Senaste nytt

Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår inte varför diskussionen om ARN/CPH alltid ska vara så svartvit? Att CPH är, och kommer att vara, huvudsakliga navet råder det väl inga som helst tvivel om. Men det utesluter väl inte att det skulle kunna vara ett bra marknadsmässigt beslut att förbättra ARN's förbindelse med framförallt Nordamerika? Är väl ingen människa vid sina sinnes fulla bruk som förespråkar eller tror på att ha två long haul nav inom Skandinavien?

Under sommaren kryssningssäsong, en hel del kryssningsfartyg passagerare. Men under andra tider på året är demografin annorlunda. Det finns många kryssningspassagerare under högsommarens cruisingsäsong när det kommer till USA-flygen till Köpenhamn och Stockholm, men det verkar som om minst en fjärdedel av passagerarna på mina flyg vid dessa tidpunkter är individer som inte har några planer på att ta en kryssning.
Jag instämmer. Påståendet att nordamerikanska bolag mest flyger kryssningsresenärer till Skandimavien har jag hört förr och det stämmer helt enkelt inte. Det finns inte ens några kryssningar att ansluta till/från under en betydande del av den period som t.ex. Delta och United flyger till Stockholm. De gånger jag flugit med Delta eller United är vidare andelen svenskar hyfsat stor, vilket jag tror fler har observerat. Precis som amerikaner flyger med SAS flyger skandinaver med amerikanska bolag.

Last edited:
Ja, men det var innan SAS fick ett stort partnernav på JFK och sedan parades GOT-tjänsten ihop med Aalborg-tjänsten.

Jag tvivlar fortfarande på att Göteborg fungerar för SAS eller Delta, men ….
Fast den gick till Newark där sas hade ett stort partnernav. United är större på Newark än vad Delta är på jfk. Så partner situationen har snarare blivit sämre.

Jag instämmer. Påståendet att nordamerikanska bolag mest flyger kryssningsresenärer till Skandimavien har jag hört förr och det stämmer helt enkelt inte. Det finns inte ens några kryssningar att ansluta till/från under en betydande del av den period som t.ex. Delta och United flyger till Stockholm. De gånger jag flugit med Delta eller United är vidare andelen svenskar hyfsat stor, vilket jag tror fler har observerat. Precis som amerikaner flyger med SAS flyger skandinaver med amerikanska bolag.
Båda sidor tar dessutom betalt för Home advantage. Under star alliance tiden var det åtminstone ofta billigare att flyga united ARN-ewr-arn än det var att flyga sas, samtidigt som det var betydligt billigare att flyga sas ewr-arn-ewr. Trots att båda var direkt. Man kan ta ner betalt i de städer där kan är ett household name.

Båda sidor tar dessutom betalt för Home advantage. Under star alliance tiden var det åtminstone ofta billigare att flyga united ARN-ewr-arn än det var att flyga sas, samtidigt som det var betydligt billigare att flyga sas ewr-arn-ewr. Trots att båda var direkt. Man kan ta ner betalt i de städer där kan är ett household name.

There is indeed usually a home carrier premium of some sort. And yet it’s also true that it has long been cheaper during peak summer vacation periods to fly Delta/AirFrance/KLM or SAS from Scandinavia to the US and back to Scandinavia than to fly US-Scandinavia-US on Delta/AirFrance/KLM or SAS. What I pay in economy class for last minute summer flights on Scandinavia-originating round trips to the US is usually less than half the price of what US-originating round trips to Scandinavia are at that time for the very same flights even when booked many months in advance. Regardless of whether it is the US airlines or SAS, it has been this way for at least the last 15 years.

"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.

Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "

--------------
Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.
Nordens största stad är Köpenhamn

• Gilla
Reactions: JAW
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen