Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Det är en dålig kvinnosyn i diktatoriska muslimska arabländer punkt. Svenska tjejer som väljer att arbeta i ett arabland är blåögda. I de olika arabländerna är det olika grader på hur de ser på utländska arbetare.. Värst är Saudiarabien och mest liberalt är låtsaslandet UAE och Dubai. Alla andra finns däremellan. Att vi överhuvudtaget tankar på Preem och andra med bensin från Saudiarabien förvånar mig. I Saudi får inte kvinnor köra bil själva. Dessa länder har en nedlåtande syn på västerlänningar generellt vilket man bör komma ihåg.

Naturligtvis är det mycket tråkigt att denna typ av avtal förekommer och att medarbetarna övervakas på detta sätt. Jag är dock inne på samma linje som TorbjornMieden. Man måste veta vad man ger sig in i och vilket avtal man skriver under. Jag antar att de flesta som söker dessa jobb gör det frivilligt och då har de ju också accepterat arbetsvillkoren. Annars är det ju bara att avstå.

Det finns ju också en andra sida på myntet och det togs ju upp i ett tidigare inlägg. De flesta som söker dessa jobb gör det av monetära skäl. En bra lön, antagligen skattefri, billigt om inte gratis boende, etc.

Jag tycker ändå att det vore bra om avtalen kunde göras humanare och det är väl lite upp till allianserna, i detta fal OW att sätta upp riktlinjer som bör/måste följas av bolagen som ingår i alliansen.

Problematiken ligger kanske inte så mycket i att man är frivillig i sin jobbansökan som att många människor kanske inte har möjlighet att tacka nej till slavlöner, slavkontrakt, fyll i valfri otrevlighet...utan man får ta vad som bjuds. Då kan jag tycka att lite ansvar ändå faller på det anställande företaget att inte utnyttja dessa människors "misär". Men sen å andra sidan vem har påstått att det är en rättvis värld vi lever i.

Det är inte bara Expressen som är bekymrade. International Transport Workers Federation mfl. Så nog är avtalen ganska groteska. Synd det vara bra Champagne och mat...

https://www.itfglobal.org/press-area/index.cfm/pressdetail/9707

The global union federation, which recently exposed the airline’s treatment of its female staff, is leading protests against its accession to oneworld on Wednesday 30 October. Along with its member aviation trade unions, the ITF is questioning how a company that prohibits its female workers from becoming pregnant or marrying, and subjects its staff to stringent curfews and restrictions of their rights to free expression – backed up with the threat of termination and deportation – can take its place alongside leading airlines whose host countries respect international norms and conventions on human and labour rights.

En annan intressant länk från ett forum för folk i flygbranschen

http://www.pprune.org/terms-endearment/509397-qatar-airways-think-long-hard.html

Last edited:
Problematiken ligger kanske inte så mycket i att man är frivillig i sin jobbansökan som att många människor kanske inte har möjlighet att tacka nej till slavlöner, slavkontrakt, fyll i valfri otrevlighet...utan man får ta vad som bjuds. Då kan jag tycka att lite ansvar ändå faller på det anställande företaget att inte utnyttja dessa människors "misär". Men sen å andra sidan vem har påstått att det är en rättvis värld vi lever i.
Kan ju möjligen gälla nepaleser o dyl, men det är ju ett oändligt mycket större problem i Mellan Östern och inget man kan skylla på Qatar.
(Jag förutsätter att du inte menar att två snygga svenska brudar skulle tvingas leva i "misär" om dom inte signade detta...)

Det otäcka med diskussionen i pprune-länken som Acervin postar är att man snabbt förstår att stenhårda villkor av denna typ direkt kommer påverka säkerheten, i en kultur där personalen är livrädd för att medge misstag.

Ska man försöka se något positivt med det här eländet, skulle jag säga att min bild av våra traditionella europeiska bolag blir mycket bättre - jag tror inte SK, LH, AF, KL, BA, LX etc. är några drömarbetsgivare generellt, däremot *inom* den här branschen.
Jag ska medge att jag också suttit och smyghejat på gulfbolagen ibland när de givit t.ex. LH välförtjänta näsknäppar, men jag ska tänka mig för i framtiden.

jag fattar inte...jag förutsätter att dom människor som söker jobb på Tex Qatar och Emirates mfl ( SpyanAir osv ) är läskunniga.

Så varför skriver dom under kontraktet då ?
För om jag förstått rätt så står allting rätt tydligt i kontraktet, om inte annat får man väl göra sin bakgrundskontroll bättre för den firman man väljer arbeta för ??

Eller ??

Snyft snyft buhu...

Det handlar mer om man vill stödja den människosyn som kontraktet representerar.

Kan ju möjligen gälla nepaleser o dyl, men det är ju ett oändligt mycket större problem i Mellan Östern och inget man kan skylla på Qatar.
(Jag förutsätter att du inte menar att två snygga svenska brudar skulle tvingas leva i "misär" om dom inte signade detta...)

Jeg er helt enig i Ninjamasse sin vurdering. Selv svenske, norske og danske damer og menn med en drøm om en karriere i luftfarten kan "lures" inn på dårlige kontrakter. Arbeidsledighet i Europa presser mange, ikke bare flyvertinner, men især også piloter. Det er ikke få Ryanairpiloter som "egentlig ikke vil jobbe der", men som tar jobben fordi det er vegen inn på markedet når man bare har 250 flytimer og ingen B737-rating... You'd be surprised hvor mange som i bunn og grunn kommer fra rike, velstående, land - som ender opp i det man kaller slavekontrakter. Også fra Norge ser man mange unge jenter som drar til Dubai for å jobbe på hotell/butikker og liknende, eventyrlysten overgår fornuften....

Jeg er helt enig i Ninjamasse Også fra Norge ser man mange unge jenter som drar til Dubai for å jobbe på hotell/butikker og liknende, eventyrlysten overgår fornuften....
Säkert.
Frågan är bara om detta verkligen är skäl till bojkott av Qatar...
Ska väl också påpekas att många här och på andra flygforum förfasar sig över att gamla flygvärlden numera accepterar överåriga. överviktiga flygvärdinnor med nonchalant attityd mot pax, och mest intresserade av att vila sig så mycket som möjligt.
Knappast någon hemlighet att Gulf-bolagen sett en nisch och möjlighet till konkurrensfördel genom ett bättre kundbemötande där.
Detta har ju gett resultat enligt många rapporter t ex här, och har faktiskt lett till viss skärpning även i gamla flygvärlden vill jag påstå.
Men det finns ju inget mirakel bakom detta, utan det har bara uppnåtts genom just hårdare och kanske bitvist cyniskt urval, stenhård disciplin och uppföljning. Samt revolving door policy för crew som inte kan hålla uppe attityden.

Det handlar mer om man vill stödja den människosyn som kontraktet representerar.

om man nu tänker så långt, alla gör trots allt inte det så får man väl välja annat bolag/företag.

Tvilar på att folk som köper tex coca cola tänker på alla barn som under usla villkor plockar sockerbetor för att göra just den dryck dom just köpt.

Världen är full av orättvisor och det kommer den fortsätta vara, upp till var och en göra sitt val.

Toppen