Senaste nytt

Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varken jag eller statistiken bryr sig om hur någon i Malmö eller Stockholm räknar.

Om vi tar bort SAS långdistansflygningar från Köpenhamn (som Cristoffer för övrigt räknade ner dagarna till innan han trodde SAS skulle gå i konkurs), vad är då kvar som skiljer sig från Arlanda? Jo, det är en linje med Air India och en linje med Singapore Airlines,
och Air Canada till Montreal, utöver den till Toronto parallellt med SAS. (enl Flightradar24)

Delta flyger dessutom parallellt med SAS till JFK. (enl. Flightradar24)

För övrigt så går det inte att resonera som du gör att det högre antalet långdistanslinjer från Kastrup beror på SAS strategi. Möjligen om man med strategi menar att tjäna pengar, men annars så funkar det dåligt. Det står ju flygbolagen fritt att välja varifrån man vill flyga. Varför väljer då inte fler att flyga till/från Stockholm? Ingen av de linjer från Arlanda som SAS avslutat har ju tagits upp av någon annan. Varför är det så om nu linjen varit lönsam?

En hypotetisk fråga, om SAS hade valt att avsluta sina långdistanslinjer från Kastrup, tror du då inte att ett flertal av dessa faktiskt hade plockats upp av andra?
 
och Air Canada till Montreal, utöver den till Toronto parallellt med SAS. (enl Flightradar24)

Delta flyger dessutom parallellt med SAS till JFK. (enl. Flightradar24)

För övrigt så går det inte att resonera som du gör att det högre antalet långdistanslinjer från Kastrup beror på SAS strategi. Möjligen om man med strategi menar att tjäna pengar, men annars så funkar det dåligt. Det står ju flygbolagen fritt att välja varifrån man vill flyga. Varför väljer då inte fler att flyga till/från Stockholm? Ingen av de linjer från Arlanda som SAS avslutat har ju tagits upp av någon annan. Varför är det så om nu linjen varit lönsam?

En hypotetisk fråga, om SAS hade valt att avsluta sina långdistanslinjer från Kastrup, tror du då inte att ett flertal av dessa faktiskt hade plockats upp av andra?
Inte helt säkert. SAS är beroende av transfertrafiken på Kastrup och om någon ny aktör tex United vill etablera fler linjer på CPH så blir dom också beroende på transferpax. Både Stockholm och Öresundsregionen är för litet för att hålla igång alla SAS linjer utan att dom behöver flyga in pax för att få lönsamhet.

Som det är nu så skulle Arlanda behöva ytterligare en linje till USA till någon Deltahub.
 
och Air Canada till Montreal, utöver den till Toronto parallellt med SAS. (enl Flightradar24)

Delta flyger dessutom parallellt med SAS till JFK. (enl. Flightradar24)

För övrigt så går det inte att resonera som du gör att det högre antalet långdistanslinjer från Kastrup beror på SAS strategi. Möjligen om man med strategi menar att tjäna pengar, men annars så funkar det dåligt. Det står ju flygbolagen fritt att välja varifrån man vill flyga. Varför väljer då inte fler att flyga till/från Stockholm? Ingen av de linjer från Arlanda som SAS avslutat har ju tagits upp av någon annan. Varför är det så om nu linjen varit lönsam?

En hypotetisk fråga, om SAS hade valt att avsluta sina långdistanslinjer från Kastrup, tror du då inte att ett flertal av dessa faktiskt hade plockats upp av andra?

Vissa, ja. Andra, kanske säsongsmässigt. Andra, inte alls på ganska länge.

När SAS avbröt CPH-SEA för över ett decennium sedan var det ingen annan som gjorde det. När ett flygbolag stänger en rutt är det vanligtvis ett tecken på att rutten inte är ekonomiskt lönsam.
 
och Air Canada till Montreal, utöver den till Toronto parallellt med SAS. (enl Flightradar24)

Delta flyger dessutom parallellt med SAS till JFK. (enl. Flightradar24)

För övrigt så går det inte att resonera som du gör att det högre antalet långdistanslinjer från Kastrup beror på SAS strategi. Möjligen om man med strategi menar att tjäna pengar, men annars så funkar det dåligt. Det står ju flygbolagen fritt att välja varifrån man vill flyga. Varför väljer då inte fler att flyga till/från Stockholm? Ingen av de linjer från Arlanda som SAS avslutat har ju tagits upp av någon annan. Varför är det så om nu linjen varit lönsam?

En hypotetisk fråga, om SAS hade valt att avsluta sina långdistanslinjer från Kastrup, tror du då inte att ett flertal av dessa faktiskt hade plockats upp av andra?
Montreal är säsongslinje på CPH och var säsongslinje i ARN också. Delta är säsongslinje på både CPH och ARN (Vidare finns också United från ARN under säsong som saknas från CPH). Om SAS inte hade sina långlinjer på CPH hade dessa inte "ätits upp" av andra aktörer utan man hade blivit hänvisad till AMS/FRA/CDG/LHR.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen