ulagun skrev:Du har helt rätt.Bra exempel är detta med Storuman.Skyways till Gunnarn funkade bra även prismässigt samt EB poäng. De försvann och kommunen försökte förgäves driva flyget vidare med något suspekt estniskt (?) fraktbolag. Misslyckades varvid Gunnarn stängdes. Man startade flygtaxi till Lycksele 10 mil bort. Dyrt flyg och dålig tidtabell medförde att detta projekt lades ned ganska omgående.Tåg då?. Jodå Inlandsbanan, en mycket trevlig turistjärnväg under några sommarmånader. (Rekommenderas)Återstår ta bilen ned till Umeå 26 mil (enkel). En resa med älgar, renar och annat otyg på vägen.Vintertid hamna bakom en timmerlångtradare med snörök mil efter mil samt ishalka närmare kusten.Återkommer med jämförelsen inlandsflyg i Norge. Varför fungerar det år efter år att ta sig från Oslo till t.ex. Bodö, Narvik (Hagesund) osv medan det blir mest strul ta sig till norrländska inlandsorterna.Klicka för att utvidga...
Var det i nwt jag läste att BRA säger att dom inte får ihop kalkylen på Karlstad?Valley skrev:Oj. Var snabba ryck med BRA.Får vi hoppas det går i lås. Annars är nog risken att lilla Karlstad Flygplats får slå ihop för gott.Klicka för att utvidga...
Flygbolaget BRA säger nej till Karlstad | SVT NyheterNotRyan skrev:Var det i nwt jag läste att BRA säger att dom inte får ihop kalkylen på Karlstad?Klicka för att utvidga...
Nej då, Karlstad har växt sedan 2000. Det är väl snarare bättre och fler tågavgångar om man endast ska till Stockholm, och fler som tar bilen. Karlstad-Arlanda tar väl 50 minuter med flyg + transport till och från flygplats, väntetid osv. Tåget tar 2h20 minuter centralt till centralt. En no-brainer (om nu tågen fungerar på sträckan...). Dessutom finns det ju en reguljär utrikesavgång till Frankfurt.Canadien skrev:Vad har orsakat minskningen från 291 till 89? Avfolkning?Klicka för att utvidga...
Jag jobbar i Stockholm och bor i Karlstad, årskort på SJ och precis som du skriver. No-brainer, alla tar tåget som fungerar mycket bra.Agö skrev:Karlstad-Arlanda tar väl 50 minuter med flyg + transport till och från flygplats, väntetid osv. Tåget tar 2h20 minuter centralt till centralt. En no-brainer (om nu tågen fungerar på sträckan...). Dessutom finns det ju en reguljär utrikesavgång till Frankfurt.Klicka för att utvidga...
Haha, köper du vad ett flygbolag säger hur som helst? Se istället på statistiken för inrikesflyg på linjen Karlstad-Stockholm och fundera på hur man får ihop ett business case med 16 pax per avgång. Lägg till hur BRA Flygs flotta ser ut jämfört med Nextjets.gdaily skrev:Flygbolaget BRA säger nej till Karlstad | SVT NyheterNotera speciellt:– Flygskatten som kom den 1:a april gör det inte heller lättare.Miljöpartiet har fått som de vill alltså...Klicka för att utvidga...
Intressant. Den enda gång jag tittat på att flyga till Karlstad (jag skulle till Sunne i tjänsten) låg priset på 7000 kronor i Go och 9000 i Plus t/r Köpenhamn.jonten skrev:Gissar en t o r kostade runt 4-4500:-Klicka för att utvidga...
gdaily skrev:Flygbolaget BRA säger nej till Karlstad | SVT NyheterNotera speciellt:– Flygskatten som kom den 1:a april gör det inte heller lättare.Miljöpartiet har fått som de vill alltså...Klicka för att utvidga...
Så, ska man tolka dig att flygskatten gör det lättare?Agö skrev:Haha, köper du vad ett flygbolag säger hur som helst? Se istället på statistiken för inrikesflyg på linjen Karlstad-Stockholm och fundera på hur man får ihop ett business case med 16 pax per avgång. Lägg till hur BRA Flygs flotta ser ut jämfört med Nextjets.Nej, du - detta håller inte alls.Klicka för att utvidga...
Det är en irrelevant kommentar i sammanhanget. Flygbolagen slänger in dessa argument hela tiden. Minns när Norwegian använde sig av samma knep när de stängde den viktiga rutten Karlstad-Alicante. Fullständigt faktabefriad. Domedagen är nära.gdaily skrev:Så, ska man tolka dig att flygskatten gör det lättare?Klicka för att utvidga...