Senaste nytt

NextJet i konkurs

Valley

Medlem
Du har helt rätt.
Bra exempel är detta med Storuman.
Skyways till Gunnarn funkade bra även prismässigt samt EB poäng. De försvann och kommunen försökte förgäves driva flyget vidare med något suspekt estniskt (?) fraktbolag. Misslyckades varvid Gunnarn stängdes. Man startade flygtaxi till Lycksele 10 mil bort. Dyrt flyg och dålig tidtabell medförde att detta projekt lades ned ganska omgående.
Tåg då?. Jodå Inlandsbanan, en mycket trevlig turistjärnväg under några sommarmånader. (Rekommenderas)
Återstår ta bilen ned till Umeå 26 mil (enkel). En resa med älgar, renar och annat otyg på vägen.Vintertid hamna bakom en timmerlångtradare med snörök mil efter mil samt ishalka närmare kusten.
Återkommer med jämförelsen inlandsflyg i Norge. Varför fungerar det år efter år att ta sig från Oslo till t.ex. Bodö, Narvik (Hagesund) osv medan det blir mest strul ta sig till norrländska inlandsorterna.

Norge har väl duktiga subventioner.
 
Ja kan ett bolag som Air Berlin konka så är jag inte översakad att Nextjet konkade,verkar som att det inte går å ha flygbolag i Sverige
 

seat56f

Medlem
Livereferat av första 10 min:

Arvidsjaur/Gällivare drevs tidigare "kommersiellt", måste enligt EU-regler upphandlas och det startar direkt, prel. trafikstart 15 sept.

Hemavan/Vilhelmina/Lycksele var redan upphandlad trafik, där inleds nu nödförfarande där operatörer som kan/ska lösa närmsta 7 månaderna söks. Sätts igång så fort som möjligt, samtidigt startas upphandling för långsiktig lösning som ovan.

Man tittar även på regionala trafiklösningar som transport till närliggande flygplatser med buss eller avropsstyrd taxi, framför allt för att lösa Arvidsjaur/Gällivare över sommaren.

Avtalet med Nextjets konkursbo är avslutat för att kunna påbörja de andra åtgärderna (så länge avtalet fanns kvar så låser det nödförfarandet), därför inte aktuellt att låta konkursförvaltaren driva vidare.

Edit: uppdaterat lite efter PKn.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Oj. Var snabba ryck med BRA.
Får vi hoppas det går i lås. Annars är nog risken att lilla Karlstad Flygplats får slå ihop för gott.
 

Hachans

Medlem
Jag är nyfiken på hur detta påverkar Arlandas terminal 3 också? Vad finns det för trafik kvar där nu?
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan förstå om Karlstad hänger löst, många städer i Sverige som skulle avundas flera direkttåg om dagen till hela tre storstäder på vardera mindre än 3 timmar.
 
Toppen