Uppdatering, flera år senare. Efter att ha stångat huvudet i BAväggen så kontaktade jag för nästan ett år sedan TRS Travelright Services | Vi hjälper flygpassagerare att få ersättning vid flygförseningMitt flyg med BA LHR-ORD blev 2 timmar försenat, missade anslutningen ORD-LAS. Fick stanna i ORD över natten och ta första flyg ORD-LAS, kom alltså fram 12 timmar försent till slut.
Har jag rätt till nån ersättning?
Nu ger dom slutligen upp fallet med motiveringen att det var American Airlines som flög sista sträckan, dom hänvisar till artikel 2 i förordningen som beskriver bl.a. "operating carrier".
Min fråga är nu: är detta korrekt tolkat? Alltså, en BAbiljett där BA försenar ett flyg som innebär missad anslutning inrikes med AA, då gäller inte EU261?
Som jag skrev till TRS, denna tolkning skulle alltså kunna ge följande bisarra scenario:
Exempel som visar hur fel ni tolkar detta:
Jag är bokad London-Las Vegas med BA direktflyget. BA vet att detta plan kommer bli mer än 3 tim försenat. Då bokar dom om mig London-Chicago-Las Vegas. Planet till Chigaco är mindre än 3 tim försenat, men med anslutingen till Las Vegas (som normalt sker med AA) så blir jag mer än 3 tim försenat, men mer er tolkning så är BA inte längre ansvariga för denna försening?!?
Enligt er tolkning skulle ju bolaget, BA i detta fall, alltid unkomma ersättningsansvar på förseningar under 3 tim till deras egen gateway i annat land, så länge man är bokad vidare inrikes (av BA!).
Vad tror ni? Jag har ju 3x600 skäl att förvissa mig om att detta läggs ner på korrekta grunder.