Det otäcka med diskussionen i pprune-länken som Acervin postar är att man snabbt förstår att stenhårda villkor av denna typ direkt kommer påverka säkerheten, i en kultur där personalen är livrädd för att medge misstag.
.
Tja, när man läser OP-artikeln får man närmast motsatt bild, man uppmanas starkt att erkänna sina misstag och be om ursäkt för dem och lova att man inte tänker upprepa dem.
Att däremot likt Saga sätta i system att mörka sina regelbrott får däremot kraftigare konsekvenser, och det finns kanske en viss logik i det.
Talar vi om säkerhetskultur tror jag de flesta asiatiska bolag kan ifrågasättas, eftersom det i österländska kulturer i regel finns en stark tradition att aldrig ifrågasätta auktoriteter.
Sen talas det i inlägget om "Groteska avtal". Jag har läst igenom avtalsvillkoren ifråga, och måste säga att jag finner dem fullt rimliga för anställning baserad i en Gulf-stat.
Mot bakgrund av det närmast liberala; man förbjuder varken rökning, alkoholintag eller fläskintag så länge det inte sker i uniform eller i bolagets lokaler. Motsvarande verkar gälla bilder mm på social medier.
Och både lediga dagar och kvällen innan får man vara ute och busa på stan eller hos älskare ända till kl 04 på morgonen...
(Sensationellt nog gäller dessutom nästan allt lika för kvinnor som för män!)
Sen finns ju anklagelser om en i praktiken hårdare tillämpning av reglerna, men enda källan är en Expressen artikel och div. fackföreningsuppgifter, båda ska man nog vara försiktig att okritiskt köpa.