Senaste nytt

NextJet i konkurs

gdaily

Medlem
Det är en irrelevant kommentar i sammanhanget. Flygbolagen slänger in dessa argument hela tiden. Minns när Norwegian använde sig av samma knep när de stängde den viktiga rutten Karlstad-Alicante. Fullständigt faktabefriad. Domedagen är nära.
Jag tror nog att 60 kr på en redan konkurrensutsatt sträcka (tågkonkurrens) som Karlstad-Sthlm har betydelse för vad folk väljer (annars hade skatten inte haft någon nytta och kunde lika gärna vara ännu högre) vilket gör att underlaget minskar ännu mer, vilket gör att det blir ännu mer oattraktivt att köra flyg den sträckan. Det var ju liksom själva idén med flygskatten, att folk skulle flyga mindre. Men det är en diskussion som passar bättre i flygskattstråden.
 

Agö

Medlem
Jag tror nog att 60 kr på en redan konkurrensutsatt sträcka (tågkonkurrens) som Karlstad-Sthlm har betydelse för vad folk väljer (annars hade skatten inte haft någon nytta och kunde lika gärna vara ännu högre) vilket gör att underlaget minskar ännu mer, vilket gör att det blir ännu mer oattraktivt att köra flyg den sträckan. Det var ju liksom själva idén med flygskatten, att folk skulle flyga mindre. Men det är en diskussion som passar bättre i flygskattstråden.
Men du såg ju ovan att vi talar om 16 pax per rörelse och detta innan flygskatten. På en kommersiell linje? Jag förstår att de inte får ihop business case. Sedan kan man naturligtvis lägga till skyhöga arbetsgivaravgifter i Sverige, svindyr parkering på Karlstad Airport, flygskatt och andra pålagor från Gud. Faktum kvarstår dock att en sådan här linje används av för få människor för att vara berättigad.
 

NyfikenGrau

Medlem
Situationen med Karlstad flygplats blir mer intressant ju mer jag tittar på den - jag har inte kunnat hitta någon annan stad med så snabba och täta tågkommunikationer till Stockholm som trots detta har flygförbindelse med Stockholm kvar längre. Förmodligen har det att göra med det relativt långa avståndet fågelvägen, så att flyget har hängt kvar för att man "tror" det behövs. Fågelvägen (och för den delen bilvägen) ligger stan på ett avstånd från Stockholm jämförbart med Jönköping, men tågmässigt snarare med Linköping, varifrån ingen skulle starta flyg till Stockholm nu för tiden. Till detta kommer att man har nära även till Göteborg och Oslo.

Jag hade kunnat förstå kommunens sponsring av flygplatsen om tågförbindelserna varit usla (kommer själv från sydöstra Sverige med glesa sunktåg långt från stambanor..) men Karlstad har ju exceptionellt bra tågförbindelser med svenska mått, så varför subventionera flygplatsen alls?
 

Agö

Medlem
Situationen med Karlstad flygplats blir mer intressant ju mer jag tittar på den - jag har inte kunnat hitta någon annan stad med så snabba och täta tågkommunikationer till Stockholm som trots detta har flygförbindelse med Stockholm kvar längre.
Det man kan tänka sig är Sundsvall. Lite längre avstånd och tidsåtgång, ca. 3h30, men fyra snabbtåg per dag. Precis på brytgränsen enligt min mening. Flygplatsen i Sundsvall är ju också en bit från citykärnan.
 

Jönsson

Medlem
Det man kan tänka sig är Sundsvall. Lite längre avstånd och tidsåtgång, ca. 3h30, men fyra snabbtåg per dag. Precis på brytgränsen enligt min mening. Flygplatsen i Sundsvall är ju också en bit från citykärnan.
Är det inte bara drygt 20 minuter till Sundsvall från flygplatsen? Hur som helst så ligger nog Sundsvall som du säger precis på gränsen för att det ska vara försvarbart med flyg till Stockholm.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det man kan tänka sig är Sundsvall. Lite längre avstånd och tidsåtgång, ca. 3h30, men fyra snabbtåg per dag. Precis på brytgränsen enligt min mening. Flygplatsen i Sundsvall är ju också en bit från citykärnan.

Fast det tycker jag är stor skillnad mot Karlstad, som har flera tåg om dagen på mindre än 2h30, vilket gör mer än 2 timmars tidsskillnad totalt om man åker tor över dagen för ett möte. Sundsvalls tågförbindelser till Stockholm är snarare jämförbara med Jönköpings. Men jag håller med om att brytpunkten ligger där nånstans. Karlstad är dock inte ens i närheten av den här brytpunkten.

Tillägg: En stad med exakt på minuten jämförbara tågtider till Stockholm som Karlstad har, vore Borlänge. Gick väl någon Jetstream 32 till terminal 3 tills för några år sedan, men den är borta nu.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Är det inte bara drygt 20 minuter till Sundsvall från flygplatsen?
Precis, 20 minuter i bil tycker jag är "en bit från citykärnan", haha. Dubbla avståndet jämfört med Umeå och Luleå.

Sundsvalls tågförbindelser till Stockholm är snarare jämförbara med Jönköpings.
Med den väsentliga skillnaden att Jönköping endast har ett direkttåg/snabbtåg per dag till Stockholm. Byte är inte trevligt. Det är ju också tydligt att Sundsvall Airport har tappat ordentliga volymer passagerare sedan mitten av 00-talet.

Hur som helst, det är lätt att se varför inrikesflyget i Karlstad är på väg att försvinna.
 

Valley

Medlem
Jag jobbar i Stockholm och bor i Karlstad, årskort på SJ och precis som du skriver. No-brainer, alla tar tåget som fungerar mycket bra.
Flyget när det gick var dyrt dyrt och dyrt, lägg sen på Flygtaxi eller bil och sen Arlanda Express. Gissar en t o r kostade runt 4-4500:-
Tåget 1500-2000:- och samma tid. Även om jag skulle flyga vidare inom Sverige vilket jag gör så tog jag tåget tilo Stockholm, kunde inte motivera priset på Karlstad flyget.

Gjorde en liten rundsväng i höstas.
Flyg till Stockholm. 1.500,- tror jag det kostade.
Flyg till Oslo-Economy. 400,- + en 150,- in till stan.
Tåg hem till Karlstad 1:a klass. 300,-

Och för ett par veckor sedan. För en gångs skull.
Tåg t&r Stockholm 1:a klass. 800,-

Men. När jag i början av 2000-talet var i luften väldigt mycket. Då låg biljetterna på bortåt 6 papp till olika ställen i Sverige.
Och jag har för mig att SAS var dyrare då än Nextjet var.
 

Valley

Medlem
Har för mig att morgonflighten till Stockholm och kvällsflighten tillbaka är mer än välfyllda.
Medan den som gick strax efter 9 nästan alltid är tom.
Fast, var likadant på SAS tid.

Annars är vår flygplats ett kapitel för sig.
Och inte ens en journalist har lyckats få ut material om de så kallade marknadsundersökningarna som sägs ligga till grund för besluten.
Dessutom önskar man nu förlänga banan, för det kommer ju rädda allt :(
 

JoelG

Medlem
Det man kan tänka sig är Sundsvall. Lite längre avstånd och tidsåtgång, ca. 3h30, men fyra snabbtåg per dag. Precis på brytgränsen enligt min mening. Flygplatsen i Sundsvall är ju också en bit från citykärnan.

8 st snabbtåg i varje riktning men då det är en del banarbete så kan det vara trafikstopp mellan typ kl 9-15. Stockholm - Göteborg är en annan sträcka som har liknande avstånd.

Däremot kanske Gällivare, Lycksele och/eller något annat de svåråtkomliga ställena i Norrlands inland kan komma på tal för statligt stöd, men det är nog det.
Kan tycka att åtminstone Gällivare kommun skriker om världens undergång lite i onödan. De har 1,5 timmar till Kiruna Flygplats (SAS + Norwegian). Det är jobbigare men inte omöjligt
 
Toppen