Bra poäng. Amerikanerna med lite pengar reser till Europa hela tiden numeraGlöm inte heller turister i andra riktningen.
Bra poäng. Amerikanerna med lite pengar reser till Europa hela tiden numeraGlöm inte heller turister i andra riktningen.
Det är en bra poäng du har. Jag skulle gissa att Finnairs USA-plan (bortsett från frakt) fylls så här:Vi skriver mycket om att det är omöjligt att förlägga mer långlinjer till Stockholm (västerut) på grund av det geografiska läget. Samtidigt har Finnair tvingats flytta många av sina framgångsrika asiatiska linjer till Nordamerika. Har testat dem flera gånger och det har inte varit någon sämre beläggning och det är en hel del anslutande passagerare från Europa som reser via Helsingfors inklusive Tyskland och Frankrike. Det om något borde vara omöjligt med ovanstående resonemang i tråden.
MEN jag tror att ett bra pris (vilket förvisso medför lägre yield) i Europa och en oftast mycket effektiv flygplats i form av HEL har gjort att många passagerare väljer den vägen i stället för LHR/FRA/CDG... för den totala upplevelsen blir bättre. Hade Arlanda varit en effektiv flygplats när det kommer till byten (i synnerhet då passkontroll är involverad) hade det nog kunnat fungera med långlinjer här också. Men Arlanda ÄR inneffektiv vad avser transfer och passkontroll. Köpenhamn verkar inte sååå mycket bättre men vinner i så fall på geografiskt läge och utbud.
Om man tittar på hur beläggningen var på LAX/HKG när den gick från Stockholm så var Business oftast fyllt till ungefär 50% med folk från UK/Tyskland, SAS hade väldigt konkurrenskraftiga priser där ifrån för Business.Det är en bra poäng du har. Jag skulle gissa att Finnairs USA-plan (bortsett från frakt) fylls så här:
1. Anslutningar från Finland/Skandinavien/Baltikum - blandad betalningsvillighet
2. Anslutningar från Indien - blandad betalningsvillighet
3. Anslutningar från Europa - låg betalningsvillighet
Om man tittar på hur beläggningen var på LAX/HKG när den gick från Stockholm så var Business oftast fyllt till ungefär 50% med folk från UK/Tyskland, SAS hade väldigt konkurrenskraftiga priser där ifrån för Business.
Hände några ggr när jag frekventerade dessa linjer att man väntade på sent inkommande plan från London med 25-30 passagerare skulle med flighten.
Så att folk inte skulle ta omvägen via Stockholm istället för Köpenhamn om de utgår från LHR/FRA/MUC köper jag inte som argument. Nog för att Arlanda har sina utmaningar vid non Schengen transfer, men för majoriteten av resenärerna är det priset som styr, inte om resan tar 14h eller 15h totalt med connections.
Göteborg testades förra året och då hade SAS problem med att fylla en A321…
Ja men om det inte funkar under högsäsong med väldigt rabatterade priser för direktflyg så kommer det nog inte funka framöver.Ja, men det var innan SAS fick ett stort partnernav på JFK och sedan parades GOT-tjänsten ihop med Aalborg-tjänsten.
Jag tvivlar fortfarande på att Göteborg fungerar för SAS eller Delta, men ….
Bra poäng. Amerikanerna med lite pengar reser till Europa hela tiden numera
Om vi missar en förbindelse på Arlanda för interkontinentala resor eller drabbas av oregelbundna operationer på Arlanda, betyder det att vi är mer sannolikt att vara mycket senare att komma fram till vår slutdestination än om vi missar en förbindelse i Köpenhamn. Jag anser inte att det är acceptabelt.Om man tittar på hur beläggningen var på LAX/HKG när den gick från Stockholm så var Business oftast fyllt till ungefär 50% med folk från UK/Tyskland, SAS hade väldigt konkurrenskraftiga priser där ifrån för Business.
Hände några ggr när jag frekventerade dessa linjer att man väntade på sent inkommande plan från London med 25-30 passagerare skulle med flighten.
Så att folk inte skulle ta omvägen via Stockholm istället för Köpenhamn om de utgår från LHR/FRA/MUC köper jag inte som argument. Nog för att Arlanda har sina utmaningar vid non Schengen transfer, men för majoriteten av resenärerna är det priset som styr, inte om resan tar 14h eller 15h totalt med connections.
Delta flyger i princip bara kryssningsturister. En stor andel av sätena hos både dem, United och Air Canada säljs till kryssningsarrangörer som seglar från Stockholm sommartid.