Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

  • Thread starter Thread starter Lynx
  • Start date Start date
Hachans skrev:Inte? För så räknar vi som är därifrån. Det finns ingen nationsgräns där i mentaliteten. Den är en politisk konstruktion. Folk pendlar till Köpenhamn från Malmö på samma sätt folk i Södertälje pendlar till Stockholm.Att envisas om att förhålla sig till nationsgränser när man räknar är ett Stockholmspåhitt.Men det fina är ju att man inte behöver få rätt för att ha rätt. Köpenhamns flygplats skrattar med sina många long haul medan Stockholm har allt svårare att attrahera trafik.Klicka för att utvidga...
Exakt så. Vi här nere lever i en "region" medans Stockholmare lever i en "stad" med "kranskommunerna" utanför.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Exakt så. Vi här nere lever i en "region" medans Stockholmare lever i en "stad" med "kranskommunerna" utanför.Klicka för att utvidga...
Öh? Förutom skatteprocenten så bryr sig ingen om du bor i Solna, Sumpan, Stockholm, Botkyrka, Södertälje eller var än. Vissa av dessa är närmare ”city” än stora delar av Stockholms stad själv är. ”Stockholmsregionen” som mentalitet innefattar minst allt dit SL når, i runda slängor.



Så kanske vi bör infinna i oss att folk har totala feluppfattningar om andra människors uppfattning om sina hemregioner?
 
Cristoffer Cedergren skrev:Exakt så. Vi här nere lever i en "region" medans Stockholmare lever i en "stad" med "kranskommunerna" utanför.Klicka för att utvidga...
Vilka vi? Du menar folk med svenskt pass och postnummer som börjar med 2 antar jag. Har du någonsin hört en dansk eller besökare prata om vår region på det sättet?
 
Hachans skrev:Inte? För så räknar vi som är därifrån. Det finns ingen nationsgräns där i mentaliteten. Den är en politisk konstruktion. Folk pendlar till Köpenhamn från Malmö på samma sätt folk i Södertälje pendlar till Stockholm.Att envisas om att förhålla sig till nationsgränser när man räknar är ett Stockholmspåhitt.Men det fina är ju att man inte behöver få rätt för att ha rätt. Köpenhamns flygplats skrattar med sina många long haul medan Stockholm har allt svårare att attrahera trafik.Klicka för att utvidga...
Varken jag eller statistiken bryr sig om hur någon i Malmö eller Stockholm räknar.



Om vi tar bort SAS långdistansflygningar från Köpenhamn (som Cristoffer för övrigt räknade ner dagarna till innan han trodde SAS skulle gå i konkurs), vad är då kvar som skiljer sig från Arlanda? Jo, det är en linje med Air India och en linje med Singapore Airlines, båda linjer som Arlanda också hade men som togs bort under pandemin. Snart har Arlanda även en linje till HND med ANA. Att Köpenhamn har ett större utbud av SAS långdistansflygningar beror enbart på SAS strategi och har inget att göra med Köpenhamn som 'storstad.'



Om du och Cristoffer hade bestämt statistiken så hade Luxemburgs storstadsområde tredubblats.
 
Flyer722 skrev:Varken jag eller statistiken bryr sig om hur någon i Malmö eller Stockholm räknar.Om vi tar bort SAS långdistansflygningar från Köpenhamn (som Cristoffer för övrigt räknade ner dagarna till innan han trodde SAS skulle gå i konkurs), vad är då kvar som skiljer sig från Arlanda? Jo, det är en linje med Air India och en linje med Singapore Airlines, båda linjer som Arlanda också hade men som togs bort under pandemin. Snart har Arlanda även en linje till HND med ANA. Att Köpenhamn har ett större utbud av SAS långdistansflygningar beror enbart på SAS strategi och har inget att göra med Köpenhamn som 'storstad.'Om du och Cristoffer hade bestämt statistiken så hade Luxemburgs storstadsområde tredubblats.Klicka för att utvidga...
Ingen är gladare än jag att jag hade fel om konkursen, det erkänner jag glatt! Tänkte göra ett kul inlägg om det efter min första flight med SAS efter avslutad rekonstruktion men har inte flugit något alls sen 1 sep.



Men den saken har inget att göra med det faktum att CPH är en mer attraktiv flygplats för SAS och de nya ägarna, än ARN.



Öresundsregionen känns som ett mer använt begrepp än Stockholmsregionen, inget mer med det.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Öresundsregionen känns som ett mer använt begrepp än Stockholmsregionen, inget mer med det.Klicka för att utvidga...
Det beror nog på var man bor.

Har väldigt sällan använt ordet öresundsregionen, däremot har jag använt mälardalen som benämning av region runt Stockholm flertalet gånger.



Att ni boende i södra Sverige använder det begreppet mer än något som rör Stockholm är inte så konstigt i sig och vice versa.
 
palmen skrev:Det beror nog på var man bor.Har väldigt sällan använt ordet öresundsregionen, däremot har jag använt mälardalen som benämning av region runt Stockholm flertalet gånger.Att ni boende i södra Sverige använder det begreppet mer än något som rör Stockholm är inte så konstigt i sig och vice versa.Klicka för att utvidga...
Så är det säkert. Men ni har ingen "Stockholmsregionen-filmjölk" //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png

//uploads.tapatalk-cdn.com/20240924/5b7b7bedd70dc5912558ccfa2252fd2c.jpg
 
Har inte off-topic diskussionen pågått för långt nu eller vad har regionsbenämningar med SAS nya långlinje? Börjar likna ett pajkastarkalas men så fungerar det ju, Vissa kastar paj på allt som rör Stockholm, vissa kastar paj på Malmö och vissa kastar paj på allt som rör sig. Föreslår en pajkastartråd där det är helt ok att lufta sina åsikter om vad som ingår i vilken storstadsregion, område, land etc. eller om man allmänt ogillar människor från en viss region eller kännar för att lufta sina sterotyper. Tråden hade inte blivit långvarig men många hade nog känts sig bättre efteråt att verkligen få skriva vad man tycker på ett internetforum.
 
Hachans skrev:Inte? För så räknar vi som är därifrån. Det finns ingen nationsgräns där i mentaliteten. Den är en politisk konstruktion. Folk pendlar till Köpenhamn från Malmö på samma sätt folk i Södertälje pendlar till Stockholm.Att envisas om att förhålla sig till nationsgränser när man räknar är ett Stockholmspåhitt.Men det fina är ju att man inte behöver få rätt för att ha rätt. Köpenhamns flygplats skrattar med sina många long haul medan Stockholm har allt svårare att attrahera trafik.Klicka för att utvidga...


Mina SAS-resor över Atlanten med ursprung i Stockholm med CPH-US-flyg är vanligtvis mycket billigare än att påbörja resor i CPH med CPH-US-flyg. Och så flyger jag ofta upp till Stockholm och flyger tillbaka till CPH på SAS.



Och så även om jag har fler långvariga skandinaviska förbindelser med Öresundsregionen än med Stockholmsregionen, föredrar jag att ha mina biljetter med Stockholm som ursprungsflygplats på mina SAS transatlantiska biljetter till USA och tillbaka till Skandinavien.



On my commutes between Copenhagen and Skane, I encounter Tull searches at Hyllie and sometimes also passport control there. I have never encountered Tull on my trips from Sodertalje to Stockholm. So it’s not the same to commute even in terms of just my experiences this year and last year with doing so. [I don’t commute to or from Sodertalje, but I am on the stretch to Stockholm often — although not anywhere near as often as Malmo- Copenhagen.]
 
Flyer722 skrev:Varken jag eller statistiken bryr sig om hur någon i Malmö eller Stockholm räknar.Om vi tar bort SAS långdistansflygningar från Köpenhamn (som Cristoffer för övrigt räknade ner dagarna till innan han trodde SAS skulle gå i konkurs), vad är då kvar som skiljer sig från Arlanda? Jo, det är en linje med Air India och en linje med Singapore Airlines,Klicka för att utvidga...
och Air Canada till Montreal, utöver den till Toronto parallellt med SAS. (enl Flightradar24)



Delta flyger dessutom parallellt med SAS till JFK. (enl. Flightradar24)



För övrigt så går det inte att resonera som du gör att det högre antalet långdistanslinjer från Kastrup beror på SAS strategi. Möjligen om man med strategi menar att tjäna pengar, men annars så funkar det dåligt. Det står ju flygbolagen fritt att välja varifrån man vill flyga. Varför väljer då inte fler att flyga till/från Stockholm? Ingen av de linjer från Arlanda som SAS avslutat har ju tagits upp av någon annan. Varför är det så om nu linjen varit lönsam?



En hypotetisk fråga, om SAS hade valt att avsluta sina långdistanslinjer från Kastrup, tror du då inte att ett flertal av dessa faktiskt hade plockats upp av andra?
 
ResenärenLars skrev:och Air Canada till Montreal, utöver den till Toronto parallellt med SAS. (enl Flightradar24)Delta flyger dessutom parallellt med SAS till JFK. (enl. Flightradar24)För övrigt så går det inte att resonera som du gör att det högre antalet långdistanslinjer från Kastrup beror på SAS strategi. Möjligen om man med strategi menar att tjäna pengar, men annars så funkar det dåligt. Det står ju flygbolagen fritt att välja varifrån man vill flyga. Varför väljer då inte fler att flyga till/från Stockholm? Ingen av de linjer från Arlanda som SAS avslutat har ju tagits upp av någon annan. Varför är det så om nu linjen varit lönsam?En hypotetisk fråga, om SAS hade valt att avsluta sina långdistanslinjer från Kastrup, tror du då inte att ett flertal av dessa faktiskt hade plockats upp av andra?Klicka för att utvidga...
Inte helt säkert. SAS är beroende av transfertrafiken på Kastrup och om någon ny aktör tex United vill etablera fler linjer på CPH så blir dom också beroende på transferpax. Både Stockholm och Öresundsregionen är för litet för att hålla igång alla SAS linjer utan att dom behöver flyga in pax för att få lönsamhet.



Som det är nu så skulle Arlanda behöva ytterligare en linje till USA till någon Deltahub.
 
ResenärenLars skrev:och Air Canada till Montreal, utöver den till Toronto parallellt med SAS. (enl Flightradar24)Delta flyger dessutom parallellt med SAS till JFK. (enl. Flightradar24)För övrigt så går det inte att resonera som du gör att det högre antalet långdistanslinjer från Kastrup beror på SAS strategi. Möjligen om man med strategi menar att tjäna pengar, men annars så funkar det dåligt. Det står ju flygbolagen fritt att välja varifrån man vill flyga. Varför väljer då inte fler att flyga till/från Stockholm? Ingen av de linjer från Arlanda som SAS avslutat har ju tagits upp av någon annan. Varför är det så om nu linjen varit lönsam?En hypotetisk fråga, om SAS hade valt att avsluta sina långdistanslinjer från Kastrup, tror du då inte att ett flertal av dessa faktiskt hade plockats upp av andra?Klicka för att utvidga...


Vissa, ja. Andra, kanske säsongsmässigt. Andra, inte alls på ganska länge.



När SAS avbröt CPH-SEA för över ett decennium sedan var det ingen annan som gjorde det. När ett flygbolag stänger en rutt är det vanligtvis ett tecken på att rutten inte är ekonomiskt lönsam.
 
ResenärenLars skrev:och Air Canada till Montreal, utöver den till Toronto parallellt med SAS. (enl Flightradar24)Delta flyger dessutom parallellt med SAS till JFK. (enl. Flightradar24)För övrigt så går det inte att resonera som du gör att det högre antalet långdistanslinjer från Kastrup beror på SAS strategi. Möjligen om man med strategi menar att tjäna pengar, men annars så funkar det dåligt. Det står ju flygbolagen fritt att välja varifrån man vill flyga. Varför väljer då inte fler att flyga till/från Stockholm? Ingen av de linjer från Arlanda som SAS avslutat har ju tagits upp av någon annan. Varför är det så om nu linjen varit lönsam?En hypotetisk fråga, om SAS hade valt att avsluta sina långdistanslinjer från Kastrup, tror du då inte att ett flertal av dessa faktiskt hade plockats upp av andra?Klicka för att utvidga...
Montreal är säsongslinje på CPH och var säsongslinje i ARN också. Delta är säsongslinje på både CPH och ARN (Vidare finns också United från ARN under säsong som saknas från CPH). Om SAS inte hade sina långlinjer på CPH hade dessa inte "ätits upp" av andra aktörer utan man hade blivit hänvisad till AMS/FRA/CDG/LHR.
 
Vi låser denna tråden, vilken linje det blir som öppnas är klart, Seattle startar 21 maj.

Övriga diskussioner hänvisas till lämplig tråd för aktuellt ämne.



/Moderator
 
Back
Top