Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Mitt flyg med BA LHR-ORD blev 2 timmar försenat, missade anslutningen ORD-LAS. Fick stanna i ORD över natten och ta första flyg ORD-LAS, kom alltså fram 12 timmar försent till slut.
Har jag rätt till nån ersättning?
Uppdatering, flera år senare. Efter att ha stångat huvudet i BAväggen så kontaktade jag för nästan ett år sedan TRS Travelright Services | Vi hjälper flygpassagerare att få ersättning vid flygförsening
Nu ger dom slutligen upp fallet med motiveringen att det var American Airlines som flög sista sträckan, dom hänvisar till artikel 2 i förordningen som beskriver bl.a. "operating carrier".

Min fråga är nu: är detta korrekt tolkat? Alltså, en BAbiljett där BA försenar ett flyg som innebär missad anslutning inrikes med AA, då gäller inte EU261?

Som jag skrev till TRS, denna tolkning skulle alltså kunna ge följande bisarra scenario:
Exempel som visar hur fel ni tolkar detta:
Jag är bokad London-Las Vegas med BA direktflyget. BA vet att detta plan kommer bli mer än 3 tim försenat. Då bokar dom om mig London-Chicago-Las Vegas. Planet till Chigaco är mindre än 3 tim försenat, men med anslutingen till Las Vegas (som normalt sker med AA) så blir jag mer än 3 tim försenat, men mer er tolkning så är BA inte längre ansvariga för denna försening?!?

Enligt er tolkning skulle ju bolaget, BA i detta fall, alltid unkomma ersättningsansvar på förseningar under 3 tim till deras egen gateway i annat land, så länge man är bokad vidare inrikes (av BA!).

Vad tror ni? Jag har ju 3x600 skäl att förvissa mig om att detta läggs ner på korrekta grunder.

@MartinH - jag tror du har rätt. Jag har iaf fått SAS att betala ut ersättning när deras flight blivit försenad och jag missat min anslutning och därmed kommit 12h sent till destinationen.

Hänvisar till inlägg 1086 i denna tråd så har nu svaret kommit från AB, som jag ser det så godkänner dom förseningen och 250 Euro, men det skall återbetalas nästa gång hon bokar en biljett med AB, hon skall väl ha 250 Euro utan att behöva boka en resa.
Svaret ser ut så här

Dear Ms XXXXXX

We would like to apologize that your flight did not take place as scheduled.

We know that you were looking forward to your flights as well as your journey and that you expect smooth procedure from booking to service on board. Unpredictable events during airline operations are annoying for us as well since such occurences require complex adjustments of flight rotation.

As compensation for the flight delay you will receive a discount of 250 EUR on your next booking with airberlin and NIKI.

After having made a new booking please let us know the new booking reference and state the claim reference V1274062 as well as your bank details (IBAN code, BIC code and account holder). You can forward this information by email to gutscheineinloesung@airberlin.com or by fax +49 30 3434 1909. We will then arrange for transfer to your bank account.

Of course you can make a new booking with a travel agency as well. This also applies to package tours of a tour operator if the package includes a flight with airberlin. In this case please send us the booking confirmation, the boarding cards and your bank details after completing your journey. We will then arrange for transfer to your bank account.

Redemption is possible for all flights with airberlin and NIKI until 30.06.2017. Any form of resale is prohibited and does not entitle the buyer to claim the discount.

Please accept once again our sincere apologies. We hope to be able to reassure you of our reliability and would be pleased to welcome you onboard airberlin soon again.

Kind regards,

Your Guest Relation Team

Air Berlin PLC & CO. Luftverkehrs KGSaatwinkler Damm 42-4313627 Berlin

Vad säger Ni?

@011430121
Artikel 7.
Punkt 3. Kompensationen i punkt 1 skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster.

Det är upp till dig om du frivilligt accepterar något annat är kontant. Vill du ha kontant ska du också få det.

Det finns några olika court cases, men det kortaste jag hört är 6 år från UK. Jag tror att någon svensk dom/lag indikerade 10 år. I vilket fall så är i alla fall allt till 6 år inga problem.
Har varit i kontakt med Lufthansa flera gånger nu och de återkommer bara med standard brev av typen att de inte har fått tillräcklig information och bla bla bla. De får fått allt jag kan förse de med. Kopia på biljetten, förklaringen varför jag blev nekad ombordstigning. Vad har ni för förslag på mitt fortsatta agerande?

Har varit i kontakt med Lufthansa flera gånger nu och de återkommer bara med standard brev av typen att de inte har fått tillräcklig information och bla bla bla. De får fått allt jag kan förse de med. Kopia på biljetten, förklaringen varför jag blev nekad ombordstigning. Vad har ni för förslag på mitt fortsatta agerande?
Ledsen men jag hittar inte så lätt info om ditt fall, kan du inte inkludera en länk i ditt inlägg där man ser vad som gick fel från början...

Börjar med inlägg 775 men kort sammanfattat blev jag nekad ombordstigning pga överbokning. Blev ombokad till Air Berlin. Kom fram 4 timmar tidigare.

Toppen