Senaste nytt

NextJet i konkurs

Gardemoen ligger ju norr om Oslo så jag är tämligen säker på att de inte passerar förbi där.De lär väl dock passera via Lilleström som är lite närmre Gardemoen.
Precis min poäng. Om det hade gått direkt så man kunde ta det utan byte hade det varit ett riktigt bra alternativ. Om man måste byta så blir det väl ungefär likvärdigt med att byta I Stockholm.
 
Just det där med att kunna ta tåget direkt till flygplatsen gör att det blir ett vettigt alternativ. Jag tar ibland tåget från Göteborg till Kastrup istället för att flyga från Göteborg. Förutsatt att det inte finns direktflyg från Göteborg då, vilket det sällan gör.

Synd att inte flygbolagen gör som Lufthansa och säljer tåganslutningar med flightnr. SAS/SJ körde ju med det förut, men antar att det blev för dyrt för SJ med alla försenade tåg.

Hade det funnits tåg direkt till OSL så hade det också kunnat vara ett bra alternativ.
 
Borde ju i teorin fungerea förutsatt att många av de som flög NextJet till Stockholm faktiskt skulle vidare ut i världen söderut. Skulle de till Skandinavien (inkl connection inrikes) så är det ju inte direkt effektivt med byte i Frankfurt.

Det är ju lite synd att inte spåren som tågen från Karlstad till Oslo går på passerar Gardemoen. Väl? Annars borde det ju kunnat bli ett ganska effektivt alternativ.


Det känns väl rätt tveksamt. Det krävs väl att typ alla passagerare från Stockholmlinjen helt plötsligt ville till Frankfurt, vilket i sig är osannolikt.

Men visst, drömma får man ju alltid! :)


Hel rätt om SJ och Gardermoen. Inga tåg från Karlstad dit inte.
Och som du skriver, extra problem när man skall norrut inom Sverige och i viss mån österut. Finland definitivt. Vet också en del som åkte med Finnair till Asien.
Annars blir det egen bil, taxi, tåg eller flygbuss som är alternativet.

Får väl se hur närmaste tiden artar sig. Och vilket alternativ som kommer användas
 
Mariehamn kommer igång igen, från Ålandstindningen (bakom paywall)

”Avtalet om flygtrafik mellan Mariehamn och Arlanda överförs till ny part.

Landskapsregeringen har idag beslutat samtycka till att det befintliga avtalet för flygtrafik Mariehamn-Arlanda överförs på Danish Air Transport A/S och Goldcup, under namnändring till Air Scandic, med oförändrade rättigheter och skyldigheter.

Avtalet överförs från och med 1.6.2018 med planerad trafikstart 11.6.2018.”

Även konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson bekräftar nyheten i ett pressmeddelande:

”Nextjet AB:s och Nextjet Sverige AB:s konkursbon har ingått avtal om försäljning av flygverksamheten till ett svenskt bolag som ägs av den norska Olsen Gruppen AS. Olsen Gruppen tillträder rörelsen i slutet av denna vecka och planerar att återuppta verksamheten i början av juni. Under en inledande period kommer flygtrafiken Mariehamn-Stockholm att vara prioriterad och hanteras genom underleverantörer. Därefter kommer vissa andra av Nextjets linjer att återupptas.

Köparkoncernen är en finansiellt stark verksamhet med förmåga att kapitalisera upp verksamheten i den utsträckning som behövs för verksamheten. Olsen Gruppen är huvudsakligen verksam inom fiskerinäringen i Norge.

-"Vi är glada att vi hittat en köpare till verksamheten och att trafiken Mariehamn-Stockholm kan återupptas inom kort", säger Nextjets konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson på Advokatfirman Lindahl.”

Infrastrukturminister Mika Nordberg (MSÅ) är nöjd:

- Jag tror det här är det snabbaste sättet att få i gång flygtrafiken, och vad marknaden säger har Danish Air Transport ett gott rykte.

Några detaljer kring de praktiska arrangemangen har ministern inte i nuläget.

- Det får vi återkomma till.

Det är inte uteslutet att den nya operatören även flyger den kommersiella linjen Mariehamn-Åbo, men den frågan är öppen än så länge, säger Mika Nordberg.
 
Det måste väl ändå glädja de som vill att marknaden helt ska styra utbudet. En skattepost mindre på kontot. Att det sedan drabbar glesbygden är av underordnad betydelsen.
Riktig hitte-på-linje. När man ska "främja besöksnäringen" ringer varningsklockorna.
 
Toppen