Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Ingen skillnad mot att statligt anställda i Sverige inte får bo hotell som har porr i utbudet bland betalkanalerna,
dvs. hindra att den anställde för egna pengar på fritiden ägna sig åt en laglig aktivitet.

Att hänga ut en person som missköter sig på detta sätt är knappast personalpolitik för 2000-talet. Jag kanske är en naiv svensk, men jag tror att ett samtal med chefen och kontakt med företagshälsovården skulle vara bättre om man nu bryr sig om sina anställda...

Instämmer!

Är dock tveksam till om Qatar Airways månar om sina anställda. Kan tänka mig att sådant här beteende från cheferna tyvärr uppmuntras och leder till ännu osundare arbetsmiljö.

Och jag är även fascinerad över att Aftonblaskan gör en stor nyhet av att kvinnan hängs ut när man själva gör likadant och dessutom når ut till så många fler...

Qatar och Aftonbladet kvarstår på min bojkottlista.

Kulturkrock helt enkelt, antingen accepterar man att världen inte är homogen och att det som är normalt i Sverige är onormalt i stora delar av världen eller så gör man det inte. Frågan är hur mycket man vill begränsa sig och om det gör skada eller nytta. Kom själv hem från Thailand i går, en militärdiktatur av rang men tveksam om en bojkott skulle gynna folket där...

Ser inget skäl till att bojkotta flygbolaget då personalen medvetet har gjort valet att jobba där. De har det dessutom tusen gånger bättre än folket som har sytt dina kläder eller skruvat ihop din iPhone. Så länge det inte är bonded labour så kan man nog strunta i att bojkotta.

Ser inget skäl till att bojkotta flygbolaget då personalen medvetet har gjort valet att jobba där. De har det dessutom tusen gånger bättre än folket som har sytt dina kläder eller skruvat ihop din iPhone. Så länge det inte är bonded labour så kan man nog strunta i att bojkotta.

Visst har du en poäng i det du skriver. För mig blir det dock lättare i vardagen att välja bort ett eller flera flygbolag pga deras personalpolitik än att vara petnoga med vem som sytt min tröja eller tillverkat min telefon. Att leva till hundra procent etiskt försvarbart är nog inte helt lätt.
Men absolut inte omöjligt. Jag försöker bidra på det sätt som är rimligt för mig vilket kan innebära närodlat och Fairtrade.

Men jag har nog ganska mycket dubbelmoral eftersom jag inte drar mig från att flyga emellanåt. Ur miljöperspektivet alltså.

Det går nog att fortsätta detta ämne i evighet och vi alla får nog acceptera att vi inte är eller kommer att komma överens om fördelarna, konsekvenserna och de potentiella förändringarna när det gäller bojkott eller inte för resor med Qatar.

Last edited:
Visst har du en poäng i det du skriver. För mig blir det dock lättare i vardagen att välja bort ett eller flera flygbolag pga deras personalpolitik än att vara petnoga med vem som sytt min tröja eller tillverkat min telefon. Att leva till hundra procent etiskt försvarbart är nog inte helt lätt. Men inte omöjligt. Jag försöker bidra på det sätt som är rimligt för mig vilket kan innebära närodlat och Fare Trade.

Men jag har nog ganska mycket dubbelmoral eftersom jag inte drar mig från att flyga emellanåt. Ur miljöperspektivet alltså.

Det går nog att fortsätta detta ämne i evighet och vi alla får nog acceptera att vi inte är eller kommer att komma överens om fördelarna, konsekvenserna och de potentiella förändringarna när det gäller bojkott eller inte för resor med Qatar.

Det skal du inte tenke på. Flyg är en fis i global sammenheng, och har inget med klimaendringer att göra. ALLS. Like lite som at om du kaster 1 krone ut på gata, så blir inte din totale formue nåt større eller mindre :)

Man kanske ska komma ihåg också att Qatar är ett muslimskt land, jag tror till och med det är olagligt att vara synligt berusad på allmän plats.

Jag var där förra veckan, och om jag förstod saken rätt så var det tillåtet (eller något myndigheterna i alla fall ignorerade) för muslimer att köpa alkohol sålänge de inte bar traditionella kläder.

Hmmm, känner en flygvärdinna som jobbar för Qatar, ska försöka luska lite i det. Hon verkar dock vara nöjd med sitt jobb. Tar dock inte något som AB skriver om allvarligt.

Jag ser inte att Qatar har gjort något fel här egentligen (även om jag personligen inte skulle ha hängt ut någon individ på samma sätt). Man tar seden dit man kommer. Jag kan irritera mig på alkohollagstiftningen i denna del av värden samtidigt som jag tycker att det nog knappast är vare sig värdigt eller moget att däcka, och speciellt inte utanför sin personalbostad. Jag kan på sätt och vis förstå Qatars argumentation i sammanhanget. I övrigt anser jag inte Aftonbladet att vara en seriös kanal för information. Det retar mig faktiskt mer att många svenskar (för att ta ett exempel) tycks anse att världen borde vara som lilla Sverige och att man bör se allt genom svenska ögon, vilket är helt fel! Having said that....vi gör alla fel och misstag.

I sammanhanget kan väl också nämnas att det är djupt oroväckande att den nya utrikesministern verkar ha som topprioritering att förstöra Sveriges relationer med arabländer i rasande fart.

Last edited:
Toppen