Ser dock en viss svart humor i "För Ålands vidkommande ställer konkursen även till det för Sjöfartens dag nästa torsdag"
Nextjet i konkurs, kris för Åland | Ålands Sjöfart
Ser dock en viss svart humor i "För Ålands vidkommande ställer konkursen även till det för Sjöfartens dag nästa torsdag"
Ja, give or take, betydligt fler än två dagliga flygningar á 40 personer i alla fall.Hur många dagliga färjeavgångar finns det mellan Stockholm och Åland? Typ 10?
Sen att tiderna inte är de bästa är väl en annan sak![]()
OT I den här tråden men får mig och tänka på att Telia beräknades spara 12 miljoner SEK per år i taxi kostnader från Arlanda när dem för knappt 2 år sedan flyttade från Farsta till Solna. Sanslös summa ändå!”minst” 50 % av passagerarna var Telia personal som skulle ner Stockholm.
Enda argumentet för ett flyg från Karlstad som jag kan se är att man ska till Arlanda och sedan vidare ut i världen, och då vill hamna på Arlanda och inte Sthlm. Borlängetågen har ju fördelen att stanna vid Arlanda, så där är det (ännu) omöjligare att hitta argument.
Sanslöst, om man har de kostnaderna, varför köper man inte in två minibussar och anställer tre chaffisar? Betalar tillbaka sig på ett kvartalOT I den här tråden men får mig och tänka på att Telia beräknades spara 12 miljoner SEK per år i taxi kostnader från Arlanda när dem för knappt 2 år sedan flyttade från Farsta till Solna. Sanslös summa ändå!
Borde ju i teorin fungerea förutsatt att många av de som flög NextJet till Stockholm faktiskt skulle vidare ut i världen söderut. Skulle de till Skandinavien (inkl connection inrikes) så är det ju inte direkt effektivt med byte i Frankfurt.För att återgå till just Karlstad och effekter av avsaknad av inrikesflyg.
Tänk om de företag som idag använder linjen för att ta sig ut i stora stygga världen, via Arlanda, nu känner sig manade att börja boka via Frankfurt.
Kan bli ett klart trevligt lyft för den linjen. Tänk att få sådant underlag att man skippar mellanlandning i Jönköping.
Det känns väl rätt tveksamt. Det krävs väl att typ alla passagerare från Stockholmlinjen helt plötsligt ville till Frankfurt, vilket i sig är osannolikt.Eller om man får drömma. Ökningen dit bli så stor att BMI kanske kan få lite konkurrens. Inte med någon direkt glädje jag åker BMI.
Gardemoen ligger ju norr om Oslo så jag är tämligen säker på att de inte passerar förbi där.De lär väl dock passera via Lilleström som är lite närmre Gardemoen.Det är ju lite synd att inte spåren som tågen från Karlstad till Oslo går på passerar Gardemoen. Väl? Annars borde det ju kunnat bli ett ganska effektivt alternativ.