-slut-25.html#post203470

Perfekt! Återstår att se om SAS svarar nekande igen, då klipper jag till med detta.

@agehall: Har du någon uppfattning om mitt inlägg här ovanför?

Spontant tycker jag du har rätt i din argumentation.

Agehall har nog flugit med fulflyg och blivit strandsatt någonstans, det har varit tyst från honom i flera dagar.

LOL. Inte riktigt så illa. Men däremot har jag i princip helt kopplat bort allt under semestern och knappt använt internet alls.

Nja, han befinner sig väl på en kryssning så han har väl annat för sig än att skriva här.

Var nog på väg hem med SAS där.

Perfekt! Återstår att se om SAS svarar nekande igen, då klipper jag till med detta.

Låter som en bra plan!

Hoppas det går bra för dig OliT.

Jag har en vända att köra med BA när jag är tillbaks från min semester. Jag fick en inställd flight till LHR pga att planet inte kom från LHR... Sedan var BA kundtjänst/ombokning hopplösa så slutade med att jag åkte dagen efter till LHR (ombokning på egen hand online), men då missade jag min anslutning på separat bokning, så fick ta SAS hem via CPH. Det bästa var att kundtjänst talade om för mig att de kunde krediterna min andra del om jag löste det själv, men detta tror jag ju på när jag ser det. Min visum kommer i alla fall att vara Fare för lhr-Arn, hotellnatt och 300eur för inställd flight nce-lhr.

Jag har en vända att köra med BA när jag är tillbaks från min semester. Jag fick en inställd flight till LHR pga att planet inte kom från LHR...

Bara av ren nyfikenhet - detta råkade inte vara den 23 dec då det var stora problem på LHR under kvällen?

Jag har själv ett case jag tänkte testa, inte pga vädret utan snarare allt strul som följde. Vår flygning ARN-LHR tog 10 timmar totalt med en avbryten landning och diversion till Birmingham där planet behövde tankas och ett "tekniskt fel" behövde fixas till för att kunna landa i hård vind. Dessutom lastades oroliga passagera med deras bagage av. Det stora problemet var dock att BA's leverantör på plats (Shell) inte opererade mellan 00:00-04:00 vilket slutade med att kaptenen fick köpa bensin av det andra bolaget med sitt eget kreditkort (att den ordinarie bensinleverantören inte fanns på plats borde vara känt kan jag tycka). Allt detta tog förstås ett antal timmar...

Bara av ren nyfikenhet - detta råkade inte vara den 23 dec då det var stora problem på LHR under kvällen?

Jag har själv ett case jag tänkte testa, inte pga vädret utan snarare allt strul som följde. Vår flygning ARN-LHR tog 10 timmar totalt med en avbryten landning och diversion till Birmingham där planet behövde tankas och ett "tekniskt fel" behövde fixas till för att kunna landa i hård vind. Dessutom lastades oroliga passagera med deras bagage av. Det stora problemet var dock att BA's leverantör på plats (Shell) inte opererade mellan 00:00-04:00 vilket slutade med att kaptenen fick köpa bensin av det andra bolaget med sitt eget kreditkort (att den ordinarie bensinleverantören inte fanns på plats borde vara känt kan jag tycka). Allt detta tog förstås ett antal timmar...
Nej, mitt rör flygledningskaoset i UK den 7 dec.

Hej!
Den 14 december 2013 flög jag till Atlanta med mina eurobonuspoäng i businessclass.
Efter 3v så var det tidigt i morse dags för hemresa ATL-ORD-VIE-ARN. Resan till Chicago var med United och resten med Austrian. Då jag hade läst om väderproblemen så kollade jag Atlanta's flygplats hemsida för att undersöka statusen på mitt flyg och allt såg ut att vara i sin ordning. När jag väl kom till flygplatsen runt 06.30 dock jag veta att mitt flyg var inställt och att det inte fanns någon annan routing för mig. Kvinnan som skötte incheckning för United bad mig att ringa min booking agent för att få hjälp.
Då jag ringde till SAS blev jag ombokad på följande flyg: ATL-IAD-EWR-ARN. Endast den första flygningen skulle vara i business class och resan skulle ske först nu på fredag den 10! Ringde igen en halvtimme senare och fick då ett svar senare via mail om en eventuell ny routing ATL-FRA-CPH-ARN imorgon eftermiddag. Denna rutt hade skickats på manuell hantering. Då jag inte fick något svar efter några timmar ringde jag igen och fick svaret att den bokningen hade satts på kö och att det var något problem med eurobonus bokningssystem för tillfället så jag skulle återkomma imorgon. Kostnad för eventuell hotellvistelse skulle hanteras av United på plats men då jag bor hemma hos en kompis så är det inte så aktuellt för tillfället.
Bonusresans skatter och avgifter är för övrigt betald med mitt amex platinumkort.

Hur ska jag gå tillväga för att få ersättning dels för förseningen, eventuella kostnader på plats (tänker så klart äta mat pch dylikt) och om min nya rutt ej kommer genomföras i min ursprungliga kabinklass? Då jag tänkte checka in 3 väskor (2st för businessclass och 1st på mitt A3 guldkort) så undrar jag om det fortfarande går att göra om flygningen sker i economy.

Kan tilläggas att Deltas flygning ATL-ORD som avgick 25min innan min flygning med United ej blev inställd pga vädret i morse.

Hoppas ni kan hjälpa mig med tips om hur jag ska gå tillväga.

Med vänliga hälsningar

Kaellstroem

Nu är jag ingen expert på detta, men det låter precis som att det är vädret du har ett case emot. Att det tog lång tid var ju på grund av vädret. Dvs den avbrutna landningen var pga vädret, planet behövde tankas på grund av den avbrutna landningen, tankningen tog lång tid. Utan det dåliga vädret hade det inte hänt.

En fundering som dök upp såhär på kvällskvisten. Vad händer om man blir försenad på ett MR (mile run)?

Exempelvis ARN-ATH-ARN med vändande flyg. Försenade iväg från ARN, så vid ankomst till ATH måste besättningen bytas pga vilotid. Returflighten skjuts upp till dagen efter.

Påverkar det här bolagets skyldigheter på något sätt? Kan man hävda att man inte blivit försenad till sin destination, eftersom destinationen är samma som avreseorten?

Toppen