Senaste nytt

NextJet i konkurs

Vi kan glömma BRA.
Såg just att de dragit sig ur. Man anser inte det finns lönsamhet på sikt.

Blir julkort från Preem i framtiden också

Karlstad Airport hade 45865 inrikespassagerare (ankommande och avgående) under hela 2017 fördelat över vad som bör vara ca. 2700 starter och landningar. Om allt härrör från Stockholmslinjen ger det typ 16 pax per rörelse. Fullt förståeligt att det inte fungerar eller att man tvingas till till ordentliga priser för att gå runt.

Totalt hade flygplatsen ca. 89000 pax under 2017. Att jämföra med 291000 år 2000.

Skulle jag vara skattebetalare i Karlstad skulle jag rösta för omedelbar nedläggning.

Vad har orsakat minskningen från 291 till 89? Avfolkning?
Nej då, Karlstad har växt sedan 2000. Det är väl snarare bättre och fler tågavgångar om man endast ska till Stockholm, och fler som tar bilen. Karlstad-Arlanda tar väl 50 minuter med flyg + transport till och från flygplats, väntetid osv. Tåget tar 2h20 minuter centralt till centralt. En no-brainer (om nu tågen fungerar på sträckan...). Dessutom finns det ju en reguljär utrikesavgång till Frankfurt.

upload_2018-5-18_22-38-44.png

Intressant att se utvecklingen för inrikesflyg...Under 1970 års nivå nu.
upload_2018-5-18_22-35-48.png

Karlstad-Arlanda tar väl 50 minuter med flyg + transport till och från flygplats, väntetid osv. Tåget tar 2h20 minuter centralt till centralt. En no-brainer (om nu tågen fungerar på sträckan...). Dessutom finns det ju en reguljär utrikesavgång till Frankfurt.
Jag jobbar i Stockholm och bor i Karlstad, årskort på SJ och precis som du skriver. No-brainer, alla tar tåget som fungerar mycket bra.
Flyget när det gick var dyrt dyrt och dyrt, lägg sen på Flygtaxi eller bil och sen Arlanda Express. Gissar en t o r kostade runt 4-4500:-
Tåget 1500-2000:- och samma tid. Även om jag skulle flyga vidare inom Sverige vilket jag gör så tog jag tåget tilo Stockholm, kunde inte motivera priset på Karlstad flyget.

Flygbolaget BRA säger nej till Karlstad | SVT Nyheter
Notera speciellt:
– Flygskatten som kom den 1:a april gör det inte heller lättare.
Miljöpartiet har fått som de vill alltså...
Haha, köper du vad ett flygbolag säger hur som helst? Se istället på statistiken för inrikesflyg på linjen Karlstad-Stockholm och fundera på hur man får ihop ett business case med 16 pax per avgång. Lägg till hur BRA Flygs flotta ser ut jämfört med Nextjets.

Nej, du - detta håller inte alls.

Flygbolaget BRA säger nej till Karlstad | SVT Nyheter
Notera speciellt:
– Flygskatten som kom den 1:a april gör det inte heller lättare.
Miljöpartiet har fått som de vill alltså...
Haha, köper du vad ett flygbolag säger hur som helst? Se istället på statistiken för inrikesflyg på linjen Karlstad-Stockholm och fundera på hur man får ihop ett business case med 16 pax per avgång. Lägg till hur BRA Flygs flotta ser ut jämfört med Nextjets.

Nej, du - detta håller inte alls.
Så, ska man tolka dig att flygskatten gör det lättare?

Toppen