NextJet i konkurs

"diverse konstiga ställen"

Märklig inställning till orter som kämpar för sin existens kan jag tycka, men lämnar härmed diskussionen

ulagun skrev:Du har helt rätt.Bra exempel är detta med Storuman.Skyways till Gunnarn funkade bra även prismässigt samt EB poäng. De försvann och kommunen försökte förgäves driva flyget vidare med något suspekt estniskt (?) fraktbolag. Misslyckades varvid Gunnarn stängdes. Man startade flygtaxi till Lycksele 10 mil bort. Dyrt flyg och dålig tidtabell medförde att detta projekt lades ned ganska omgående.Tåg då?. Jodå Inlandsbanan, en mycket trevlig turistjärnväg under några sommarmånader. (Rekommenderas)Återstår ta bilen ned till Umeå 26 mil (enkel). En resa med älgar, renar och annat otyg på vägen.Vintertid hamna bakom en timmerlångtradare med snörök mil efter mil samt ishalka närmare kusten.Återkommer med jämförelsen inlandsflyg i Norge. Varför fungerar det år efter år att ta sig från Oslo till t.ex. Bodö, Narvik (Hagesund) osv medan det blir mest strul ta sig till norrländska inlandsorterna.Klicka för att utvidga...

Norge har väl duktiga subventioner.

Ja kan ett bolag som Air Berlin konka så är jag inte översakad att Nextjet konkade,verkar som att det inte går å ha flygbolag i Sverige

Livereferat av första 10 min:

Arvidsjaur/Gällivare drevs tidigare "kommersiellt", måste enligt EU-regler upphandlas och det startar direkt, prel. trafikstart 15 sept.

Hemavan/Vilhelmina/Lycksele var redan upphandlad trafik, där inleds nu nödförfarande där operatörer som kan/ska lösa närmsta 7 månaderna söks. Sätts igång så fort som möjligt, samtidigt startas upphandling för långsiktig lösning som ovan.

Man tittar även på regionala trafiklösningar som transport till närliggande flygplatser med buss eller avropsstyrd taxi, framför allt för att lösa Arvidsjaur/Gällivare över sommaren.

Avtalet med Nextjets konkursbo är avslutat för att kunna påbörja de andra åtgärderna (så länge avtalet fanns kvar så låser det nödförfarandet), därför inte aktuellt att låta konkursförvaltaren driva vidare.

Edit: uppdaterat lite efter PKn.

Oj. Var snabba ryck med BRA.

Får vi hoppas det går i lås. Annars är nog risken att lilla Karlstad Flygplats får slå ihop för gott.

Jag är nyfiken på hur detta påverkar Arlandas terminal 3 också? Vad finns det för trafik kvar där nu?

Valley skrev:Oj. Var snabba ryck med BRA.Får vi hoppas det går i lås. Annars är nog risken att lilla Karlstad Flygplats får slå ihop för gott.Klicka för att utvidga...
Var det i nwt jag läste att BRA säger att dom inte får ihop kalkylen på Karlstad?

Kan förstå om Karlstad hänger löst, många städer i Sverige som skulle avundas flera direkttåg om dagen till hela tre storstäder på vardera mindre än 3 timmar.

Vi kan glömma BRA.

Såg just att de dragit sig ur. Man anser inte det finns lönsamhet på sikt.

Blir julkort från Preem i framtiden också

Karlstad Airport hade 45865 inrikespassagerare (ankommande och avgående) under hela 2017 fördelat över vad som bör vara ca. 2700 starter och landningar. Om allt härrör från Stockholmslinjen ger det typ 16 pax per rörelse. Fullt förståeligt att det inte fungerar eller att man tvingas till till ordentliga priser för att gå runt.

Totalt hade flygplatsen ca. 89000 pax under 2017. Att jämföra med 291000 år 2000.

Skulle jag vara skattebetalare i Karlstad skulle jag rösta för omedelbar nedläggning.

Canadien skrev:Vad har orsakat minskningen från 291 till 89? Avfolkning?Klicka för att utvidga...
Nej då, Karlstad har växt sedan 2000. Det är väl snarare bättre och fler tågavgångar om man endast ska till Stockholm, och fler som tar bilen. Karlstad-Arlanda tar väl 50 minuter med flyg + transport till och från flygplats, väntetid osv. Tåget tar 2h20 minuter centralt till centralt. En no-brainer (om nu tågen fungerar på sträckan...). Dessutom finns det ju en reguljär utrikesavgång till Frankfurt.

upload_2018-5-18_22-38-44-png.76031

Intressant att se utvecklingen för inrikesflyg...Under 1970 års nivå nu.

upload_2018-5-18_22-35-48-png.76030

Agö skrev:Karlstad-Arlanda tar väl 50 minuter med flyg + transport till och från flygplats, väntetid osv. Tåget tar 2h20 minuter centralt till centralt. En no-brainer (om nu tågen fungerar på sträckan...). Dessutom finns det ju en reguljär utrikesavgång till Frankfurt.Klicka för att utvidga...
Jag jobbar i Stockholm och bor i Karlstad, årskort på SJ och precis som du skriver. No-brainer, alla tar tåget som fungerar mycket bra.

Flyget när det gick var dyrt dyrt och dyrt, lägg sen på Flygtaxi eller bil och sen Arlanda Express. Gissar en t o r kostade runt 4-4500:-

Tåget 1500-2000:- och samma tid. Även om jag skulle flyga vidare inom Sverige vilket jag gör så tog jag tåget tilo Stockholm, kunde inte motivera priset på Karlstad flyget.

gdaily skrev:Flygbolaget BRA säger nej till Karlstad | SVT NyheterNotera speciellt:– Flygskatten som kom den 1:a april gör det inte heller lättare.Miljöpartiet har fått som de vill alltså...Klicka för att utvidga...
Haha, köper du vad ett flygbolag säger hur som helst? Se istället på statistiken för inrikesflyg på linjen Karlstad-Stockholm och fundera på hur man får ihop ett business case med 16 pax per avgång. Lägg till hur BRA Flygs flotta ser ut jämfört med Nextjets.

Nej, du - detta håller inte alls.

gdaily skrev:Flygbolaget BRA säger nej till Karlstad | SVT NyheterNotera speciellt:– Flygskatten som kom den 1:a april gör det inte heller lättare.Miljöpartiet har fått som de vill alltså...Klicka för att utvidga...

Agö skrev:Haha, köper du vad ett flygbolag säger hur som helst? Se istället på statistiken för inrikesflyg på linjen Karlstad-Stockholm och fundera på hur man får ihop ett business case med 16 pax per avgång. Lägg till hur BRA Flygs flotta ser ut jämfört med Nextjets.Nej, du - detta håller inte alls.Klicka för att utvidga...
Så, ska man tolka dig att flygskatten gör det lättare?

gdaily skrev:Så, ska man tolka dig att flygskatten gör det lättare?Klicka för att utvidga...
Det är en irrelevant kommentar i sammanhanget. Flygbolagen slänger in dessa argument hela tiden. Minns när Norwegian använde sig av samma knep när de stängde den viktiga rutten Karlstad-Alicante. Fullständigt faktabefriad. Domedagen är nära.

Back