Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

• Thread starter Thread starter Lynx
  • Start date Start date
Hachans skrev:Jag vet inte hur många gånger SAS ska beskriva att de ser CPH som sin huvudsakliga hubb och ARN/OSL som regionala hubbar. Det är en uttalad strategi, inte något som görs för att göra Stockholmare sura.Klicka för att utvidga...
Självklart gör dom det och det ska ju naturligtvis danska staten se till att dom har. Hade arbetstillfällen och stolthet över den danska investeringen hamnat i Stockholm fanns det naturligtvis ingen anledning för den danska staten att investera när övriga norden kastade in handsken. Så jag är varken förvånad eller sur och ett regnigt Seattle är inget jag gråter över.

Vi svenskar får glädjas åt alla framgångsrika gröna investeringar som vi valt att göra istället för en skitig flygbranch...

1ClassJocke skrev:Självklart gör dom det och det ska ju naturligtvis danska staten se till att dom har. Hade arbetstillfällen och stolthet över den danska investeringen hamnat i Stockholm fanns det naturligtvis ingen anledning för den danska staten att investera när övriga norden kastade in handsken. Så jag är varken förvånad eller sur och ett regnigt Seattle är inget jag gråter över.Vi svenskar får glädjas åt alla framgångsrika gröna investeringar som vi valt att göra istället för en skitig flygbranch...Klicka för att utvidga...
Den stora skillnaden mellan CPH och Arlanda är till sist ändå geografin. Alla transfer pax från länder söder om DK. Skall de inte till Asien så vill de definitivt inte via Sthlm. Resten är detaljer.

1ClassJocke skrev:Självklart gör dom det och det ska ju naturligtvis danska staten se till att dom har. Hade arbetstillfällen och stolthet över den danska investeringen hamnat i Stockholm fanns det naturligtvis ingen anledning för den danska staten att investera när övriga norden kastade in handsken. Så jag är varken förvånad eller sur och ett regnigt Seattle är inget jag gråter över.Vi svenskar får glädjas åt alla framgångsrika gröna investeringar som vi valt att göra istället för en skitig flygbranch...Klicka för att utvidga...
Nämn en framgångsrik grön investering som inte är subventionerad eller var du ironisk?

Johan Hbg skrev:Den stora skillnaden mellan CPH och Arlanda är till sist ändå geografin. Alla transfer pax från länder söder om DK. Skall de inte till Asien så vill de definitivt inte via Sthlm. Resten är detaljer.Klicka för att utvidga...
Det är ju dock närmre till många destinationer i USA från Stockholm än från Köpenhamn. Om de måste flyga 1,5h till CPH eller 2h till Stockholm lär inte ändra den kalkylen.

palmen skrev:Det är ju dock närmre till många destinationer i USA från Stockholm än från Köpenhamn. Om de måste flyga 1,5h till CPH eller 2h till Stockholm lär inte ändra den kalkylen.Klicka för att utvidga...
Geografisk relevansskillnad för marknaderna för flygpassagerartjänster inkluderar också var fler människor finns och handels- och befolkningsfaktorer. Stockholm ligger i ett geografiskt underläge gentemot Köpenhamn i det avseendet. Stockholm är mer likt Helsingfors genom att vara i den globala periferin än det är som Amsterdam, Paris, Köpenhamn eller Zürich. Varken Köpenhamn eller Stockholm har en chans att bli vad Istanbul, Dubai och Doha är – på grund av geografiska skillnader som inkluderar handel och befolkningssiffror.

Så rykter om en ny linje i sommer, og flightnummeret tilsier langdistanse: /S

20240917_232235-jpg.157216

Finns det någon som har koll på flottan och varifrån kapaciteten kommer? Måste man skära ner någon annan linje?

imartin skrev:PM från SAS angående expandering på CPH. Vet inte om det står något nytt i dethttps://news.cision.com/sas/r/sas-is-building-a-global-hub-in-scandinavia,c4038489Klicka för att utvidga...
"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.

Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "

--------------

Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.

1ClassJocke skrev:"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "--------------Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.Klicka för att utvidga...

Nu skrev du fel. Det är 70 rutter från Arlanda och 60 från Oslo därmed är Arlanda större. Däremot är det 5 fler avgångar i frekvens från Oslo dagligen. Detta har enbart att göra med att norrmännen flyger ner inrikes än vi svenskar gör.

Stockholm är vackert på alla sätt och jag älskar staden, men störst region i Skandinavien är Öresundsregionen med 4 miljoner invånare så inget konstigt att SAS satsar mer där i nuläget. Lägg även till den svaga svenska kronan jämfört med köpstarka danskar med den valutan så förstår jag att Köpenhamn får flera avgångar just nu.

1ClassJocke skrev:Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.Klicka för att utvidga...
Från flygperspektiv är det logiskt med Norges behov av inrikesflyg. I Sverige är det lättare att ta sig runt på land.

B79 skrev:Ja, inom några år kommer Arlanda bara ha inrikesflyg och anslutningsflyg till Köpenhamn kvarKlicka för att utvidga...
Det finns fortfarande långdistanstrafik från Arlanda till NYC-området, Bangkok, Dubai, Doha och Addis Abeba. Bara inte alla på SAS.

Det som nämns i förbifarten är linjen till Madrid. Äntligen. Kanske finns det hopp om anslutningar till AirEuropa och AeroMexicos linjer.

guwonder skrev:Det finns fortfarande långdistanstrafik från Arlanda till NYC-området, Bangkok, Dubai, Doha och Addis Abeba. Bara inte alla på SAS.Klicka för att utvidga...
Samt Tokyo (snart när ANA drar igång).

Och man får hoppas att några SkyTeam bolag (t.ex. Korean Air, Vietnam Airlines eller Garuda) ser potential i att trafikera Arlanda, iom att det finns många (nyblivna) SkyTeam resenärer i Sverige genom EB, och ändå hyfsad många anslutningsförbindelser.

Tobbe.O skrev:Nu skrev du fel. Det är 70 rutter från Arlanda och 60 från Oslo därmed är Arlanda större. Däremot är det 5 fler avgångar i frekvens från Oslo dagligen. Detta har enbart att göra med att norrmännen flyger ner inrikes än vi svenskar gör.Stockholm är vackert på alla sätt och jag älskar staden, men störst region i Skandinavien är Öresundsregionen med 4 miljoner invånare så inget konstigt att SAS satsar mer där i nuläget. Lägg även till den svaga svenska kronan jämfört med köpstarka danskar med den valutan så förstår jag att Köpenhamn får flera avgångar just nu.Klicka för att utvidga...
Ja du Tobbe! Det bor faktiskt 4 miljoner i mälardalsregionens pendlingsområde! Öresundsregionen är inte ett pendlingsområde för ingen pendlar Lolland-Blekinge. Bara Skåne-Själland är det. Men tack för dina trevliga och kunniga inlägg om SAS.

1ClassJocke skrev:"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "--------------Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.Klicka för att utvidga...
Det är nog inte helt klart hur fördelningen OSLO/ARLANDA ser ut tror jag. Borde bli mer på ARN efter att Sas tar över från Bra. Och konkurensen blir även mindre i Norge när Widerøe går in i Norwegian vilket skapar möjlighet för fler inrikes avgångar där för Sas.

Back