Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt seriös!

Har man speciella behov så menar jag att då ska man anmäla det till flygbolaget så att det kan förberedas och hanteras, t ex att bakre raderna av planet reserveras för assistanshundar etc - det finns såvitt jag vet en speciell avdelning på SAS som hanterar sådant.
De kan väl lika gärna förbereda och hantera detta längst fram i PLUS-kabinen?

Helt seriös!

Har man speciella behov så menar jag att då ska man anmäla det till flygbolaget så att det kan förberedas och hanteras, t ex att bakre raderna av planet reserveras för assistanshundar etc - det finns såvitt jag vet en speciell avdelning på SAS som hanterar sådant.
Det är väl rimligare att de främre delarna av flygplanet används för detta: Dels "kontaminerar" hunden ett betydligt mindre område i planet än om han skulle behöva gå genom hela gången ner till sista raden, dels är det betydligt enklare för en allergiker att flytta sig till sista raden än en blind person.

Jag är själv allergisk, inte mot hundar (men mot katter) men mot mycket i matväg och jag är medveten om hur jobbigt det kan vara. Men tydligen tycker du bara att speciella behov ska flytta på sig om det drabbar dig - när det egentligen är du som har de speciella behoven att inte kunna sitta nära en hund. Du med ditt speciella behov borde anmäla detta och sätta dig längst bak i kabinen, det kan jag hålla med dig om.

Bland annat är jag allergisk mot dumhet. Om vi hamnade bredvid varandra på ett flyg, så är det väl rimligt att jag flyttar på mig, inte att du blir tvingad längst bak i planet?

Last edited:
Var det den flight som vi båda var med på?
Då satt jag på 1C och han på 1B.
Fick inte du flytta till 2C?

Hur pass noga hinner man städa ett flygplan på en kort turnaround? Om en hund suttit på "min plats" under planets tidigare flygning, finns det risk att jag som allergiker (hypotetiskt, jag har inga allergier vad jag vet) märker av det?
Normalt sett ger hundallergi inte samma typ av reaktion som tex nötallergi kan ge. Dvs det skulle kunna ge obehag, men inte mer än så.

Har man grova besvär pga pälsdjur så har man långt mycket större problem än att flyga (det är trots allt något man kan välja att inte göra)! Det finns många platser i samhället där man kanske inte förväntar sig att det regelbundet ska finnas pälsdjur - sjukhus och vårdcentraler tex...

Normalt sett ger hundallergi inte samma typ av reaktion som tex nötallergi kan ge. Dvs det skulle kunna ge obehag, men inte mer än så.
Det går att diskutera vad obehag innebär, men visst är astma ett exempel på obehag. Jag är glad om det inte blir mer än så, som värst.
Jag tycker inte att olika allergiers symtom skall jämföras, för vi reagerar alla olika. Och det beror på mycket annat hur reaktionen blir.
Har man grova besvär pga pälsdjur så har man långt mycket större problem än att flyga (det är trots allt något man kan välja att inte göra)
Det största problemet för pälsdjursallergiker är kollektiva transporter. Att man delar utrymme längre tid på flyg och tåg än på spårvagnen gör det besvärligare.
Att sluta flyga skulle kräva stora uppoffringar. Många här skulle förmodligen inte kunna ha kvar sitt jobb. Jag tycker att det är viktigt att det går att leva med handikapp oavsett vilket det är.

Med det sagt kan man bara kräva sin rätt inom vissa ramar. Har jag inte anmält att jag är allergisk kan jag inte heller ha synpunkter på att det finns djur ombord.

Helt seriös!

Då är det ju mkt enkelt för dig att spärra alla flighter från djur i alla dess former! (Se ovan hur man gör).

Allavrligt nu har detta spårat ut helt !!!!! Natuligtvis kan man inte generalisera vem som har mest problem (pälsdjursallergi kan leda till andningproblem och därigenom mycket svåra konsekvenser. Jag blir rädd när jag ser viss kommentarer
Pälsdjursallergi ?? Pälsdjursallergi ?? Hvorfor skal alting være mit problem. Først jordnødder, pollen, what not. Pälsdjursallergi ?? Only response: Shave off the fur..!!
SAS tillåter ledarhund/assistanshund ombord - tyvärr!

Kan bara säga som gdaily. Jag är allergisk mot dumhet så hoppas jag slipper träffa er.

Ledsen blev fel med citaten. Det är jag som tycker och säger att jag är allergisk mot dumhet och hoppas slippa träffa er.

Det här inlägget är ett utmärkt exempel på sk trolling. Avsikten är att provocera, att framkalla polaritet, inte att förena eller att förstå varandra.

Moderator: Detta inlägg har ändrats då har tagit bort citatet från föregående inlägg.. MVH, Senator

Last edited by a moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen