Senaste nytt

NextJet i konkurs

Hur många dagliga färjeavgångar finns det mellan Stockholm och Åland? Typ 10?
Sen att tiderna inte är de bästa är väl en annan sak :p
Ja, give or take, betydligt fler än två dagliga flygningar á 40 personer i alla fall.
Rosella *2 från Kappelskär, Eckerö *2 från Grisslehamn, minst tre Siljaline från Värtahamnen (till Åbo, Helsingfors och Tallinn), minst 4 Vikingline från Slussen, och så min favorit Birka från Slussen.
Att ta sig till Åland är jätteenkelt med endera Birka eller Cinderella. kl 18:00 efter jobbet i Sthlm, sover på båten och går av 08:00 dagen efter, jag åker den sträckan en gång i månaden typ i jobbändamål. Problemet är att ta sig hem igen, Rosella 2h och 90 minuters buss är inte så skoj, alternativet Amorella 14:25 från Åland landar vid Slussen 19:00 vilket passar mig bra men är så tråkig nu när man åkt den ett bra tag. För mig var kombinationen Cinderella/Birka dit och flyg hem väldigt bra.

Enda argumentet för ett flyg från Karlstad som jag kan se är att man ska till Arlanda och sedan vidare ut i världen, och då vill hamna på Arlanda och inte Sthlm. Borlängetågen har ju fördelen att stanna vid Arlanda, så där är det (ännu) omöjligare att hitta argument.

Jag som hade sett fram mot att kunna flyga till mina möten på Arlanda. Ca 5 stycken/år. Hade varit perfekt med 09.20 flighten och så hem dagen efter på EM.
Nog bara att inse att jag inte kommer ifrån bilåkandet.

OT I den här tråden men får mig och tänka på att Telia beräknades spara 12 miljoner SEK per år i taxi kostnader från Arlanda när dem för knappt 2 år sedan flyttade från Farsta till Solna. Sanslös summa ändå!
Sanslöst, om man har de kostnaderna, varför köper man inte in två minibussar och anställer tre chaffisar? Betalar tillbaka sig på ett kvartal

Hela denna diskussion angående tåg förutsätter att de går och någorlunda i tid.
För oss boende i Skåne är det mer regel än undantag med förseningar och inställda tåg.
Har själv suttit i timmar i Eslöv på väg till möte i Göteborg. Kom fram lagom till mötets avslutande.
Hur många gånger har jag tillsammans med flera andra inte fått jaga fatt i en taxi till Kastrup pga tågstrul.
Eller som det stod på ett plakat under Lundakarnevalen igår.
"Tågen kan inte bli sena, för de lämnar aldrig stationen"

För att fortsätta OT
Om Telia i genomsnitt betalade 1.000,-/resa skulle man alltså haft ca 33 - Taxiresor till eller från Arlanda varje dag. Antalet låter väl inte som någon helt orealistiskt. Men priset. För det uppdraget startar jag själv en Taxifirma.

För att återgå till just Karlstad och effekter av avsaknad av inrikesflyg.
Tänk om de företag som idag använder linjen för att ta sig ut i stora stygga världen, via Arlanda, nu känner sig manade att börja boka via Frankfurt.
Kan bli ett klart trevligt lyft för den linjen. Tänk att få sådant underlag att man skippar mellanlandning i Jönköping.

Eller om man får drömma. Ökningen dit bli så stor att BMI kanske kan få lite konkurrens. Inte med någon direkt glädje jag åker BMI.

För att återgå till just Karlstad och effekter av avsaknad av inrikesflyg.
Tänk om de företag som idag använder linjen för att ta sig ut i stora stygga världen, via Arlanda, nu känner sig manade att börja boka via Frankfurt.
Kan bli ett klart trevligt lyft för den linjen. Tänk att få sådant underlag att man skippar mellanlandning i Jönköping.
Borde ju i teorin fungerea förutsatt att många av de som flög NextJet till Stockholm faktiskt skulle vidare ut i världen söderut. Skulle de till Skandinavien (inkl connection inrikes) så är det ju inte direkt effektivt med byte i Frankfurt.

Det är ju lite synd att inte spåren som tågen från Karlstad till Oslo går på passerar Gardemoen. Väl? Annars borde det ju kunnat bli ett ganska effektivt alternativ.

Eller om man får drömma. Ökningen dit bli så stor att BMI kanske kan få lite konkurrens. Inte med någon direkt glädje jag åker BMI.
Det känns väl rätt tveksamt. Det krävs väl att typ alla passagerare från Stockholmlinjen helt plötsligt ville till Frankfurt, vilket i sig är osannolikt.

Men visst, drömma får man ju alltid! :)

Det är ju lite synd att inte spåren som tågen från Karlstad till Oslo går på passerar Gardemoen. Väl? Annars borde det ju kunnat bli ett ganska effektivt alternativ.
Gardemoen ligger ju norr om Oslo så jag är tämligen säker på att de inte passerar förbi där.De lär väl dock passera via Lilleström som är lite närmre Gardemoen.

Toppen