Inte bara i Qatar, ett problem i hela regionen om än i olika grader.
Tycker många överdriver här, vi talar trots allt om en artikel i Expressen, som kanske inte är ett sanningsvittne av rang.
Jag är även inne på samma linje som ovan. Till Qatars "försvar" ska nog poängteras att vi talar om länder där kvinnor kan arresteras för att röka, dricka, klä sig olämpligt eller umgås med män man inte är gift med.
Och det ligger knappast i bolagets intresse att deras anställda "skämmer ut sig" eller hamnar i häkte när de ska arbeta.
(Mot den bakgrunden tycker jag det var mycket generöst att låta flickorna springa ute till halv fyra på lediga nätter)
Gissar att det kan vara på liknande sätt för Emirates och Ethiads crew, så det kan bli mycket bojkotter av både recensioner och flygningar.
Väljer man som kvinna att ta jobb i denna typ av land, får man nog vara medveten om hårda inskränkningar i sitt levnadssätt, å andra sidan har man sannolikt helt skattefri lön, fri bostad mm.
Och efter att ha sett smygvideor från hur engelsk crew sysselsätter sig några timmar innan avgång, samt vissa uppgifter ang AF447, har jag också stor förståelse för att man vill säkerställa vila 12 t innan flight.
Efter att ha umgåtts med en del piloter och flygvärdinnor vill jag även påstå att VD inte var helt fel ute i sitt uttalande i installationstalet till flygvärdinnorna.
Till sist tycker jag det var riktigt kreativt av Sagas "vän" att lyckas hamna i en trafikkö kl 03:30 för att till slut få till en hemmamatch...