Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Om man ska vara tvungen att vara synsk och kunna sia om eventuella skandaler som skulle kunna tänkas uppstå kring sponsorer någon gång i en avlägsen framtid så skulle ju ingen våga bli sponsrad någonsin! Eventet som delvis sponsrades av Qatar Airways ägde ju rum mer än ett år innan de här artiklarna dök upp!

Vi tillåts ju att skriva väldigt långtgående både positiv och negativ kritik så länge den är saklig och håller en någorlunda nivå. Det är ju just det som gör BC.se så matnyttigt och informativt. Jag är fullkomligt övertygad om att just den här tråden har uppmärksammat många på att allting inte står rätt till hos Qatar Airways. Det hade ju aldrig tillåtits om BC.se hade varit köpta på det sätt som antyds.

Så påståendet saknar både grund och upplevs nog som direkt provocerande mot de som jobbar hårt för att upprätthålla det här forumet!

Jag ska begränsa mina synpunkter och gå lite OT, men ändå inte, och kasta in en fundering. För er som läser DN, så kankse ni har sett Johan Cronemans sportkrönikor, där han efterlyser grävande sportjournalistik. Så, vad har detta med den här tråden att göra? Kolla här. Så man kan ju undra om det hyllade lagets sponsor, kommer att resultera in några funderingar på sportsidorna i samma tidning som "avsöljade" villkoren på Qatar:confused:

Och med tanke på det något förvirrade påståendet om att BC.se skulle vara köpt av Qatar Airways, så borde FC Barcelona ha lite mera att fundera på, om man nu ska lägga några etiska värderingar på varifrån pengarna kommer och med tanke på att UNICEF nyligen prydde tröjorna på laget ifråga:eek:

Last edited:
För er som har "bojkottat" Qatar kan jag bekräfta att på ett av mina ben med QR har beläggningen gått från 63% innan nyheten blev uppmärksammad till 40% (i biz).
Se det som bekräftelse. Det behövs inget mer ältande.

Peace!

För er som har "bojkottat" Qatar kan jag bekräfta att på ett av mina ben med QR har beläggningen gått från 63% innan nyheten blev uppmärksammad till 40% (i biz).

Peace!

Nja, vi ska nog inte älta, men intressant det du säger. Som nämnts tidigare i tråden brukar just sjunkande vinster snabbt leda till att saker händer. Jag minns ett exempel som härör från 1970-talet och som handlade om att produktionen av klorblekt papper förgiftade Vänern runt Karlstad, men företaget i fråga hävdade benhårt att det inte fanns några alternativa metoder. Plötsligt hotade tyska Greepeace med bojkott, eftersom man hävade att det visst fanns alternativa metoder. Tror att det tog ett eller två år innan produktionen av korblekt papper i Karlstadtrakten upphörde:)

Peace!
Sakta i backarna.
Det är trots allt bara 5 dagar sedan "nyheten" "briserade".
Sannolikt ännu kortare från det tills dina 40 %.
Jag tror nog de allra flesta Qatar-kunder bokar lite tidigare än så...

Varför har inte BusinessClass.se skrivit något om detta? Inte ens en notis.

Fast sidan är visst sponsrad av Qatar Airways (länk längst ner). En köpt sida gissar jag.

BusinessClass Julavslutning i bilder - BusinessClass.se
Om du med "inte skrivit något om detta" menar skrivit på förstasidan så har vi en ganska tydlig policy vad vi lyfter upp och inte lyfter upp. Vi har inte skrivit om Qatar Airways "skandal" lika lite som vi skrivit om Norwegians Dreamlinerproblem under året eller om spekulationerna kring SAS eventuella konkurs för något år sedan när det svajade som mest. Det är helt enkelt inte vad vi håller på med, det sköter så många andra medier alldeles utmärkt utan att vi behöver ge oss in på det.

Vårt fokus ligger på passagerarupplevelser och nyheter som berör vanliga men frekventa resenärer.

Vi har inte heller tid eller resurser att själva kolla upp sanningshalten i detta, en artikel skulle alltså enbart innebära ett referat på Expressens artikel, en artikel som de flesta här hur som helst redan läst till följd av denna tråd.

Stämmer utmärkt att Qatar Airways var en sponsor på vår julavslutning 2012 vilket inte innebar mycket mer än att deras svenska marknadschef kom förbi och pratade och bjöd på lite att dricka. Inte konstigare än att vi haft exempelvis Air France/KLM, SAS, British Airways, Arlanda Express, Swedavia, Grand Hotel, Arlanda VIP m.fl delaktiga på andra events vi ordnat, under samma lika förutsättningar.

Flygvärdinnorna har det bra, både i jämförelse med andra flygbolag och med gästarbetarna i Qatar. Sedan är det en annan kultur, och arbetsrätten såklart annorlunda. Hade en kollega, erkänt duktig thoraxkirurg, som åkte på ett jobb i någon av Gulfstaterna. Vid ankomst togs hans pass, det fick han tilbaka först sista tjänstgöringsdagen. Operationerna tog dubbelt så lång tid som här hemma eftersom rikemanssönerna skulle läras upp och de var inte så skickliga... Själva åker de till Europa när de behöver vård.
LO:s Karl Petter Thorwaldsson: ?Kafala-systemet är 2000-talets apartheid? | SvD

Ville egentligen inte ge mig in i denna diskussionen men kan tyvärr inte lägga band på mig mer.
Jag har full respekt för alla som verkligen lever efter det de säger eller skriver t.ex här på detta forum
men........... ni som bojkottar varor, tjänster, länder eller produkter p.g.a. olika anledningar som t.ex det
denna tråd handlar om är nog inte medvetna om vardagen i Sverige! (Eller blundar ni)

Nu tänker nog alla som läser detta att segra är inte riktigt klok! Vad har nu Sverige
med detta att göra? Jo, om man nu ska bojkotta något och också vara så rakryggad
att man står för det så borde man sluta konsumera varor som man inte kan gå till fots
för att hämta. I princip allt som kommer in i vårt land kommer in med lastbil och
anställningsförhållanden hos dessa chaufförer vill jag garantera är mycket värre än
det som Qatar airways personal har.(Om nu det som stod i Expressen stämmer vill säga)
Ni som såg uppdrag gransknings avsnitt om chaufförerna fick en liten insikt hur det
fungerar i transportbranschen (Lastbil). Kanske ligger det i människans natur att alltid söka efter
det billigaste så fort vi ska transportera varor eller människor. Har ju genom åren genomgående
alltid klagats på Flygbolag,Taxi & Åkerier! Jättebra att detta belyses gång på gång
men vad händer egentligen? Ingenting har hänt de sista 20 åren mer än att det blivit värre. Sämre
arbetsförhållande & lägre priser..... att VI inte lär oss!?!?!? Plånboken styr vare sig vi vill eller inte.

Med detta vill jag inte på något sätt säga att det är okej att behandla människor så som
Qatar och resten av gulfbolagen tydligen gör, men man ska nog tänka till en gång extra
på saker och ting som är närmre oss än personer som jobbar i Mellanöstern. För i vissa
branscher är det värre i Sverige än hos personalen på QR.

Jag personligen har svårt att ta ställning och veta hur jag ska agera men jag litar på
min känsla. När jag flugit med gulfbolagen så tycker jag personalen ser lyckligare ut
än t.ex SAS, KLM eller AF personalen. Det kanske är för rädslan, vad vet jag men de
ser glada ut och verkar iaf trivas på sina jobb till skillnad från Rumänska eller Makedonska
chaufförer som mest är och ser bittra ut.

Tack för ordet och hoppas jag inte hällt bensin på elden!

Toppen