Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Det är en dålig kvinnosyn i diktatoriska muslimska arabländer punkt. Svenska tjejer som väljer att arbeta i ett arabland är blåögda. I de olika arabländerna är det olika grader på hur de ser på utländska arbetare.. Värst är Saudiarabien och mest liberalt är låtsaslandet UAE och Dubai. Alla andra finns däremellan. Att vi överhuvudtaget tankar på Preem och andra med bensin från Saudiarabien förvånar mig. I Saudi får inte kvinnor köra bil själva. Dessa länder har en nedlåtande syn på västerlänningar generellt vilket man bör komma ihåg.
 
Naturligtvis är det mycket tråkigt att denna typ av avtal förekommer och att medarbetarna övervakas på detta sätt. Jag är dock inne på samma linje som TorbjornMieden. Man måste veta vad man ger sig in i och vilket avtal man skriver under. Jag antar att de flesta som söker dessa jobb gör det frivilligt och då har de ju också accepterat arbetsvillkoren. Annars är det ju bara att avstå.



Det finns ju också en andra sida på myntet och det togs ju upp i ett tidigare inlägg. De flesta som söker dessa jobb gör det av monetära skäl. En bra lön, antagligen skattefri, billigt om inte gratis boende, etc.



Jag tycker ändå att det vore bra om avtalen kunde göras humanare och det är väl lite upp till allianserna, i detta fal OW att sätta upp riktlinjer som bör/måste följas av bolagen som ingår i alliansen.
 
Problematiken ligger kanske inte så mycket i att man är frivillig i sin jobbansökan som att många människor kanske inte har möjlighet att tacka nej till slavlöner, slavkontrakt, fyll i valfri otrevlighet...utan man får ta vad som bjuds. Då kan jag tycka att lite ansvar ändå faller på det anställande företaget att inte utnyttja dessa människors "misär". Men sen å andra sidan vem har påstått att det är en rättvis värld vi lever i.
 
Det är inte bara Expressen som är bekymrade. International Transport Workers Federation mfl. Så nog är avtalen ganska groteska. Synd det vara bra Champagne och mat...



https://www.itfglobal.org/press-area/index.cfm/pressdetail/9707



The global union federation, which recently exposed the airline’s treatment of its female staff, is leading protests against its accession to oneworld on Wednesday 30 October. Along with its member aviation trade unions, the ITF is questioning how a company that prohibits its female workers from becoming pregnant or marrying, and subjects its staff to stringent curfews and restrictions of their rights to free expression – backed up with the threat of termination and deportation – can take its place alongside leading airlines whose host countries respect international norms and conventions on human and labour rights.



En annan intressant länk från ett forum för folk i flygbranschen



http://www.pprune.org/terms-endearment/509397-qatar-airways-think-long-hard.html
 
Ninjamasse skrev:Problematiken ligger kanske inte så mycket i att man är frivillig i sin jobbansökan som att många människor kanske inte har möjlighet att tacka nej till slavlöner, slavkontrakt, fyll i valfri otrevlighet...utan man får ta vad som bjuds. Då kan jag tycka att lite ansvar ändå faller på det anställande företaget att inte utnyttja dessa människors "misär". Men sen å andra sidan vem har påstått att det är en rättvis värld vi lever i.Klicka för att utvidga...
Kan ju möjligen gälla nepaleser o dyl, men det är ju ett oändligt mycket större problem i Mellan Östern och inget man kan skylla på Qatar.

(Jag förutsätter att du inte menar att två snygga svenska brudar skulle tvingas leva i "misär" om dom inte signade detta...)
 
Det otäcka med diskussionen i pprune-länken som Acervin postar är att man snabbt förstår att stenhårda villkor av denna typ direkt kommer påverka säkerheten, i en kultur där personalen är livrädd för att medge misstag.



Ska man försöka se något positivt med det här eländet, skulle jag säga att min bild av våra traditionella europeiska bolag blir mycket bättre - jag tror inte SK, LH, AF, KL, BA, LX etc. är några drömarbetsgivare generellt, däremot *inom* den här branschen.

Jag ska medge att jag också suttit och smyghejat på gulfbolagen ibland när de givit t.ex. LH välförtjänta näsknäppar, men jag ska tänka mig för i framtiden.
 
TorbjornMieden skrev:jag fattar inte...jag förutsätter att dom människor som söker jobb på Tex Qatar och Emirates mfl ( SpyanAir osv ) är läskunniga.Så varför skriver dom under kontraktet då ?För om jag förstått rätt så står allting rätt tydligt i kontraktet, om inte annat får man väl göra sin bakgrundskontroll bättre för den firman man väljer arbeta för ??Eller ??Snyft snyft buhu...Klicka för att utvidga...



Det handlar mer om man vill stödja den människosyn som kontraktet representerar.
 
JonW skrev:Kan ju möjligen gälla nepaleser o dyl, men det är ju ett oändligt mycket större problem i Mellan Östern och inget man kan skylla på Qatar.(Jag förutsätter att du inte menar att två snygga svenska brudar skulle tvingas leva i "misär" om dom inte signade detta...)Klicka för att utvidga...


Jeg er helt enig i Ninjamasse sin vurdering. Selv svenske, norske og danske damer og menn med en drøm om en karriere i luftfarten kan "lures" inn på dårlige kontrakter. Arbeidsledighet i Europa presser mange, ikke bare flyvertinner, men især også piloter. Det er ikke få Ryanairpiloter som "egentlig ikke vil jobbe der", men som tar jobben fordi det er vegen inn på markedet når man bare har 250 flytimer og ingen B737-rating... You'd be surprised hvor mange som i bunn og grunn kommer fra rike, velstående, land - som ender opp i det man kaller slavekontrakter. Også fra Norge ser man mange unge jenter som drar til Dubai for å jobbe på hotell/butikker og liknende, eventyrlysten overgår fornuften....
 
Aurora skrev:Jeg er helt enig iNinjamasseOgså fra Norge ser man mange unge jenter som drar til Dubai for å jobbe på hotell/butikker og liknende, eventyrlysten overgår fornuften....Klicka för att utvidga...
Säkert.

Frågan är bara om detta verkligen är skäl till bojkott av Qatar...

Ska väl också påpekas att många här och på andra flygforum förfasar sig över att gamla flygvärlden numera accepterar överåriga. överviktiga flygvärdinnor med nonchalant attityd mot pax, och mest intresserade av att vila sig så mycket som möjligt.

Knappast någon hemlighet att Gulf-bolagen sett en nisch och möjlighet till konkurrensfördel genom ett bättre kundbemötande där.

Detta har ju gett resultat enligt många rapporter t ex här, och har faktiskt lett till viss skärpning även i gamla flygvärlden vill jag påstå.

Men det finns ju inget mirakel bakom detta, utan det har bara uppnåtts genom just hårdare och kanske bitvist cyniskt urval, stenhård disciplin och uppföljning. Samt revolving door policy för crew som inte kan hålla uppe attityden.
 
Storsteffe skrev:Det handlar mer om man vill stödja denmänniskosynsom kontraktet representerar.Klicka för att utvidga...


om man nu tänker så långt, alla gör trots allt inte det så får man väl välja annat bolag/företag.



Tvilar på att folk som köper tex coca cola tänker på alla barn som under usla villkor plockar sockerbetor för att göra just den dryck dom just köpt.



Världen är full av orättvisor och det kommer den fortsätta vara, upp till var och en göra sitt val.
 
Jag anade att det var illa även innan jag läste artikeln, men det här var värre än jag trodde.

Som flera andra redan varit inne på är det här nog ett generellt problem i Mellanöstern och inte bara begränsat till Qatar. Den som tar en anställning som flygvärdinna där måste verkligen veta vad man ger sig in på.
 
NyfikenGrau skrev:Det otäcka med diskussionen i pprune-länken som Acervin postar är att man snabbt förstår att stenhårda villkor av denna typ direkt kommer påverka säkerheten, i en kultur där personalen är livrädd för att medge misstag..Klicka för att utvidga...
Tja, när man läser OP-artikeln får man närmast motsatt bild, man uppmanas starkt att erkänna sina misstag och be om ursäkt för dem och lova att man inte tänker upprepa dem.

Att däremot likt Saga sätta i system att mörka sina regelbrott får däremot kraftigare konsekvenser, och det finns kanske en viss logik i det.

Talar vi om säkerhetskultur tror jag de flesta asiatiska bolag kan ifrågasättas, eftersom det i österländska kulturer i regel finns en stark tradition att aldrig ifrågasätta auktoriteter.

Sen talas det i inlägget om "Groteska avtal". Jag har läst igenom avtalsvillkoren ifråga, och måste säga att jag finner dem fullt rimliga för anställning baserad i en Gulf-stat.

Mot bakgrund av det närmast liberala; man förbjuder varken rökning, alkoholintag eller fläskintag så länge det inte sker i uniform eller i bolagets lokaler. Motsvarande verkar gälla bilder mm på social medier.

Och både lediga dagar och kvällen innan får man vara ute och busa på stan eller hos älskare ända till kl 04 på morgonen...

(Sensationellt nog gäller dessutom nästan allt lika för kvinnor som för män!)



Sen finns ju anklagelser om en i praktiken hårdare tillämpning av reglerna, men enda källan är en Expressen artikel och div. fackföreningsuppgifter, båda ska man nog vara försiktig att okritiskt köpa.
 
NyfikenGrau skrev:Det otäcka med diskussionen i pprune-länken som Acervin postar är att man snabbt förstår att stenhårda villkor av denna typ direkt kommer påverka säkerheten, i en kultur där personalen är livrädd för att medge misstag.Klicka för att utvidga...



Exakt. Diskussionen om en kultur där personalen inte vågar medge misstag har jag för mig var uppe även efter Asiana-kraschen i San Francisco förra sommaren. Blir rädd när jag tänker på hur vanlig en sådan kultur kan vara i flera länder.
 
TorbjornMieden skrev:Världen är full av orättvisor och det kommer den fortsätta vara, upp till var och en göra sitt val.Klicka för att utvidga...


Igjen synes jeg det er et feigt argument å komme med at "det finnes verre ting i verden, ergo trenger vi ikke få dårlig samvittighet for dette".



Det er ikke en menneskerett å fly. Faktisk er det et luksuriøst ekstragode, vi især har her i vest-europa. Vi er tilogmed så bortskjemte med flyvning her i vesten, at vi klager på flyprisene som er så pressede at vi gjerne betaler mer for flytoget eller 1 ukes parkering på flyplassen, enn selve flyturen til en annen verdensdel...



Luftfarten er også i en slik heldig posisjon, at passasjerene skaper etterspørsel. Hvis ingen svensker ønsker å fly Qatar til Doha så legger de ned ruten. Hvis man da samtidig presser fram mediedekning om at folk boikottet ruten fordi det var brudd på basic human rights i selskapet - så har man gjort MYE.



I Norge har forbrukerpress for eksempel stoppet restauranter fra å servere foie gras (gåselever fra tvangsforede torturerte dyr), og man har til og med fått en stor handelsgrossist (NorgesGruppen) til å slutte å selge foie gras. NorgesGruppen inkluderer over 1700 dagligvarehandler i Norge, inklusive kiosker, bensinstasjoner osv. Man skal ikke undervurdere makten man har gjennom en enkel boikott.
 
Om detta är ett skäl till bojkott är ju upp till var och en att besluta. För min del är valet enkelt, det blir fortsättningsvis bojkott av Qatar, trots att jag planerat att prova dom till Asien framöver. Qatar läggs till bojkottlistan där Rajjan, Norweigean, Aeroflot samt alla Afrikanska bolag förutom SAA ingår.
 
Det finns en intressant artikel i senaste (svenska utgåvan av) National Geographic om gästarbetare i Dubai och UAE. I ett tidningsställ i loungen eller tidningskiosken. Inte lika bra villkor som de svenska flygvärdinnorna hade, minst sagt.

Nummer 1/ 2014: Putins kontroversiella vinter-OS | National Geographic

Villkoren med hemkomst före kl 22, portvakt som kollar att inget herrsällskap följer med, ej tillåten att vara gravid mm låter som när jag hade en kvinnlig vän som studerade på universitetet i Madrid, Spanien för några år sedan, och bodde på ett katolskt studenthem. I ett EU-land, i vuxen ålder. Det frihet vi är vana vid i Sverige är inte så vanlig utomlands som man kan önska.

EDIT: Det Amnesty-representanten säger ("Som utländsk arbetskraft får du visum i Qatar genom att arbetsgivaren är sponsor och därmed styr allt.") gäller även i Sverige för icke-EU/EES-medborgare, och det finns liknande slavliknande arbetsförhållanden i Sverige, idag. Inte bra, men så här ser världen ut.
 
IMO bör man tänka efter både en och två gånger innan man semestrar i t.ex. Dubai. Många av gulfstaterna är i princip slavländer med obefintlig respekt för mänskliga rättigheter. Inget jag vill sponsra med min semesterkassa.
 
Spontant skulle jag inte bojkotta Qatar Airways pga av artikeln i Expressen. De anställdas villkor verkar dock helt horribla! Men! För att en bojkott pga detta ska bli trovärdig måste Emirates, etihad, samtliga hotell i UAE, UAE, Qatar, HM, osv osv osv bojkottas. Dvs de flesta företag där de anställda är livegna eller får alldeles för dåligt betalt.



Heder åt alla som klarar av en sådan bojkott!



Jämfört med miljontals människor i världen så har den flygande personalen hos QR, EK osv det rätt bra.
 
För mig personligen är det självklart att bojkotta samtliga dessa flygbolag!



Att stoppa ned huvudet i sanden och skylla på någon annan/annat är bara fel. Det är som att låta bli att rösta!
 
Back
Top