Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Vi kan ju gå tillbaka till stenåldern också eller hur?

Det kommer till synes och sist ned till en sak: Någonstans drar man gränsen. Jag har aldrig nyttjat några av flygbolagen i Afrika / Mellan östern. Kommer aldrig nyttja dom heller. Jag avstår hellre. Och detta forum handlar om resor och inte elektronik.

Men för att svara det mindre bra exemplet med dåligt samvete pga elektronik: min telefon, Nokia E90, är säkert tillverkad under ruggiga förutsättningar. Men det är i alla fall inte en iPhone eller Apple produkt. Och den är inte direkt ny. Det är inte datorn jag skriver detta på heller, den är från 2005 och är en gammal avdankad som jag köpte av en f.d. arbetsgivare som skulle kastas... Jag gör så gott jag kan för att göra en skillnad.

Den som inte gör något bidrar således till att tillåta t.ex. slavliknande förhållanden - är det bättre?

Nej, det är inte bättre. Och jag kan upprepa vad jag sa: Jag argumenterar inte emot en bojkott. Detta är ju tydligen ett känsligt ämne verkar det som.

1. Jag gör medvetna val till vad jag anser vara det bättre
2. I de fall jag inte kan, så gör jag valen som underlättar för mig, inte det som alltid är etiskt eller moraliskt "rätt".

Min poäng med att ge mig in i diskussionen var att det är lätt att uppröra sig över en artikel i Expressen och raljera bojkott. Men samtidigt så upprörs vi inte speciellt över väldigt mycket annat som vi också påverkas. Jag tycker personligen, som jag sagt innan, att det är okej med en bojkott av Qatar.
Bamsefar: Grattis till dig om det är som du säger, att du valt din telefon och din gamla dator utifrån ett etiskt och moraliskt val. Jag själv har inte gjort det. Jag har heller inte en iPhone 4S av ett etiskt eller moraliskt val, utan för jag anser att det är för dyrt att byta upp sig till en iphone 5s, som jag egentligen hellre skulle vilja ha.

@Inxion: Absolut, jag har aldrig påstått något annat. Men de enkla fallen kanske inte alltid är de samma för alla?

Nåja, nu ska jag titta på lite TV som säkert är ihopsatt av någon stackare på samma fabrik som tillverkar mobiltelefoner.

Även om jag tar Expressens avslöjande reportage tycker jag att deras artikel om arbetsvillkoren hos Qatar Airways är ruggig lösning. Men precis som nämnts tidigare i tråden torde detta inte vara någon nyhet - Qatar och närliggande länder är uppbyggda av utländsk arbetskraft som ofta arbetar under vedervärdiga förhållanden. Jag var nog naiv som inte förstått att detta även gällde inom de femstjärniga flygbolagen.

När jag och min flickvän var i Dubai i höstas berättade en taxichaufför från Pakistan om ett land som förvägrar infödda andra generationens (arbetskrafts)invandrare både uppehållstillstånd och medborgarskap, utnyttjar dem till max för minimalt betalt osv. Han avslutade med att ge oss ett råd - spendera inga pengar i det här landet (Dubai), för det kommer inte de som behöver dem till nytta.

Och jag tror att han har en poäng, trots att många sannolikt kommer att bli arbetslösa och fara illa genom en bojkott i stort och smått är det nog det enda som hjälper för att ge de immigranter som är dessa länders ryggrad en mer dräglig och human tillvaro.

Gällande Qatar Airways så sällar jag mig till skaran som förordar en bojkott till dess att motsatsen om dessa arbetsvillkor bevisas.

När jag och min flickvän var i Dubai i höstas berättade en taxichaufför från Pakistan om ett land som förvägrar infödda andra generationens (arbetskrafts)invandrare både uppehållstillstånd och medborgarskap, utnyttjar dem till max för minimalt betalt osv. Han avslutade med att ge oss ett råd - spendera inga pengar i det här landet (Dubai), för det kommer inte de som behöver dem till nytta.
.
Ett något märkligt råd. Menade han verkligen att han inte hade någon nytta av pengarna ni spenderade på taxiresan??

Min poäng med att ge mig in i diskussionen var att det är lätt att uppröra sig över en artikel i Expressen och raljera bojkott. Men samtidigt så upprörs vi inte speciellt över väldigt mycket annat som vi också påverkas. Jag tycker personligen, som jag sagt innan, att det är okej med en bojkott av Qatar.

Men vi gjør jo det (lar oss opprøre av andre saker). Det er bare det at vi ikke nødvendigvis prater om det i alle tråder, hele tiden.... :)

om man nu tänker så långt, alla gör trots allt inte det så får man väl välja annat bolag/företag.

Tvilar på att folk som köper tex coca cola tänker på alla barn som under usla villkor plockar sockerbetor för att göra just den dryck dom just köpt.

Världen är full av orättvisor och det kommer den fortsätta vara, upp till var och en göra sitt val.
Kanske OT, men det är faktiskt inte speciellt synd om pågarna, och töserna, i Skåne som plockar sockerbetorna. Visst, vädret är inte alltid det bästa i Skåne under hösten. Den gråa militärfilten har lagt sig över landsändan och gör alla dagar gråa och dimmiga. Dock så tror jag att de har avtalsenliga löner, och för det mesta så sitter de i sådana här maskiner: RTEmagicC_IMG_3723_k.JPG.jpg

Det är inte alltid lätt att göra medvetna val ;)...

Toppen