Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dude.... A joke..... It's pretty frikkin' obvious.... :rolleyes:

Forøvrig er det ikke sånn at allergi = allergi. Det finnes flere nivåer av pelsdjursallergi. Men jeg orker ikke kverulere om det, om du har bestemt deg for at all allergi er den samme, så skal du få lov til å tro at det er slik. It's fine by me.
Jag antar att det är detta som var skämtet "Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å blokkere alle flightene man tar hvis man ikke har alvorlig pelsdjursallergi og man flyger realt ofte, men at det finnes folk med fritidsproblemer som ønsker å ødelegge for andre er jo ikke noe nytt i verden :)"

Och vad det gäller att det är skillnad på allergi och allergi så var det precis det jag skrev
"Detta handlar mig veterligen inte om att jävlas med djurägare på något sätt. Är man allergisk och får besvär på något sätt måste man kunna anmäla det oavsett hur svårt allergisk man är. "

Som pälsdjursallergiker så jag mycket tacksam för att möjligheten att "spärra ett helt flyg finns" för det är poängen med att anmäla det. Jag önskar gärna att ickeallergiker avstå från att berömma hur "kli i ögonen" känns. Allergi handlar dessutom oftast om mycket mer än det.
Att leva med allergi är inte alls kul, vilket kan vara värt att ha i åtanke. Jag hade hellre valt motsatsen.

Sen påverkas vi olika av olika djur. Pälsdjur är ganska vitt. Själv är jag mycket känsligare för katt än för hund, men det finns såklart variation även inom respektive ras. Men omöjligt för mig att veta på förhand.

Sen förhindrar inte en allergiker att passagerare medtar djur. Det förhindrar bara att de reser i kabinen, om jag har uppfattat det rätt.

Som pälsdjursallergiker så jag mycket tacksam för att möjligheten att "spärra ett helt flyg finns" för det är poängen med att anmäla det. Jag önskar gärna att ickeallergiker avstå från att berömma hur "kli i ögonen" känns. Allergi handlar dessutom oftast om mycket mer än det.
Att leva med allergi är inte alls kul, vilket kan vara värt att ha i åtanke. Jag hade hellre valt motsatsen.

Sen påverkas vi olika av olika djur. Pälsdjur är ganska vitt. Själv är jag mycket känsligare för katt än för hund, men det finns såklart variation även inom respektive ras. Men omöjligt för mig att veta på förhand.

Sen förhindrar inte en allergiker att passagerare medtar djur. Det förhindrar bara att de reser i kabinen, om jag har uppfattat det rätt.

Jeg er selv allergiker, og har värit helt slått ut med min björkpollenallergi per dags dato. Jeg måtte flykte til Norra Norge nu för helgen fordi inte äns medicin fungerte, mine ögon hovnade opp och jag fikk knappast puste. För du dömmer andra, tänk lite på at vi alla kan ha våre problem bak pc-skjermen.

Du misforstår forøvrig hva jeg sier. Jeg har ingen problemer om at kroniske allergikere sperrer et helt flygplan for peanøtter, shrimps eller det som måtte være. Sjeldent at pälsdjursallergi är en typisk "döden närma" allergi, men at den kan vära problematisk vet jag. Min bästa vän är pälsdjurallergiker. Hon må ta medicin för att være med meg og min hund, men det går helt fint.

Jeg irriterer meg av folk som har "lett" allergi, typ egentlig ikke men innimellom blusser det opp. Om du da åker med flygplan 150 gang i året är det relativt dårlig gjort å skulle blokkere så mange flyvninger når det egentlig ikke har noe kontakt med virkeligheten. Når det egentlig mer handler om at man misliker djur, inte at man har allergi. Forøvrig är de fleste hundraser som man kan ta med inn i kabinen (altså under 8 kilo) typisk hundraser som inte bærer så mycket allergener, eller är 100% "allergy proof".

Som sagt: För vissa funkar det med medicin, för andra så funkar det inte. För vissa är biverkningarna av medcinen som hjälp mindre trevliga.
Men det sagt tänkte inte jag diskutera frågan mer utan njuta av solen istället!

Last edited:
SAS hade enligt senaste årsredovisningen 807 dagliga avgångar. Mycket lågt räknat ger det 240 000 avgångar per år. Om man som pälsdjursallergiker/djurhatare spärrar 150 avgångar bör det inte ha någon större påverkan på djurälskarens möjlighet att flyga med sin kelgris.

Är det bara jag som minns fel, eller var det så att förr, vi talar 20 år tillbaka, då fick man aldrig flyga med djur i kabinen, utan de var hänvisade till lastutrymmet? Har inget minne av djur i kabinen då.

För 20 år sedan fick man väl röka i kabinen, så jag har svårt artar att djur skulle ha varit förbjudna.

Däremot är det relativt ovanligt med djur ombord, så flyger man inte väldigt mycket ser man det troligen aldrig.

Är det bara jag som minns fel, eller var det så att förr, vi talar 20 år tillbaka, då fick man aldrig flyga med djur i kabinen, utan de var hänvisade till lastutrymmet? Har inget minne av djur i kabinen då.
Jag vill minnas att det är som på bussen, de skulle sitta längst bak i kabinen samt att det var något med hur stort djuret fick vara.
Jag kan inte påminna mig om att det någon gång har varit en ledarhund ombord i kabinen, de åker väl i lastutrymmet?
Nu en OT fråga, vad kostar det att ta med en hund i bur som åker i lastutrymmet?

Jag vill minnas att det är som på bussen, de skulle sitta längst bak i kabinen samt att det var något med hur stort djuret fick vara.
Jag kan inte påminna mig om att det någon gång har varit en ledarhund ombord i kabinen, de åker väl i lastutrymmet?
Nu en OT fråga, vad kostar det att ta med en hund i bur som åker i lastutrymmet?
Så var det nog, satt alltid i icke-rökare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen