Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

En väns vän till mig jobbade under en tid på Qatar som flygvärdinna och var bosatt i Doha. Dock tappade dom kontakten innan hon fick anställning. Hade varit intressant att höra hennes historia. Blir inga Qatar restor för min del iaf...

Qatar kommer ALLTID vara bojkottad tills bolaget själv kan bevisa att förhållanden har ändrats. Sjukt att detta ska ske på 2000 talet. Jag kan tycka att BC borde ta bort recentioner som gäller Qatar Airways. Inte ta ställnining men heller inte lyfta fram. Förhålla sig så neutralt som möjligt.

Nu har jag en djupt grundad skepsis till den här sortens repportage i kvällstidningar, Uppdrag Granskning etc. De har en inbyggd vilja att bara vilja driva en "tes" i en viss fråga och vinkla sina reportage extremt. Men det är ett graverande reportage, inte minst pga bolagets egen reaktion och frånvaron av ett vettigt genmäle från ledningen. Det är därför lätt att tro att det som står i reportaget är sant. Och de är medlemmar i OW...?

Jag har sneglat på Qatar för en uppkommande resa i C till DXB, men jag avstår nu, åtminstone tills ett trovärdigt svar/uppförande visas av bolagets ledning med anledning av de här rapporterna.

Sneglade på flyg på deras hemsida för nån dag sedan, men kan bara instämma att det finns mycket humanare val att flyga och jag också kommer att bojkotta Qatar Airways, åtminstone tills motsatsen bevisats av flygbolaget själva. Är sjukt trött 2014 på att läsa om 1600-tals arbetsvillkor, bara för att någon ska bli rik på det.

Tänkte också att det kanske var ännu en i raden av artiklar om dåliga arbetsvillkor, men det här känns mycket värre, bara sjukt och rent kriminellt. Framför allt verkar VDn Al Baker själv vara en första klassens skitstövel.

Man blir rätt misstänksam mot alla bolag som försöker likrikta sin personal, det verkar vara ett olycksbådande tecken.

Inte bara i Qatar, ett problem i hela regionen om än i olika grader.
Tycker många överdriver här, vi talar trots allt om en artikel i Expressen, som kanske inte är ett sanningsvittne av rang.
Jag är även inne på samma linje som ovan. Till Qatars "försvar" ska nog poängteras att vi talar om länder där kvinnor kan arresteras för att röka, dricka, klä sig olämpligt eller umgås med män man inte är gift med.
Och det ligger knappast i bolagets intresse att deras anställda "skämmer ut sig" eller hamnar i häkte när de ska arbeta.
(Mot den bakgrunden tycker jag det var mycket generöst att låta flickorna springa ute till halv fyra på lediga nätter)
Gissar att det kan vara på liknande sätt för Emirates och Ethiads crew, så det kan bli mycket bojkotter av både recensioner och flygningar.
Väljer man som kvinna att ta jobb i denna typ av land, får man nog vara medveten om hårda inskränkningar i sitt levnadssätt, å andra sidan har man sannolikt helt skattefri lön, fri bostad mm.
Och efter att ha sett smygvideor från hur engelsk crew sysselsätter sig några timmar innan avgång, samt vissa uppgifter ang AF447, har jag också stor förståelse för att man vill säkerställa vila 12 t innan flight.
Efter att ha umgåtts med en del piloter och flygvärdinnor vill jag även påstå att VD inte var helt fel ute i sitt uttalande i installationstalet till flygvärdinnorna.
Till sist tycker jag det var riktigt kreativt av Sagas "vän" att lyckas hamna i en trafikkö kl 03:30 för att till slut få till en hemmamatch...

Man ska nog inte flyga med Emirates eller Etihad heller då. Arbetsvilkoren är inte speciellt annorlunda för de stackare som byggt deras flygplatser eller andra byggnader i landet. Visst är det skillnad på arbetsförhållandena mellan Emirates och Qatar, men det är samma system med vakter i husen de bor. När jag bodde där nere brukade man muta vakterna om man skulle besöka någon. De får inte heller ha besökare efter kl 22:00. Jag minns också en gång som jag sovit över i en lägenhet hos en kompis som jag var tvungen att bli utsmugglad via en annan väg från byggnaden för det helt plötsligt satt en man från Emirates som kontrollerade besökare till byggnaden. De jämförde in och utloggningar i besöksboken, kollade videoupptagningar osv. Kändes helt galet, men man gick ju med på det, för man ville ju inte att ens polare skulle få problem.

De blir också bestraffade om de inte håller vikten, sköter håret etc. Dock verkar ju det som beskrivs i artikeln vara mer åt hjärntvätthållet, vilket jag inte skulle kalla det i Emiratesfallet.

Jag har sneglat på Qatar för en uppkommande resa i C till DXB, men jag avstår nu, åtminstone tills ett trovärdigt svar/uppförande visas av bolagets ledning med anledning av de här rapporterna.

Är inte Qatar och UAE ungefär lika dåliga kålsupare när det gäller att utnyttja "gästarbetare"? Om du ska bojkotta Qatar Airways av en sådan anledning borde du nog bojkotta Dubai-besök också.

jag fattar inte...jag förutsätter att dom människor som söker jobb på Tex Qatar och Emirates mfl ( SpyanAir osv ) är läskunniga.

Så varför skriver dom under kontraktet då ?
För om jag förstått rätt så står allting rätt tydligt i kontraktet, om inte annat får man väl göra sin bakgrundskontroll bättre för den firman man väljer arbeta för ??

Eller ??

Snyft snyft buhu...

Aningen naivt beteenden från de som beskrivs i artikeln, men, det är ingen ursäkt för hur Qatar beter sig. Det där är ju komplett vansinne.

Jag misstänkte att de anställda hade rätt tuffa villkor, men det som beskrivs i artikeln är ju helt otroligt. Såg fram emot att kunna använda Qatar för att tjäna lite TP men nu skippar jag nog den idéen. Även om man tar med faktorn att artikeln kommer från Expressen, vilket inte är den mest trovärdiga källan, så är det inget jag vill stötta.

Toppen