Senaste nytt

Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte? För så räknar vi som är därifrån. Det finns ingen nationsgräns där i mentaliteten. Den är en politisk konstruktion. Folk pendlar till Köpenhamn från Malmö på samma sätt folk i Södertälje pendlar till Stockholm.

Att envisas om att förhålla sig till nationsgränser när man räknar är ett Stockholmspåhitt.

Men det fina är ju att man inte behöver få rätt för att ha rätt. Köpenhamns flygplats skrattar med sina många long haul medan Stockholm har allt svårare att attrahera trafik.
Exakt så. Vi här nere lever i en "region" medans Stockholmare lever i en "stad" med "kranskommunerna" utanför.

Exakt så. Vi här nere lever i en "region" medans Stockholmare lever i en "stad" med "kranskommunerna" utanför.
Öh? Förutom skatteprocenten så bryr sig ingen om du bor i Solna, Sumpan, Stockholm, Botkyrka, Södertälje eller var än. Vissa av dessa är närmare ”city” än stora delar av Stockholms stad själv är. ”Stockholmsregionen” som mentalitet innefattar minst allt dit SL når, i runda slängor.

Så kanske vi bör infinna i oss att folk har totala feluppfattningar om andra människors uppfattning om sina hemregioner?

Inte? För så räknar vi som är därifrån. Det finns ingen nationsgräns där i mentaliteten. Den är en politisk konstruktion. Folk pendlar till Köpenhamn från Malmö på samma sätt folk i Södertälje pendlar till Stockholm.

Att envisas om att förhålla sig till nationsgränser när man räknar är ett Stockholmspåhitt.

Men det fina är ju att man inte behöver få rätt för att ha rätt. Köpenhamns flygplats skrattar med sina många long haul medan Stockholm har allt svårare att attrahera trafik.
Varken jag eller statistiken bryr sig om hur någon i Malmö eller Stockholm räknar.

Om vi tar bort SAS långdistansflygningar från Köpenhamn (som Cristoffer för övrigt räknade ner dagarna till innan han trodde SAS skulle gå i konkurs), vad är då kvar som skiljer sig från Arlanda? Jo, det är en linje med Air India och en linje med Singapore Airlines, båda linjer som Arlanda också hade men som togs bort under pandemin. Snart har Arlanda även en linje till HND med ANA. Att Köpenhamn har ett större utbud av SAS långdistansflygningar beror enbart på SAS strategi och har inget att göra med Köpenhamn som 'storstad.'

Om du och Cristoffer hade bestämt statistiken så hade Luxemburgs storstadsområde tredubblats.

Varken jag eller statistiken bryr sig om hur någon i Malmö eller Stockholm räknar.

Om vi tar bort SAS långdistansflygningar från Köpenhamn (som Cristoffer för övrigt räknade ner dagarna till innan han trodde SAS skulle gå i konkurs), vad är då kvar som skiljer sig från Arlanda? Jo, det är en linje med Air India och en linje med Singapore Airlines, båda linjer som Arlanda också hade men som togs bort under pandemin. Snart har Arlanda även en linje till HND med ANA. Att Köpenhamn har ett större utbud av SAS långdistansflygningar beror enbart på SAS strategi och har inget att göra med Köpenhamn som 'storstad.'

Om du och Cristoffer hade bestämt statistiken så hade Luxemburgs storstadsområde tredubblats.
Ingen är gladare än jag att jag hade fel om konkursen, det erkänner jag glatt! Tänkte göra ett kul inlägg om det efter min första flight med SAS efter avslutad rekonstruktion men har inte flugit något alls sen 1 sep.

Men den saken har inget att göra med det faktum att CPH är en mer attraktiv flygplats för SAS och de nya ägarna, än ARN.

Öresundsregionen känns som ett mer använt begrepp än Stockholmsregionen, inget mer med det.

Öresundsregionen känns som ett mer använt begrepp än Stockholmsregionen, inget mer med det.
Det beror nog på var man bor.
Har väldigt sällan använt ordet öresundsregionen, däremot har jag använt mälardalen som benämning av region runt Stockholm flertalet gånger.

Att ni boende i södra Sverige använder det begreppet mer än något som rör Stockholm är inte så konstigt i sig och vice versa.

Det beror nog på var man bor.
Har väldigt sällan använt ordet öresundsregionen, däremot har jag använt mälardalen som benämning av region runt Stockholm flertalet gånger.

Att ni boende i södra Sverige använder det begreppet mer än något som rör Stockholm är inte så konstigt i sig och vice versa.
Så är det säkert. Men ni har ingen "Stockholmsregionen-filmjölk"
5b7b7bedd70dc5912558ccfa2252fd2c.jpg

Har inte off-topic diskussionen pågått för långt nu eller vad har regionsbenämningar med SAS nya långlinje? Börjar likna ett pajkastarkalas men så fungerar det ju, Vissa kastar paj på allt som rör Stockholm, vissa kastar paj på Malmö och vissa kastar paj på allt som rör sig. Föreslår en pajkastartråd där det är helt ok att lufta sina åsikter om vad som ingår i vilken storstadsregion, område, land etc. eller om man allmänt ogillar människor från en viss region eller kännar för att lufta sina sterotyper. Tråden hade inte blivit långvarig men många hade nog känts sig bättre efteråt att verkligen få skriva vad man tycker på ett internetforum.

Mina SAS-resor över Atlanten med ursprung i Stockholm med CPH-US-flyg är vanligtvis mycket billigare än att påbörja resor i CPH med CPH-US-flyg. Och så flyger jag ofta upp till Stockholm och flyger tillbaka till CPH på SAS.

Och så även om jag har fler långvariga skandinaviska förbindelser med Öresundsregionen än med Stockholmsregionen, föredrar jag att ha mina biljetter med Stockholm som ursprungsflygplats på mina SAS transatlantiska biljetter till USA och tillbaka till Skandinavien.

On my commutes between Copenhagen and Skane, I encounter Tull searches at Hyllie and sometimes also passport control there. I have never encountered Tull on my trips from Sodertalje to Stockholm. So it’s not the same to commute even in terms of just my experiences this year and last year with doing so. [I don’t commute to or from Sodertalje, but I am on the stretch to Stockholm often — although not anywhere near as often as Malmo- Copenhagen.]

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen