Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

agehall

Medlem
Jag kan inte påminna mig om att det någon gång har varit en ledarhund ombord i kabinen, de åker väl i lastutrymmet?
Nej. De åker på rad 1. Det finns en mycket frekvent resenär som reser med ledarhund. Han sitter alltid på 1C och hunden på 1A med seatblock. Har själv bara sett honom en gång men det finns en artikel i Scanorama om honom.
 

olo

Medlem
Nej. De åker på rad 1. Det finns en mycket frekvent resenär som reser med ledarhund. Han sitter alltid på 1C och hunden på 1A med seatblock. Har själv bara sett honom en gång men det finns en artikel i Scanorama om honom.
Om det han jag har sprungit på, så brukar han sitta på 1E, i alla fall på OSL-CPH, där vi har mötts ett antal gånger.
 

agehall

Medlem
Om det han jag har sprungit på, så brukar han sitta på 1E, i alla fall på OSL-CPH, där vi har mötts ett antal gånger.
Hmm, kan variera var han måste sitta baserat på flygplanstyp. Jag vet dock att när jag reste med samma flight som honom så fick de stuva om lite för det satt en snubbe på 1B och så fick det inte vara.
 

Stefan62

Medlem
Jag vill minnas att det är som på bussen, de skulle sitta längst bak i kabinen samt att det var något med hur stort djuret fick vara.
Jag kan inte påminna mig om att det någon gång har varit en ledarhund ombord i kabinen, de åker väl i lastutrymmet?
Nu en OT fråga, vad kostar det att ta med en hund i bur som åker i lastutrymmet?
SAS tillåter ledarhund/assistanshund ombord - tyvärr!

Även i PLUS-kabinen!
 

Stefan62

Medlem
Hmm, kan variera var han måste sitta baserat på flygplanstyp. Jag vet dock att när jag reste med samma flight som honom så fick de stuva om lite för det satt en snubbe på 1B och så fick det inte vara.
Var det den flight som vi båda var med på?
Då satt jag på 1C och han på 1B.
 
Hur pass noga hinner man städa ett flygplan på en kort turnaround? Om en hund suttit på "min plats" under planets tidigare flygning, finns det risk att jag som allergiker (hypotetiskt, jag har inga allergier vad jag vet) märker av det?
 

011430121

Medlem
SAS tillåter ledarhund/assistanshund ombord - tyvärr!

Även i PLUS-kabinen!
Är du seriös?
Självklart skall en person med ledarhund/assistanshund ha företräde för dig, den har större handikapp än du. Vill inte förminska pälsallergiker och deras problem.
Litet personligt jag själv var allergisk i min ungdom och är så gammal att jag har gjort lumpen, var allergisk mot de flesta saker som växte, kunde inte gå över en gräsmatta, hamnade efter mönstringen i flygvapnet, rena bingon för mig. Är nu inte lika allergisk längre, tack vare en 5 års kur, men det är en annan historia.
 

Stefan62

Medlem
Är du seriös?
Självklart skall en person med ledarhund/assistanshund ha företräde för dig, den har större handikapp än du. Vill inte förminska pälsallergiker och deras problem.
Litet personligt jag själv var allergisk i min ungdom och är så gammal att jag har gjort lumpen, var allergisk mot de flesta saker som växte, kunde inte gå över en gräsmatta, hamnade efter mönstringen i flygvapnet, rena bingon för mig. Är nu inte lika allergisk längre, tack vare en 5 års kur, men det är en annan historia.
Helt seriös!

Har man speciella behov så menar jag att då ska man anmäla det till flygbolaget så att det kan förberedas och hanteras, t ex att bakre raderna av planet reserveras för assistanshundar etc - det finns såvitt jag vet en speciell avdelning på SAS som hanterar sådant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen