Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nu blev den 22.30, ska med samma plan... de sa att det var Aircon som inte funkade... borde ge 600€ eller?
Jag kom med SK945 som var 7 timmar försenad. Jag missade mitt anslutning till Lexington. Kom fram ca. 17 timmar senare. Har lämnat in ett förseningsintyg. Loooong day...

I mitt case har jag nu försökt en runda med att kontakta EU. Fick följande svar:

Dear Mr,

Thank you for contacting us.

European Union (EU) law (Regulation 261/2004) on air passenger rights does not regulate the situation you describe.

We suggest you read the terms and conditions carefully and contact the airline or travel agent where you purchased the ticket.

Läge att ge upp och acceptera 50 Euro i voucher?

Jag kom med SK945 som var 7 timmar försenad. Jag missade mitt anslutning till Lexington. Kom fram ca. 17 timmar senare. Har lämnat in ett förseningsintyg. Loooong day...

Fått svar ännu? Jag skickade in i kväll... Eftersom det var mer än 5 timmar så ska tydligen flyger räknas även som cancelled... Ifall man har anslutning

Fått svar ännu? Jag skickade in i kväll... Eftersom det var mer än 5 timmar så ska tydligen flyger räknas även som cancelled... Ifall man har anslutning

Måste man verkligen ha ett anslutningsflyg?
Jag skickade också in nu ikväll samt tog upp hela matgrejen!

Det serverades ju ingen mat mer än frukost 2h innan landning pga sjukdom.
Rätt drygt på en 8h flygning!

Antar att dom visste detta innan boarding och då kunde dom ju informerat oss om detta.
På flygplatsen fanns det ju gott om mat.

Ber om ursäkt för lite OT här.

Hej!

Skulle enligt planen flyga ARN-CPH-LHR idag.

Anlände precis till Arlanda och fick veta att SK405 12:45 är inställt pga trasigt plan. Ska troligen ombokas till SK1423 klockan 13:30 vilket betyder att jag högst troligen missar min connection till LHR.

Hur ser mina rättigheter ut? Personligen för mig så är det viktigt att inte flyga direkt till London då jag behöver tvåsegment för att nå upp till min bonus challenge på 30k.

Uppskattar snabbt svar :)

Hej!

Skulle enligt planen flyga ARN-CPH-LHR idag.

Anlände precis till Arlanda och fick veta att SK405 12:45 är inställt pga trasigt plan. Ska troligen ombokas till SK1423 klockan 13:30 vilket betyder att jag högst troligen missar min connection till LHR.

Hur ser mina rättigheter ut? Personligen för mig så är det viktigt att inte flyga direkt till London då jag behöver tvåsegment för att nå upp till min bonus challenge på 30k.

Uppskattar snabbt svar :)
Jag tror dock att du bör kunna få segment/trigga challenge oavsett hur du blir ombokad även om det skulle bli direkt flight.
Det som brukar strula till det är om man krediterar sina poäng till andra bolag, som te.x. United eller Lufthansa, när det är SAS strul och SAS det ska krediteras till brukar man ha bättre utgångsläge.

I mitt case har jag nu försökt en runda med att kontakta EU. Fick följande svar:

Hur beskrev du situationen för "EU" och vem kontaktade du egentligen?

WTF? Vad har anslutning med saken att göra? Låter som att de försöker sig på en rövare.

Jag tror dock att du bör kunna få segment/trigga challenge oavsett hur du blir ombokad även om det skulle bli direkt flight.
Det som brukar strula till det är om man krediterar sina poäng till andra bolag, som te.x. United eller Lufthansa, när det är SAS strul och SAS det ska krediteras till brukar man ha bättre utgångsläge.

Enligt kundtjänst här så kan jag inte får poäng/segments för ursprungliga flighten.

Fått en 75 SEK värdecheck (wiho....). Biljettservice hade absolut ingen möjlighet att ge mig möjlighet att komma in i loungen som EBS - "policy".
Blivit ombokad till SK491 15:30. Det betyder att jag kommer att vara framme 18:30 (2h 30m senare än planerat)
Någon som kan tydliggöra hur mina möjligheter för ersättning ser ut?

Om jag förstår allt rätt så bör jag kunna begära ut €250 direkt från biljettservice eftersom att flighten är inställd, enligt mig, utan extra ordinära orsaker. Eller är det bättre att begära pengar i efterhand?

Last edited:
Hur beskrev du situationen för "EU" och vem kontaktade du egentligen?

Jag använde kontaktformulär på följande sida: EU - Air passenger rights - Your Europe

Där skickade jag ett mejl med information om vad som hänt, vad Finnair erbjudit mig osv. Först fick jag bara ett standardsvar och skrev då tillbaka att detta gällde en awardresa och inte en biljett köpt för kontanter. Fick då ett nytt svar som säger att reglerna inte berör awardresor.

Enligt kundtjänst här så kan jag inte får poäng/segments för ursprungliga flighten.

Vad har jag sagt om kundtjänst..? Om du blir ofrivilligt omroutad så ska du visst få poäng/segment för usrprunglig rutt. Iaf så länge som du skulle ha flugit SAS och krediterat till EB.

Fått en 75 SEK värdecheck (wiho....). Biljettservice hade absolut ingen möjlighet att ge mig möjlighet att komma in i loungen som EBS - "policy".

Bra. Det är iaf en regel de håller på. Det finns ingen anledning att de ska kompensera dig på detta sätt utan håll dig till EU261/2004.

Blivit ombokad till SK491 15:30. Det betyder att jag kommer att vara framme 18:30 (2h 30m senare än planerat)
Någon som kan tydliggöra hur mina möjligheter för ersättning ser ut?

Om jag förstår allt rätt så bör jag kunna begära ut €250 direkt från biljettservice eftersom att flighten är inställd, enligt mig, utan extra ordinära orsaker. Eller är det bättre att begära pengar i efterhand?

De kommer med 110% sanolikhet inte att ge dig några kontanter där. Du får ta det med kundservice efteråt. Och eftersom din flight är inställd och du blir mer än 2h sen så bör du ha rätt till €250.

Toppen