Senaste nytt

Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.
PM från SAS angående expandering på CPH. Vet inte om det står något nytt i det https://news.cision.com/sas/r/sas-is-building-a-global-hub-in-scandinavia,c4038489
"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.


Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "

--------------
Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.
 
"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.


Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "

--------------
Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.

Nu skrev du fel. Det är 70 rutter från Arlanda och 60 från Oslo därmed är Arlanda större. Däremot är det 5 fler avgångar i frekvens från Oslo dagligen. Detta har enbart att göra med att norrmännen flyger ner inrikes än vi svenskar gör.

Stockholm är vackert på alla sätt och jag älskar staden, men störst region i Skandinavien är Öresundsregionen med 4 miljoner invånare så inget konstigt att SAS satsar mer där i nuläget. Lägg även till den svaga svenska kronan jämfört med köpstarka danskar med den valutan så förstår jag att Köpenhamn får flera avgångar just nu.
 
Det finns fortfarande långdistanstrafik från Arlanda till NYC-området, Bangkok, Dubai, Doha och Addis Abeba. Bara inte alla på SAS.
Samt Tokyo (snart när ANA drar igång).

Och man får hoppas att några SkyTeam bolag (t.ex. Korean Air, Vietnam Airlines eller Garuda) ser potential i att trafikera Arlanda, iom att det finns många (nyblivna) SkyTeam resenärer i Sverige genom EB, och ändå hyfsad många anslutningsförbindelser.
 
Last edited:
Nu skrev du fel. Det är 70 rutter från Arlanda och 60 från Oslo därmed är Arlanda större. Däremot är det 5 fler avgångar i frekvens från Oslo dagligen. Detta har enbart att göra med att norrmännen flyger ner inrikes än vi svenskar gör.

Stockholm är vackert på alla sätt och jag älskar staden, men störst region i Skandinavien är Öresundsregionen med 4 miljoner invånare så inget konstigt att SAS satsar mer där i nuläget. Lägg även till den svaga svenska kronan jämfört med köpstarka danskar med den valutan så förstår jag att Köpenhamn får flera avgångar just nu.
Ja du Tobbe! Det bor faktiskt 4 miljoner i mälardalsregionens pendlingsområde! Öresundsregionen är inte ett pendlingsområde för ingen pendlar Lolland-Blekinge. Bara Skåne-Själland är det. Men tack för dina trevliga och kunniga inlägg om SAS.
 
"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.


Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "

--------------
Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.
Det är nog inte helt klart hur fördelningen OSLO/ARLANDA ser ut tror jag. Borde bli mer på ARN efter att Sas tar över från Bra. Och konkurensen blir även mindre i Norge när Widerøe går in i Norwegian vilket skapar möjlighet för fler inrikes avgångar där för Sas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen