Ska tillägga att även jag förstås reagerade på det där med konfiskerade bankkonton och förbud mot inresa i landet.
Men när jag studerade avtalen närmare såg jag att det även fanns en passus om viten i det fall en anställd bröt mot avtalet så att denne måste avskedas, eller avträdde tjänsten utan att iaktta avtalad uppsägningstid. Detta förstås eftersom bolaget investerat en massa pengar i dennes utbildning , träning etc.
Kanske inte heller det helt ologiskt.
Och då har man tydligen försökt försäkra sig om fullgörandet av detta villkor genom fullmakt avs. lönekontot.
Uppgifterna om förbud mot inresa är lite mer svårbegripliga, men möjligen finns även där förklaringen, man nekas inresa för att man häftar i skuld till ett statligt Qatarbolag, alltså till staten Qatar.
Detta ska i så fall ses i ljuset av uråldrigt muslimskt regler synsätt gällande skuldindrivning. Om en borgenär inte får betalt, kan han dra en ring i sanden runt gäldenären, som sedan inte får röra sig ur cirkeln innan han har ordnat betalning av sin skuld. Gör han så är han fredlös, och får fritt dödas av vem som helst.