Senaste nytt

NextJet i konkurs

8 st snabbtåg i varje riktning men då det är en del banarbete så kan det vara trafikstopp mellan typ kl 9-15. Stockholm - Göteborg är en annan sträcka som har liknande avstånd.

Stockholm-Göteborg är ju också på håret att det är lönt, åtminstone om man har Centrala Stockholm/Göteborg som målpunkt. Har man inte det utan reser tex mellan Uppsala och Borås finns en del tid att vinna.

8 st snabbtåg i varje riktning men då det är en del banarbete så kan det vara trafikstopp mellan typ kl 9-15. Stockholm - Göteborg är en annan sträcka som har liknande avstånd.
Wow. Så många? Kikade bara på måndag från Sundsvall och då var det fem direktavgångar med snabbtåg.

Wow. Så många? Kikade bara på måndag från Sundsvall och då var det fem direktavgångar med snabbtåg.

Det verkar vara något just nästa vecka som gör att avgångarna mitt på dagen är inställda. Så här ser det ut en random veckodag längre fram. Det finns en avgång till med nattåg samt snabbtåg som inte kom med på skärmdumpen.

8381bda5047936fa71ed073edab61d3a.jpg

Det verkar vara något just nästa vecka som gör att avgångarna mitt på dagen är inställda. Så här ser det ut en random veckodag längre fram. Det finns en avgång till med nattåg samt snabbtåg som inte kom med på skärmdumpen.

8381bda5047936fa71ed073edab61d3a.jpg
Cool. Ja, jag kan inte se att inrikesflyget kommer att överleva där heller på sikt. En kvarts miljon inrikespax (ankommande/avgående) under 2017 även om man verkar hålla en stabil nivå de senaste tio åren.

upload_2018-5-19_17-8-37.png

Nej, får de bara upp tillförlitligheten på tåget så kommer/borde knappast flyget överleva där på sikt. Eller egentligen ens idag.

Det som är intressant i sammanhanget är ju var folk har sin start och slutpunkt. Hur många som har Stockholm som destination jämte hur många som bara byter där.

Tillägg: En stad med exakt på minuten jämförbara tågtider till Stockholm som Karlstad har, vore Borlänge. Gick väl någon Jetstream 32 till terminal 3 tills för några år sedan, men den är borta nu.
Enda argumentet för ett flyg från Karlstad som jag kan se är att man ska till Arlanda och sedan vidare ut i världen, och då vill hamna på Arlanda och inte Sthlm. Borlängetågen har ju fördelen att stanna vid Arlanda, så där är det (ännu) omöjligare att hitta argument.

Kan tycka att åtminstone Gällivare kommun skriker om världens undergång lite i onödan. De har 1,5 timmar till Kiruna Flygplats (SAS + Norwegian). Det är jobbigare men inte omöjligt

1,5 timmar är väl ungefär vad det tar från södra stor-Stockholm till Arlanda?

Stämmer är banarbetestider norr om Gävle fram till och med nationaldagsveckan. Tittar du på 11 juni eller senare så är det lite fler

Det man kan tänka sig är Sundsvall. Lite längre avstånd och tidsåtgång, ca. 3h30, men fyra snabbtåg per dag. Precis på brytgränsen enligt min mening. Flygplatsen i Sundsvall är ju också en bit från citykärnan.
Det är Ostkustbanan norr om Gävle som inte tillåter höga hastigheter, vill minnas att den delen skall upprustas och korta restiden mellan Sundsvall och Stockholm med ca 15 minuter
I mitten av 00 talet flög jag från Sundsvall minst en gång i veckan och det var på morgonen som jag flög, vissa mornar hade SAS 3 avgångar till Arlanda, ”minst” 50 % av passagerarna var Telia personal som skulle ner Stockholm.

Toppen