NextJet i konkurs

Palazzi skrev:Har svårt att tro att någon plockar in varken en SAAB 340 eller en ATP. Den förstnämnda flygs, i Europa, bara av Nextjet o Loganair (i betydande skala) o ATP finns väl knappt kvar alls (Cargo möjligen?).Klicka för att utvidga...


NextJet's SAAB- och ATP-maskiner är dessutom närmare 30 år gamla men ett par år till kan kanske någon klämma ur dem.
 
Taggen skrev:NextJet's SAAB- och ATP-maskiner är dessutom närmare 30 år gamla men ett par år till kan kanske någon klämma ur dem.Klicka för att utvidga...


SAAB-maskinerna är även populära bland många länders kustbevakningar och liknande myndigheter.
 
Kanske Örnsköldsvik får en av avgångarna med en 737-600.

Någon här på BC som har info hur linjen har startat för SAS?
 
Är detta en konsekvens av MP`s miljöflygskatt? I så fall har de verkligen lyckats.

Ja jag är bitter bl.a för att Gunnarn är nedlagd sedan antal år. Gör det avsevärt dyrare/besvärligare att hälsa på i släkten i Storuman.

Hur är det ska hela Sverige leva? Bara att jämföra med Norge där det går flyg hela vägen med stops från Oslo upp till Kirkenes..
 
ulagun skrev:Är detta en konsekvens av MP`s miljöflygskatt? I så fall har de verkligen lyckats.Ja jag är bitter bl.a för att Gunnarn är nedlagd sedan antal år. Gör det avsevärt dyrare/besvärligare att hälsa på i släkten i Storuman.Hur är det ska hela Sverige leva? Bara att jämföra med Norge där det går flyg hela vägen med stops från Oslo upp till Kirkenes..Klicka för att utvidga...
Nextjet hade ju stora problem långt innan flygskatten. Och den lär knappast påverka riktigt så snabbt.



Inte för att jag är något fan av den, men just det här kan vi nog inte skylla på flygskatten.
 
Nextjet var väl alltid dyra och hade ett stort stöd från olika offentliga källor? Det kan knappast ha varit 60 kr extra per biljett som tippade dem över kanten.
 
fcx skrev:Nextjet var väl alltid dyra och hade ett stort stöd från olika offentliga källor? Det kan knappast ha varit 60 kr extra per biljett som tippade dem över kanten.Klicka för att utvidga...


Det var självklart inte flygskatten som tippade dem. Man kan tycka vad man vill om skatten, men de gick rejält uselt långt innan skatten kom.
 
fcx skrev:Jag tror att vi snart ser SAS flyga ATR till Mariehamn, åtminstone morgonturen.Nextjets maskiner gissar jag hamnar i Australien, om ingen mer lokal förmåga tar över det snabbt.Klicka för att utvidga...


Tror att skroten vore bättre.
 
Då lär det väl också bli problem för vår flygplats igen.

Bara 2 Frankfurtturer å någon charter ibland kvar per dag
 
011430121 skrev:Har jag missuppfattat något, men har inte norrländska inlandet någon form av rabatt av flygskatten.Klicka för att utvidga...
Om jag minns rätt så finns det någon form av subvention till mindre flygplatser, så att flygplatserna i sin tur kan subventionera flygbolagen som i sin tur kan subventionera/rabattera biljetterna så att priset blir typ samma inklusive flygskatt, så att staten får in sina pengar...



Ungefär som importtullarna på solceller, som sedan subventioneras i andra änden. Men det är en helt annan diskussion
 
fcx skrev:Nextjet var väl alltid dyra och hade ett stort stöd från olika offentliga källor? Det kan knappast ha varit 60 kr extra per biljett som tippade dem över kanten.Klicka för att utvidga...


Nextjet har gått väldigt dåligt i många år. Har man det svårt så kan 60 sek per biljett mycket väl bli spiken i kistan.



Nu vet jag inte exakt hur många passagerare dom transporterade per år men min förenklade beräkning säger att förlusten innan skatten var ca 50-100 sek per biljett, så skatten gav nästan en fördubbling.
 
fly4fun skrev:Nextjet har gått väldigt dåligt i många år. Har man det svårt så kan 60 sek per biljett mycket väl bli spiken i kistan.Nu vet jag inte exakt hur många passagerare dom transporterade per år men min förenklade beräkning säger att förlusten innan skatten var ca 50-100 sek per biljett, så skatten gav nästan en fördubbling.Klicka för att utvidga...
Det förutsätter att man inte bara skickade skatten takt rakt igenom till biljettpriset. Eftersom de på de flesta linjer väl var ensamma aktörer och redan hade rätt höga priser så lät det inte varit något problem att göra det.
 
mha321 skrev:Det förutsätter att man inte bara skickade skatten takt rakt igenom till biljettpriset. Eftersom de på de flesta linjer väl var ensamma aktörer och redan hade rätt höga priser så lät det inte varit något problem att göra det.Klicka för att utvidga...
Håller med. Priserna på dessa linjer låg i regel avsevärt mycket högre än att flyga från någon av de större flygplatserna. Ett påslag på några tior spelade i det fallet knappast någon roll. Problemet fanns där redan innan. Många tog sig hellre till en flygplats längre bort, med lägre priser.
 
Jönsson skrev:Håller med. Priserna på dessa linjer låg i regel avsevärt mycket högre än att flyga från någon av de större flygplatserna. Ett påslag på några tior spelade i det fallet knappast någon roll. Problemet fanns där redan innan. Många tog sig hellre till en flygplats längre bort, med lägre priser.Klicka för att utvidga...
Du har helt rätt.

Bra exempel är detta med Storuman.

Skyways till Gunnarn funkade bra även prismässigt samt EB poäng. De försvann och kommunen försökte förgäves driva flyget vidare med något suspekt estniskt (?) fraktbolag. Misslyckades varvid Gunnarn stängdes. Man startade flygtaxi till Lycksele 10 mil bort. Dyrt flyg och dålig tidtabell medförde att detta projekt lades ned ganska omgående.

Tåg då?. Jodå Inlandsbanan, en mycket trevlig turistjärnväg under några sommarmånader. (Rekommenderas)

Återstår ta bilen ned till Umeå 26 mil (enkel). En resa med älgar, renar och annat otyg på vägen.Vintertid hamna bakom en timmerlångtradare med snörök mil efter mil samt ishalka närmare kusten.

Återkommer med jämförelsen inlandsflyg i Norge. Varför fungerar det år efter år att ta sig från Oslo till t.ex. Bodö, Narvik (Hagesund) osv medan det blir mest strul ta sig till norrländska inlandsorterna.
 
mha321 skrev:Det förutsätter att man inte bara skickade skatten takt rakt igenom till biljettpriset. Eftersom de på de flesta linjer väl var ensamma aktörer och redan hade rätt höga priser så lät det inte varit något problem att göra det.Klicka för att utvidga...


Om det inte var ett problem att höja några tior, varför gjorde man inte det innan och slapp förlusten? Eller höjde några tior till för att göra vinst? Det är knappast så att lösningen på Nextjets ekonomiska problem varit ett musklick bort och man ignorerat det i alla år.



Varje, precis varje krona på biljettpriser är viktig för flygbolagen och bolag som Ryanair eller Wizzair väljer lösningar på flygplatser (t.ex. remote parking) där dom kan spara 1-2 kr per transporterad passagerare. Så 60 kr är enorma belopp i jämförelse.
 
fly4fun skrev:Varje, precis varje krona på biljettpriser är viktig för flygbolagen och bolag som Ryanair eller Wizzair väljer lösningar på flygplatser (t.ex. remote parking) där dom kan spara 1-2 kr per transporterad passagerare. Så 60 kr är enorma belopp i jämförelse.Klicka för att utvidga...
Du jämför äpple och mandel.

NextJet var inget LCC bolag och biljettpriser var inte i närheten av vad Ryanair eller Wizzair erbjöd under sina kampanjer.



60 SEK hamnade i kategorin "skatter & avgifter" så den betalades av passagerarna.

Om 60 SEK skatt gjorde att t ex 100 passagerare blev 80 passagerare, OK, då kan jag hålla med om att nya flygskatten påverkade NextJets överlevnad.

Men det är knappast troligt med tanke på vad vanliga NextJet biljetterna kostade.
 
ulagun skrev:Du har helt rätt.Bra exempel är detta med Storuman.Skyways till Gunnarn funkade bra även prismässigt samt EB poäng. De försvann och kommunen försökte förgäves driva flyget vidare med något suspekt estniskt (?) fraktbolag. Misslyckades varvid Gunnarn stängdes. Man startade flygtaxi till Lycksele 10 mil bort. Dyrt flyg och dålig tidtabell medförde att detta projekt lades ned ganska omgående.Tåg då?. Jodå Inlandsbanan, en mycket trevlig turistjärnväg under några sommarmånader. (Rekommenderas)Återstår ta bilen ned till Umeå 26 mil (enkel). En resa med älgar, renar och annat otyg på vägen.Vintertid hamna bakom en timmerlångtradare med snörök mil efter mil samt ishalka närmare kusten.Återkommer med jämförelsen inlandsflyg i Norge. Varför fungerar det år efter år att ta sig från Oslo till t.ex. Bodö, Narvik (Hagesund) osv medan det blir mest strul ta sig till norrländska inlandsorterna.Klicka för att utvidga...


Detta blir en betydligt större landsbygdspolitisk diskussion än om höga biljettpriser. Norge har under mycket lång tid drivit aktiv politik för att bevara landsorterna på olika sätt, och har lyckats ganska bra men är långt ifrån immuna mot urbanisering. Flyget har visserligen varit en del av det hela, men långt ifrån den huvudsakliga delen. En grundbult i det hela är ju att någon faktiskt vill åka till dessa orter och det är där som norrmännen lagt sitt krut.



Om ingen vill åka dit så är det ju inte så konstigt att inte flygbolagen klarar sig. Man kan tycka vad man vill om diverse regeringars politik, men att flyga tomma plan till diverse konstiga ställen hjälper ingen anser jag. Problemen är djupare än så.
 
En biljett hos Ryan förväntas kosta några hundra för flyg till hela Europa. De har miljontals kunder. Att flyga med Nextjet kostade åtskilliga tusenlappar i små obekväma flygplan på inrikeslinjer. De räknade kunder i hundratal. En svår jämförelse. Nextjets kunder hade inga alternativ och min gissning är andelen företagskunder var avsevärt högre hos nextjet än hos Ryan eller Wizz.


fly4fun skrev:Om det inte var ett problem att höja några tior, varför gjorde man inte det innan och slapp förlusten? Eller höjde några tior till för att göra vinst? Det är knappast så att lösningen på Nextjets ekonomiska problem varit ett musklick bort och man ignorerat det i alla år.Varje, precis varje krona på biljettpriser är viktig för flygbolagen och bolag som Ryanair eller Wizzair väljer lösningar på flygplatser (t.ex. remote parking) där dom kan spara 1-2 kr per transporterad passagerare. Så 60 kr är enorma belopp i jämförelse.Klicka för att utvidga...
 
Back
Top