Ser dock en viss svart humor i "För Ålands vidkommande ställer konkursen även till det för Sjöfartens dag nästa torsdag"
Nextjet i konkurs, kris för Åland | Ålands Sjöfart
Nextjet i konkurs, kris för Åland | Ålands Sjöfart
gdaily skrev:Ser dock en viss svart humor i "För Ålands vidkommande ställer konkursen även till det för Sjöfartens dag nästa torsdag"Nextjet i konkurs, kris för Åland | Ålands SjöfartKlicka för att utvidga...
Ja, give or take, betydligt fler än två dagliga flygningar á 40 personer i alla fall.fcx skrev:Hur många dagliga färjeavgångar finns det mellan Stockholm och Åland? Typ 10?Sen att tiderna inte är de bästa är väl en annan sakKlicka för att utvidga...
OT I den här tråden men får mig och tänka på att Telia beräknades spara 12 miljoner SEK per år i taxi kostnader från Arlanda när dem för knappt 2 år sedan flyttade från Farsta till Solna. Sanslös summa ändå!011430121 skrev:”minst” 50 % av passagerarna var Telia personal som skulle ner Stockholm.Klicka för att utvidga...
gdaily skrev:Enda argumentet för ett flyg från Karlstad som jag kan se är att man ska till Arlanda och sedan vidare ut i världen, och då vill hamna på Arlanda och inte Sthlm. Borlängetågen har ju fördelen att stanna vid Arlanda, så där är det (ännu) omöjligare att hitta argument.Klicka för att utvidga...
Sanslöst, om man har de kostnaderna, varför köper man inte in två minibussar och anställer tre chaffisar? Betalar tillbaka sig på ett kvartalElias skrev:OT I den här tråden men får mig och tänka på att Telia beräknades spara 12 miljoner SEK per år i taxi kostnader från Arlanda när dem för knappt 2 år sedan flyttade från Farsta till Solna. Sanslös summa ändå!Klicka för att utvidga...
Borde ju i teorin fungerea förutsatt att många av de som flög NextJet till Stockholm faktiskt skulle vidare ut i världen söderut. Skulle de till Skandinavien (inkl connection inrikes) så är det ju inte direkt effektivt med byte i Frankfurt.Valley skrev:För att återgå till just Karlstad och effekter av avsaknad av inrikesflyg.Tänk om de företag som idag använder linjen för att ta sig ut i stora stygga världen, via Arlanda, nu känner sig manade att börja boka via Frankfurt.Kan bli ett klart trevligt lyft för den linjen. Tänk att få sådant underlag att man skippar mellanlandning i Jönköping.Klicka för att utvidga...
Det känns väl rätt tveksamt. Det krävs väl att typ alla passagerare från Stockholmlinjen helt plötsligt ville till Frankfurt, vilket i sig är osannolikt.Valley skrev:Eller om man får drömma. Ökningen dit bli så stor att BMI kanske kan få lite konkurrens. Inte med någon direkt glädje jag åker BMI.Klicka för att utvidga...
Gardemoen ligger ju norr om Oslo så jag är tämligen säker på att de inte passerar förbi där.De lär väl dock passera via Lilleström som är lite närmre Gardemoen.mha321 skrev:Det är ju lite synd att inte spåren som tågen från Karlstad till Oslo går på passerar Gardemoen. Väl? Annars borde det ju kunnat bli ett ganska effektivt alternativ.Klicka för att utvidga...
Precis min poäng. Om det hade gått direkt så man kunde ta det utan byte hade det varit ett riktigt bra alternativ. Om man måste byta så blir det väl ungefär likvärdigt med att byta I Stockholm.palmen skrev:Gardemoen ligger ju norr om Oslo så jag är tämligen säker på att de inte passerar förbi där.De lär väl dock passera via Lilleström som är lite närmre Gardemoen.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Borde ju i teorin fungerea förutsatt att många av de som flög NextJet till Stockholm faktiskt skulle vidare ut i världen söderut. Skulle de till Skandinavien (inkl connection inrikes) så är det ju inte direkt effektivt med byte i Frankfurt.Det är ju lite synd att inte spåren som tågen från Karlstad till Oslo går på passerar Gardemoen. Väl? Annars borde det ju kunnat bli ett ganska effektivt alternativ.Det känns väl rätt tveksamt. Det krävs väl att typ alla passagerare från Stockholmlinjen helt plötsligt ville till Frankfurt, vilket i sig är osannolikt.Men visst, drömma får man ju alltid!Klicka för att utvidga...
Brandten skrev:Amapola tar över trafikenAmapola Flyg AB ersätter Nextjet efter konkursenKlicka för att utvidga...
Så gott som något till dess att trafiken upphandlats. Priserna påverkas som sagt inte alls eftersom allt är reglerat.Brandten skrev:Amapola tar över trafikenAmapola Flyg AB ersätter Nextjet efter konkursenKlicka för att utvidga...
”Avtalet om flygtrafik mellan Mariehamn och Arlanda överförs till ny part.Landskapsregeringen har idag beslutat samtycka till att det befintliga avtalet för flygtrafik Mariehamn-Arlanda överförs på Danish Air Transport A/S och Goldcup, under namnändring till Air Scandic, med oförändrade rättigheter och skyldigheter.Avtalet överförs från och med 1.6.2018 med planerad trafikstart 11.6.2018.”Även konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson bekräftar nyheten i ett pressmeddelande:”Nextjet AB:s och Nextjet Sverige AB:s konkursbon har ingått avtal om försäljning av flygverksamheten till ett svenskt bolag som ägs av den norska Olsen Gruppen AS. Olsen Gruppen tillträder rörelsen i slutet av denna vecka och planerar att återuppta verksamheten i början av juni. Under en inledande period kommer flygtrafiken Mariehamn-Stockholm att vara prioriterad och hanteras genom underleverantörer. Därefter kommer vissa andra av Nextjets linjer att återupptas.Köparkoncernen är en finansiellt stark verksamhet med förmåga att kapitalisera upp verksamheten i den utsträckning som behövs för verksamheten. Olsen Gruppen är huvudsakligen verksam inom fiskerinäringen i Norge.-"Vi är glada att vi hittat en köpare till verksamheten och att trafiken Mariehamn-Stockholm kan återupptas inom kort", säger Nextjets konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson på Advokatfirman Lindahl.”Infrastrukturminister Mika Nordberg (MSÅ) är nöjd:- Jag tror det här är det snabbaste sättet att få i gång flygtrafiken, och vad marknaden säger har Danish Air Transport ett gott rykte.Några detaljer kring de praktiska arrangemangen har ministern inte i nuläget.- Det får vi återkomma till.Det är inte uteslutet att den nya operatören även flyger den kommersiella linjen Mariehamn-Åbo, men den frågan är öppen än så länge, säger Mika Nordberg.Klicka för att utvidga...
Det måste väl ändå glädja de som vill att marknaden helt ska styra utbudet. En skattepost mindre på kontot. Att det sedan drabbar glesbygden är av underordnad betydelsen.Mattias Holmén skrev:”Flygbolaget Arctic Airlink dras med i Nextjets konkurs och läggs ner. Bolaget ägs delvis av Region Norrbotten och har finansierats av skattepengar från Norrbotten.”Källa:Klart: Ännu ett flygbolag läggs ner - Sidor - Norrbottens AffärerKlicka för att utvidga...
Riktig hitte-på-linje. När man ska "främja besöksnäringen" ringer varningsklockorna.Jönsson skrev:Det måste väl ändå glädja de som vill att marknaden helt ska styra utbudet. En skattepost mindre på kontot. Att det sedan drabbar glesbygden är av underordnad betydelsen.Klicka för att utvidga...