Senaste nytt

NextJet i konkurs

Har jag missuppfattat något, men har inte norrländska inlandet någon form av rabatt av flygskatten.
Om jag minns rätt så finns det någon form av subvention till mindre flygplatser, så att flygplatserna i sin tur kan subventionera flygbolagen som i sin tur kan subventionera/rabattera biljetterna så att priset blir typ samma inklusive flygskatt, så att staten får in sina pengar...

Ungefär som importtullarna på solceller, som sedan subventioneras i andra änden. Men det är en helt annan diskussion
 
Nextjet var väl alltid dyra och hade ett stort stöd från olika offentliga källor? Det kan knappast ha varit 60 kr extra per biljett som tippade dem över kanten.

Nextjet har gått väldigt dåligt i många år. Har man det svårt så kan 60 sek per biljett mycket väl bli spiken i kistan.

Nu vet jag inte exakt hur många passagerare dom transporterade per år men min förenklade beräkning säger att förlusten innan skatten var ca 50-100 sek per biljett, så skatten gav nästan en fördubbling.
 
Nextjet har gått väldigt dåligt i många år. Har man det svårt så kan 60 sek per biljett mycket väl bli spiken i kistan.

Nu vet jag inte exakt hur många passagerare dom transporterade per år men min förenklade beräkning säger att förlusten innan skatten var ca 50-100 sek per biljett, så skatten gav nästan en fördubbling.
Det förutsätter att man inte bara skickade skatten takt rakt igenom till biljettpriset. Eftersom de på de flesta linjer väl var ensamma aktörer och redan hade rätt höga priser så lät det inte varit något problem att göra det.
 
Det förutsätter att man inte bara skickade skatten takt rakt igenom till biljettpriset. Eftersom de på de flesta linjer väl var ensamma aktörer och redan hade rätt höga priser så lät det inte varit något problem att göra det.
Håller med. Priserna på dessa linjer låg i regel avsevärt mycket högre än att flyga från någon av de större flygplatserna. Ett påslag på några tior spelade i det fallet knappast någon roll. Problemet fanns där redan innan. Många tog sig hellre till en flygplats längre bort, med lägre priser.
 
Håller med. Priserna på dessa linjer låg i regel avsevärt mycket högre än att flyga från någon av de större flygplatserna. Ett påslag på några tior spelade i det fallet knappast någon roll. Problemet fanns där redan innan. Många tog sig hellre till en flygplats längre bort, med lägre priser.
Du har helt rätt.
Bra exempel är detta med Storuman.
Skyways till Gunnarn funkade bra även prismässigt samt EB poäng. De försvann och kommunen försökte förgäves driva flyget vidare med något suspekt estniskt (?) fraktbolag. Misslyckades varvid Gunnarn stängdes. Man startade flygtaxi till Lycksele 10 mil bort. Dyrt flyg och dålig tidtabell medförde att detta projekt lades ned ganska omgående.
Tåg då?. Jodå Inlandsbanan, en mycket trevlig turistjärnväg under några sommarmånader. (Rekommenderas)
Återstår ta bilen ned till Umeå 26 mil (enkel). En resa med älgar, renar och annat otyg på vägen.Vintertid hamna bakom en timmerlångtradare med snörök mil efter mil samt ishalka närmare kusten.
Återkommer med jämförelsen inlandsflyg i Norge. Varför fungerar det år efter år att ta sig från Oslo till t.ex. Bodö, Narvik (Hagesund) osv medan det blir mest strul ta sig till norrländska inlandsorterna.
 
Det förutsätter att man inte bara skickade skatten takt rakt igenom till biljettpriset. Eftersom de på de flesta linjer väl var ensamma aktörer och redan hade rätt höga priser så lät det inte varit något problem att göra det.

Om det inte var ett problem att höja några tior, varför gjorde man inte det innan och slapp förlusten? Eller höjde några tior till för att göra vinst? Det är knappast så att lösningen på Nextjets ekonomiska problem varit ett musklick bort och man ignorerat det i alla år.

Varje, precis varje krona på biljettpriser är viktig för flygbolagen och bolag som Ryanair eller Wizzair väljer lösningar på flygplatser (t.ex. remote parking) där dom kan spara 1-2 kr per transporterad passagerare. Så 60 kr är enorma belopp i jämförelse.
 
Varje, precis varje krona på biljettpriser är viktig för flygbolagen och bolag som Ryanair eller Wizzair väljer lösningar på flygplatser (t.ex. remote parking) där dom kan spara 1-2 kr per transporterad passagerare. Så 60 kr är enorma belopp i jämförelse.
Du jämför äpple och mandel.
NextJet var inget LCC bolag och biljettpriser var inte i närheten av vad Ryanair eller Wizzair erbjöd under sina kampanjer.

60 SEK hamnade i kategorin "skatter & avgifter" så den betalades av passagerarna.
Om 60 SEK skatt gjorde att t ex 100 passagerare blev 80 passagerare, OK, då kan jag hålla med om att nya flygskatten påverkade NextJets överlevnad.
Men det är knappast troligt med tanke på vad vanliga NextJet biljetterna kostade.
 
Du har helt rätt.
Bra exempel är detta med Storuman.
Skyways till Gunnarn funkade bra även prismässigt samt EB poäng. De försvann och kommunen försökte förgäves driva flyget vidare med något suspekt estniskt (?) fraktbolag. Misslyckades varvid Gunnarn stängdes. Man startade flygtaxi till Lycksele 10 mil bort. Dyrt flyg och dålig tidtabell medförde att detta projekt lades ned ganska omgående.
Tåg då?. Jodå Inlandsbanan, en mycket trevlig turistjärnväg under några sommarmånader. (Rekommenderas)
Återstår ta bilen ned till Umeå 26 mil (enkel). En resa med älgar, renar och annat otyg på vägen.Vintertid hamna bakom en timmerlångtradare med snörök mil efter mil samt ishalka närmare kusten.
Återkommer med jämförelsen inlandsflyg i Norge. Varför fungerar det år efter år att ta sig från Oslo till t.ex. Bodö, Narvik (Hagesund) osv medan det blir mest strul ta sig till norrländska inlandsorterna.

Detta blir en betydligt större landsbygdspolitisk diskussion än om höga biljettpriser. Norge har under mycket lång tid drivit aktiv politik för att bevara landsorterna på olika sätt, och har lyckats ganska bra men är långt ifrån immuna mot urbanisering. Flyget har visserligen varit en del av det hela, men långt ifrån den huvudsakliga delen. En grundbult i det hela är ju att någon faktiskt vill åka till dessa orter och det är där som norrmännen lagt sitt krut.

Om ingen vill åka dit så är det ju inte så konstigt att inte flygbolagen klarar sig. Man kan tycka vad man vill om diverse regeringars politik, men att flyga tomma plan till diverse konstiga ställen hjälper ingen anser jag. Problemen är djupare än så.
 
En biljett hos Ryan förväntas kosta några hundra för flyg till hela Europa. De har miljontals kunder. Att flyga med Nextjet kostade åtskilliga tusenlappar i små obekväma flygplan på inrikeslinjer. De räknade kunder i hundratal. En svår jämförelse. Nextjets kunder hade inga alternativ och min gissning är andelen företagskunder var avsevärt högre hos nextjet än hos Ryan eller Wizz.
Om det inte var ett problem att höja några tior, varför gjorde man inte det innan och slapp förlusten? Eller höjde några tior till för att göra vinst? Det är knappast så att lösningen på Nextjets ekonomiska problem varit ett musklick bort och man ignorerat det i alla år.

Varje, precis varje krona på biljettpriser är viktig för flygbolagen och bolag som Ryanair eller Wizzair väljer lösningar på flygplatser (t.ex. remote parking) där dom kan spara 1-2 kr per transporterad passagerare. Så 60 kr är enorma belopp i jämförelse.
 
Toppen