Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Jag anade att det var illa även innan jag läste artikeln, men det här var värre än jag trodde.
Som flera andra redan varit inne på är det här nog ett generellt problem i Mellanöstern och inte bara begränsat till Qatar. Den som tar en anställning som flygvärdinna där måste verkligen veta vad man ger sig in på.

Last edited:
Det otäcka med diskussionen i pprune-länken som Acervin postar är att man snabbt förstår att stenhårda villkor av denna typ direkt kommer påverka säkerheten, i en kultur där personalen är livrädd för att medge misstag.
.
Tja, när man läser OP-artikeln får man närmast motsatt bild, man uppmanas starkt att erkänna sina misstag och be om ursäkt för dem och lova att man inte tänker upprepa dem.
Att däremot likt Saga sätta i system att mörka sina regelbrott får däremot kraftigare konsekvenser, och det finns kanske en viss logik i det.
Talar vi om säkerhetskultur tror jag de flesta asiatiska bolag kan ifrågasättas, eftersom det i österländska kulturer i regel finns en stark tradition att aldrig ifrågasätta auktoriteter.
Sen talas det i inlägget om "Groteska avtal". Jag har läst igenom avtalsvillkoren ifråga, och måste säga att jag finner dem fullt rimliga för anställning baserad i en Gulf-stat.
Mot bakgrund av det närmast liberala; man förbjuder varken rökning, alkoholintag eller fläskintag så länge det inte sker i uniform eller i bolagets lokaler. Motsvarande verkar gälla bilder mm på social medier.
Och både lediga dagar och kvällen innan får man vara ute och busa på stan eller hos älskare ända till kl 04 på morgonen...
(Sensationellt nog gäller dessutom nästan allt lika för kvinnor som för män!)

Sen finns ju anklagelser om en i praktiken hårdare tillämpning av reglerna, men enda källan är en Expressen artikel och div. fackföreningsuppgifter, båda ska man nog vara försiktig att okritiskt köpa.

Last edited:
Det otäcka med diskussionen i pprune-länken som Acervin postar är att man snabbt förstår att stenhårda villkor av denna typ direkt kommer påverka säkerheten, i en kultur där personalen är livrädd för att medge misstag.

Exakt. Diskussionen om en kultur där personalen inte vågar medge misstag har jag för mig var uppe även efter Asiana-kraschen i San Francisco förra sommaren. Blir rädd när jag tänker på hur vanlig en sådan kultur kan vara i flera länder.

Världen är full av orättvisor och det kommer den fortsätta vara, upp till var och en göra sitt val.

Igjen synes jeg det er et feigt argument å komme med at "det finnes verre ting i verden, ergo trenger vi ikke få dårlig samvittighet for dette".

Det er ikke en menneskerett å fly. Faktisk er det et luksuriøst ekstragode, vi især har her i vest-europa. Vi er tilogmed så bortskjemte med flyvning her i vesten, at vi klager på flyprisene som er så pressede at vi gjerne betaler mer for flytoget eller 1 ukes parkering på flyplassen, enn selve flyturen til en annen verdensdel...

Luftfarten er også i en slik heldig posisjon, at passasjerene skaper etterspørsel. Hvis ingen svensker ønsker å fly Qatar til Doha så legger de ned ruten. Hvis man da samtidig presser fram mediedekning om at folk boikottet ruten fordi det var brudd på basic human rights i selskapet - så har man gjort MYE.

I Norge har forbrukerpress for eksempel stoppet restauranter fra å servere foie gras (gåselever fra tvangsforede torturerte dyr), og man har til og med fått en stor handelsgrossist (NorgesGruppen) til å slutte å selge foie gras. NorgesGruppen inkluderer over 1700 dagligvarehandler i Norge, inklusive kiosker, bensinstasjoner osv. Man skal ikke undervurdere makten man har gjennom en enkel boikott.

Om detta är ett skäl till bojkott är ju upp till var och en att besluta. För min del är valet enkelt, det blir fortsättningsvis bojkott av Qatar, trots att jag planerat att prova dom till Asien framöver. Qatar läggs till bojkottlistan där Rajjan, Norweigean, Aeroflot samt alla Afrikanska bolag förutom SAA ingår.

Det finns en intressant artikel i senaste (svenska utgåvan av) National Geographic om gästarbetare i Dubai och UAE. I ett tidningsställ i loungen eller tidningskiosken. Inte lika bra villkor som de svenska flygvärdinnorna hade, minst sagt.
Nummer 1/ 2014: Putins kontroversiella vinter-OS | National Geographic
Villkoren med hemkomst före kl 22, portvakt som kollar att inget herrsällskap följer med, ej tillåten att vara gravid mm låter som när jag hade en kvinnlig vän som studerade på universitetet i Madrid, Spanien för några år sedan, och bodde på ett katolskt studenthem. I ett EU-land, i vuxen ålder. Det frihet vi är vana vid i Sverige är inte så vanlig utomlands som man kan önska.
EDIT: Det Amnesty-representanten säger ("Som utländsk arbetskraft får du visum i Qatar genom att arbetsgivaren är sponsor och därmed styr allt.") gäller även i Sverige för icke-EU/EES-medborgare, och det finns liknande slavliknande arbetsförhållanden i Sverige, idag. Inte bra, men så här ser världen ut.

Last edited:
IMO bör man tänka efter både en och två gånger innan man semestrar i t.ex. Dubai. Många av gulfstaterna är i princip slavländer med obefintlig respekt för mänskliga rättigheter. Inget jag vill sponsra med min semesterkassa.

Spontant skulle jag inte bojkotta Qatar Airways pga av artikeln i Expressen. De anställdas villkor verkar dock helt horribla! Men! För att en bojkott pga detta ska bli trovärdig måste Emirates, etihad, samtliga hotell i UAE, UAE, Qatar, HM, osv osv osv bojkottas. Dvs de flesta företag där de anställda är livegna eller får alldeles för dåligt betalt.

Heder åt alla som klarar av en sådan bojkott!

Jämfört med miljontals människor i världen så har den flygande personalen hos QR, EK osv det rätt bra.

För mig personligen är det självklart att bojkotta samtliga dessa flygbolag!

Att stoppa ned huvudet i sanden och skylla på någon annan/annat är bara fel. Det är som att låta bli att rösta!

Toppen