Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Aurora

Guest
Förlåt Aurora, jag förstår inte om du menar att mitt inlägg är respektlöst eller inte.

Visst ska man få ha sina djur där det är allmänt tillåtet, eller ok som på flyg under vissa omständigheter, men jag tycker fortfarande inte att en person ska maka på sig för att någon ska ta med sig sitt djur på krogen eller till jobbet. Husdjur hör, enligt min mening, inte hemma på dylika ställen.

Nja, jeg mente ikke deg spesifikt. Men jeg synes det er respektløst å ha en nedlatende holdning til mennesker som har med seg sitt husdyr på steder hvor det ikke er oppgitt forbud. Da er husdyr like naturlig som parfyme, peanøtter, mobiltelefoner og det som måtte være. Hvis man har et problem med dem på jobb eller butikken så får man sette opp forbudsskilt :)

Jeg har selv hund og er litt lei av å føle meg uønsket og nærmest skummel. Nå har jeg en stor, svart hund jeg overhodet ikke drar med meg overalt - men om jeg tar den med meg på bussen eller innendørs et sted så føler jeg meg nervøs og ser konstant rundt meg etter noen som evt skulle plages av hunden. Norge er verre på dette enn Sverige, her synes jeg det er så flott tilpasset hundeeiere med hundeparker osv. Men nå ødelegges jo inntrykket mitt bittelitt gjennom forumet her :p he he
 

Nemo

Medlem
Jeg har selv hund og er litt lei av å føle meg uønsket og nærmest skummel. Nå har jeg en stor, svart hund jeg overhodet ikke drar med meg overalt - men om jeg tar den med meg på bussen eller innendørs et sted så føler jeg meg nervøs og ser konstant rundt meg etter noen som evt skulle plages av hunden. Norge er verre på dette enn Sverige, her synes jeg det er så flott tilpasset hundeeiere med hundeparker osv. Men nå ødelegges jo inntrykket mitt bittelitt gjennom forumet her :p he he
Min erfarenhet är att i Norge använder de inte koppel i samma utsträckning som i Sverige, utan låter hundarna gå mer fritt, dock utan att ha pli på hundarna. Eller "svenskebånd" som det lär kallas. Det är en annorlunda attityd till hund i Sverige och det kan förklara din upplevelse av hur andra ser på dig när du har med dig hunden.
 

Bamsefar

Medlem
Att norge verkar gillar hundar syns på bl.a. The Thief nere på Akker Brygge/Tjuvholmen som har "VID" - Very Importent Dog. Det är ett hotel som alltså tillåter husdjur... Så bo inte där om du inte tål pälsdjur....!

Som sagt, SAS Spärrar en flight när man sagt till, enligt den informationen jag har just nu i alla fall. Så det kommer jag testa för min fru nästa gång.

Btw jag är f.d. hundägare, och uppvuxen med hund. Och ägt katter. Jag VET vad som krävs för att hålla dessa små 4-benta krabater under kontroll, och jag anser mig därför ha rätten att säga att den som äger en 4-bent varelse och inte klara av att hålla denna i koppel och i väskan, skall F*N inte äga en 4-bent varelse. DET är respektlöst mot de som inte tål päls.

Ta exemplet som vi råkade ut för: Hundar som sprang löst i kabinen - och de lämnar inget efter sig då eller? Jodå de släpper ju de delar av hyn hela tiden som en allergiker reagerar på. Det är således extremt respektlöst att inte respektera de regler som finns.
 
A

Aurora

Guest
Min erfarenhet är att i Norge använder de inte koppel i samma utsträckning som i Sverige, utan låter hundarna gå mer fritt, dock utan att ha pli på hundarna. Eller "svenskebånd" som det lär kallas. Det är en annorlunda attityd till hund i Sverige och det kan förklara din upplevelse av hur andra ser på dig när du har med dig hunden.

Hehe, jeg synes det er motsatt! :p Men det kommer kanskje litt an på hvor i Norge man er. Jeg synes vi i Norge har båndtvang og greier overalt. Selv har jeg min hund i bånd 24/7, slipper den aldri løs fordi det ikke er noen hundeparker der hvor hunden min bor i Norge.

@Bamsefar - hunder som springer løse i kabinen er jo respektløst gjort av hundeeierene. Det er nå noe med å oppføre seg ombord på fly, litt som voksne menn som ikke klarer å ta enkle tilbakemeldinger om å legge fra seg telefonen sin eller pc'n sin. Grunner vel i manglende autoritetsrespekt.

Men hvis flighten var åpen for alle og hundeeierene hadde booket flybilletten først og ingen allergikere hadde sagt i fra at "jeg kan ikke fly et fly med noen form for allergener i" så er det ikke respektløst gjort av hundeeierne å ha med seg hund. Det er deres rett, faktisk :)
 

Storsteffe

Medlem
Själv har jag växt upp med hunduppfödning och ofta skickades hundar med flyg både på kortare och längre sträckor. Jag har faktiskt inge förståelse alls varför man ska tillåta djur överhuvudtaget i kabinen, de åker bättre och blir betydligt mindre stressade av att åka i en ordentlig bur i lastutrymmet. Ett otyg att ha hund eller annat djur i kabinen med hänsyn till djuret. Så nu vet ni vad som är bäst för hunden/djuret och det sammanfaller turligt nog med det som är bäst för allergikerna :D
 
A

Aurora

Guest
Själv har jag växt upp med hunduppfödning och ofta skickades hundar med flyg både på kortare och längre sträckor. Jag har faktiskt inge förståelse alls varför man ska tillåta djur överhuvudtaget i kabinen, de åker bättre och blir betydligt mindre stressade av att åka i en ordentlig bur i lastutrymmet. Ett otyg att ha hund eller annat djur i kabinen med hänsyn till djuret. Så nu vet ni vad som är bäst för hunden/djuret och det sammanfaller turligt nog med det som är bäst för allergikerna :D

WOW, det var rimelig krasse påstander? Hva er kilden din til disse uttalelsene? Driver du med dyretolkning? :) "Snakker" med dyr? Som med alle levende individer er det individuelle forskjeller. Noen er trygge i bur, andre mistrives i bur, andre mistrives på flyreiser pga skarpe lyder, pga støy over lengre tid, håndtering av buret av fremmede, pga urolige forhold rundt dem o s v.

Pga hunden min er korsbåndsoperert TO ganger har jeg enda ikke fått hunden min med meg hit jeg bor nå, fordi jeg ikke kan sende henne med bur i cargo. Hadde jeg bare kunnet få henne med meg i kabinen hadde det ikke vært noe problem, men hun veier 25kg og er 55cm høy. Så det får vi ikke lov til. Selv om hun er stille, rolig og legger seg bare rett ned på gulvet.... Men nei, det kan hun jo ikke. Og ikke kan hun være i et bur som blir kastet rundt, for da kommer beinet til å knekkes og de 50,000 kronene jeg har brukt på operasjoner er rett i dass.

Neste hund skal jeg utdanne til terapihund (besøkshund på f.eks sykehus, gamlehjem osv), disse får lov å reise i kabinen på fly selv om de er større enn 8 kilo :)
 

Storsteffe

Medlem
I princip tycker jag precis det jag skrivit, klart att det finns undantag. En hund som man tänker resa med lär man att bli trygg i buren, inte svårt alls. Oftast transporterar man sin hund i bilen och då ska den vara i bur och då är det väl tråkigt om den inte är trygg med det.
 
Jag är själv allergisk mot hundar och katter. 2010 var inget bra år då jag tre gånger i följ på long haul hamnade nära djur. Detta trots att jag har i min reseprofil att jag är allergisk. Det flygbolag som sköter det sämst är i min mening Lufthansa, här var jag nära att bli avkastad, då jag lugnt konstaterade att jag kunde få en reaktion om jag inte blev flyttad långt från djuret. Pursern kom efter start och bad om ursäkt för sitt beteende. Oturligt nog var detta på deras Buenos Aires. Några veckor senare hände det på SAS på CPH-NYC. Flög då Economy Flex och personen snett framför var på väg att ta ur djuret ur buren. En flygvärdinna var snabbt framme och på ett väldigt övertygande sätt förklarade att djuren skall vara i buren under HELA flygningen. Jag blev sen flyttade så långt som möjligt från djuret.

Förra året blev det fel i min reseprofil. Så SAS fick reda på att jag var allergisk och således stoppade alla djur på flyget. Samtidigt så fick jag i incheckningen reda på att de hade en notering att jag skulle resa med djur i kabinen. Många skratt från både mig och incheckningspersonalen.

Rent generellt kan jag tycka att många djurägare visar stor förståelse för att det finns allergiska personer. Sen finns det ju sådana som inte tänker längre än till sig själv. Som den kvinna som lät sin hund ligga på sätet på tåget.
 
A

Aurora

Guest
I princip tycker jag precis det jag skrivit, klart att det finns undantag. En hund som man tänker resa med lär man att bli trygg i buren, inte svårt alls. Oftast transporterar man sin hund i bilen och då ska den vara i bur och då är det väl tråkigt om den inte är trygg med det.

Det er i mine øyne en rimelig stor forskjell på å ha bikkja di i bur i bilen vs å ha den i et transportbur i bilen. Ikke bare er lydnivået annerledes, miljøene rundt hunden annerledes, håndteringen annerledes - men burene i seg selv er jo annerledes (man skal absolutt ikke ha hunder i transportbur eller nettingbur i bil, da disse er livsfarlige i en kollisjon. Enten skal man ha spesiallagde bilbur ellers kan man like gjerne la være og ha setebelte på bikkja).

Jeg har hunden i setebelte i baksetet av bilen. Setebeltet er kun der fordi det i Norge er påbudt å sikre all last, og jeg kan få bot hvis hunden er løs i bilen.

Viktigst av alt for meg er håndteringen. Jo større hund man har jo tyngre er det for stuerne å løfte rundt på buret. Buret "smelles" fort i bakken og på baggasjebåndet når det er en stor tung hund. Bærevinkelen kan fort bli 45graders oppover/nedoverbakke hvor hunden "smeller inn i" en av kortveggene på buret. Det finnes ikke transportbur som ikke har en glatt overflate i bunnen av buret, derfor har hundene lett for å "seile rundt" på burgulvet. Beina går alle veier og kan fort skades.
 
Last edited by a moderator:

Bryant

Medlem
Att diskutera med hundägare är som att diskutera med småbarnsföräldrar om deras barn. Det finns väl ingen som anser sig göra fel? ;)

Jag har nästan aldrig mött en hundägare som respekterar att det finns allergiker. Självklart är det den som är allergisk fel. Hunden sätts före allt och alla. Det är klart den ska sitta på säten osv i tåg, bussar, flygplan osv istället för på golvet där den hör hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen