Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Uppgifterna om förbud mot inresa är lite mer svårbegripliga, men möjligen finns även där förklaringen, man nekas inresa för att man häftar i skuld till ett statligt Qatarbolag, alltså till staten Qatar.
Detta ska i så fall ses i ljuset av uråldrigt muslimskt regler synsätt gällande skuldindrivning. Om en borgenär inte får betalt, kan han dra en ring i sanden runt gäldenären, som sedan inte får röra sig ur cirkeln innan han har ordnat betalning av sin skuld. Gör han så är han fredlös, och får fritt dödas av vem som helst.

Vilka mysiga gamla sedvänjor dom verkar ha. Jag ser ingen anledning att uppmuntra sådant beteende oavsett bakomliggande historiska eller kulturella orsaker. Visst står det Qatar fritt att stifta sina egna lagar och agera som dom vill inom sina egna gränser, på samma sätt som det står mig fritt att inte behöva känna uppskattning för vad dom gör och att inte behöva åka med deras nationella flygbolag om jag inte vill.

Det där med sandringarna låter både helsjukt och intressant på samma gång. Gäller det uråldriga synsättet även för icke-muslimer?

I så fall har ju tjejerna som inte fått ut alla pengar från sina konton en möjlighet att symboliskt dra en ring i sanden runt gäldenären. Frågan är om gäldenären är VD Al Baker, Qatar Airways eller hela staten Qatar? Kanske är det just en sån sandring vi ser bildas runt Qatar Airways i och med tjejernas berättelser i västerländsk media?!

Det där med sandringarna låter både helsjukt och intressant på samma gång. Gäller det uråldriga synsättet även för icke-muslimer?

I så fall har ju tjejerna som inte fått ut alla pengar från sina konton en möjlighet att symboliskt dra en ring i sanden runt Frågan är om gäldenären är VD Al Baker, Qatar Airways eller hela staten Qatar? Kanske är det just en sån sandring vi ser bildas runt Qatar Airways i och med tjejernas berättelser i västerländsk media?!

Ähh... Tyvärr är detta glömt inom kort, även bland dom få som läst det. Alla andra bokar gladeligen med bolaget ifråga. Se bara på det Irländska trailer-trash-bolaget....

Mvh
/NotRyan

I så fall har ju tjejerna som inte fått ut alla pengar från sina konton en möjlighet att symboliskt dra en ring i sanden runt gäldenären. Frågan är om gäldenären är VD Al Baker, Qatar Airways eller hela staten Qatar? Kanske är det just en sån sandring vi ser bildas runt Qatar Airways i och med tjejernas berättelser i västerländsk media?!
I fundamentalistisk islamsk kultur är allt som står i Koranen, eller som kan kopplas till Mohammed i princip tillämpbart även idag,
(Vågar dock inte säga om det även gäller "otrogna", men har svårt att tro att de skulle behandlas bättre...)
Däremot så tillämpar man det ofta på ett lite mer praktiskt sätt idag, därav lösningen med en fullmakt att dra ev. viten direkt från bankkontot.
(Ungefär som att det finstilta i dina avtal med svenska banken ger dem rätt att dra t ex dröjsmålsräntor på ditt bolån direkt från ditt lönekonto om de är rädda att du kommer strula.)
I o med att vitet är avtalat så är det förstås inte qatarerna som är gäldenärer, utan den som utlöst det frivilligt avtalade vitet.

Varför har inte BusinessClass.se skrivit något om detta? Inte ens en notis.

Fast sidan är visst sponsrad av Qatar Airways (länk längst ner). En köpt sida gissar jag.

BusinessClass Julavslutning i bilder - BusinessClass.se

Ja, så måste det verkligen vara!!! De har heller inte rapporterat om Turkish Airlines fulla pilot, eller om Air France haverikommisionsrapport. Jösses, de på businessclass.se måste vada i alla pengar de får av flygbolagen för att begrava dessa saker. Jag menar, det har ju inte ens diskuterats knappt i forumet ens...

/Heimlich von Foliehatt

Varför har inte BusinessClass.se skrivit något om detta? Inte ens en notis.

En stor anledning är nog att det är ganska mycket jobb som ligger bakom från Expressens sida. Att bara referera till artikeln i någon slags notis gör inte så mycket mer än vad vi redan kommit fram till i den här tråden. Notera att det är enskilda individer som här diskuterar. Inte BC som organisation.

Och jag begriper inte hur du kan ens tro att denna site är köpt av Qatar Airways. Det är en ren förolämpning mot oss alla som spenderar ganska mycket tid här och deltar i diskussionerna.

Toppen